• Katt12

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Hej i tråden! Efter 7 misslyckade IVF överväger vi ÄD. Det som oroar mig är att jag har ett problem som jag inte vet om man kan komma runt med ÄD.

Jag har endo och varje månad i samband med och efter ÄL kommer en brännande, svidande värk i bäckenområdet följt av ledvärk/svullna händer och fötter dagarna efter. Jag har googlat och frågat gynläkare, men får inga svar på vad detta kan bero på. Det känns inflammerat i kroppen och eftersom jag försöker bli gravid är jag rädd att det är detta tillstånd som sätter stop för en lyckad graviditet. Det känns inte som att det är en frisk miljö invärtes när jag mår så här.

Häromdagen fick jag för mig att söka på samma symptom på engelska och till min förvåning så fick jag flera träffar (bl a http://voices.yahoo.com/mid-cycle-joint-aches-pain-women-causes-and-6331600.html?cat=70 om ngn känner igen sig och vill läsa mer).  Förklaringen anses vara en ökad produktion av prostaglandiner, då kroppen reagerar så på ett ”trauma”, vilket tydligen ÄL kan upplevas som.

Det värsta för min del är att min kropp reagerar likadant efter ET vid IVF. Känns hopplöst, eftersom jag misstänker att samma sak skulle hända vid ÄD. Prostaglandiner kan dämpas med COX-hämmare, t ex Ipren, men problemet är att dessa preparat också kan störa embroyutveckling och implantation… Vet varken ut eller in.

Är det någon som känner igen sig i dessa symptom och i så fall, har ni lyckats bli gravida trots detta? Har ni fått någon hjälp, i så fall vilken?

Lycka till alla därute!! 

• Katt12

Tack för er input inför ÄD med mina endosymptom! Villsågärna, du har rätt i att det nog kan vara en fördel att slippa stimuleringsmedicineringen, har inte tänkt på det. Men östrogen måste man ta, eller? Det är ju oxå "gödsel" för endon:(

Redan, har testat m trombyl, fragmin och pred utan framgång tyvärr. Men jag funderar på att kontakta penny och höra med henne vad hon tror är bästa sättet att förbereda/stötta.

NinaC, jag är väldigt intresserad av den behandlingen du fick, tror att framförallt celebrex kanske kan göra nytta, då det väl är en Cox hämmare?

Jag kommer nog inte ge upp utan minst ett ÄD försök, men det gäller verkligen att hitta rätt metod/stödmediciner... Är lite orolig att Riga inte har ngt stöd för mina symptom:(

• Katt12

MrsC, härligt att höra att det kan gå bra trots så svår Endo!! Hoppas det går lika bra för dig framöver, NinaC!

• Katt12

Tack Redan o NC, jag får nog vända mig till Penny verkar det som. Jag hoppas hon hört talas om problemet. Trodde jag var ensam i världen om detta tills jag hittade utländska siterna häromdagen...

• Katt12

Jenkis, tack för tips på antiinflammatoriska självmedicineringar. Hur tog du gurkmeja och ingefära? Som hälsokostpreparat eller i maten? Ingefära kan man ju köpa färsk, men gurkmeja är väl en krydda..?

• Katt12

Intressant, Juliette! Har du ngt bra exempel på hur du får in detta i kosten..? Använder varken det ena el det andra, så det är nog dax att komma igång:)

Stort lycka till med era antibiotikakurer, vad skönt att det blev upptäckt och att ni nu får behandling!

• Katt12

NinaC, härligt m lite goda nyheter! Helt rätt att sola och njuta av dagen, kram!!

• Katt12

Juliette, jag äter ofta avocado o ägg t lunch så nu blir det att komplettera med ingefära, vitlök o gurkmeja, tack för tipset!

• Katt12

Redan, det stämmer att man brukar göra återföring månaden/cykeln efter hysto. Stort lycka till!

• Katt12

Hej! Är det ngn i denna tråd som har endometrios? Får du i så fall ngn speciell behandling i samband m ÄD? Ngn med Endo som lyckats?

Heja dig nu, Redan!!

• Katt12

Redan, jag ska kontakta bägge klinikerna. Men tycker det är intressant att höra om ngn lyckats o i så fall hur. Blir lite låg när jag inser att ingen i Aten tråden, som jag ju oxå skriver i, har lyckats m Endo...

• Katt12

Villsågärna, din historia är ju verkligen makalös, stort grattis! Jag undrar om du fick någon relevant förklaring till dina misslyckade IVF och ÄD? Vad ändrade ni för att lyckas till slut? Eller var det bara "slumpen"? Kanske har du skrivit ngt i din presentation, ursäkta i så fall - sitter i stugan m mobilen och vet inte hur man kommer åt presentationer i telefonen...

• Katt12

Spännande att höra, villsågärna! Tog du några immunmediciner när du blev gravid nu? Det är rörande att höra dig tala så varmt om din dotter och häftigt att ni nu blir en familj med både ÄD- och genetiska barn. Vi har ju två skolbarn men längtar intensivt efter en liten till och kanske blir det ÄD, känns bra att höra att du inte alls tycks oroa dig för denna kombination. Kram och grattis igen!!

• Katt12

Förresten, vsg, jag har fragmin som blodförtunnande - vet du om innohep är bättre ur immunperspektiv?

• Katt12

Hur förklarade din klinik att man inte blir gravid om man är deppad? Vore intressant att höra deras resonemang..?

• Katt12

Härligt att bägge klarat upptiningen och fått flytta hem! Grattis!! Gillar din inställning att du nu är gravid:) Helt rätt!

• Katt12

Hej nesistas! Beklagar att det inte gick vägen, men om donatorn finns kvar, så åk till Danmark! T ex Trianglen i cph erbjuder ÄD m egen donator när jag pratade m dem i vintras! Ge inte upp!!

• Katt12

Det ordnar sig, nesistas! Utomlands kan du göra ÄD många år till. Kram.

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014