• Juliette F

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

villsågärna38 skrev 2014-02-21 10:42:55 följande:
    Oj, oj... Låter dramatiskt Juliette!! Så typiskt med flödet också. Hoppas det går bra i slutändan. Stora kramar
    Jag tar det faktiskt nästan som ett skämt, det misslyckade mensprovet:) SÅ typiskt mig att klanta till allting. Bättre skratta än bli arg :). Skrattande

Jag har gjort blodprover nu på tusen tester känns det som, 9 hela rör tog de på mig!! Ett från örat (??) som skulle testa koaguleringsförmågan. Hon fick sticka tre gånger i örat innan det kom något blod, men jag sa till henne att jag är så sprutvan vid det här laget (efter alla IVF:er, TSH-tester varje månad, akupunktur etc) så jag bryr mig inte. Hon var dock otroligt vänlig och hänsynsfull, och jag ska få svar på proverna på torsdag i nästa vecka.Glad
    Jag har precis gjort ett nytt mensprov som gick BRA Skrattande, flödet kommer igång så sakteligen. Har hällt i lite kokat och avsvalnat vatten i tuben och skakat om, så nu ser det bra ut :). Posten stänger inte på ett tag än, så det kommer säkert iväg idag om jag går nu. Ska packa in provet enligt alla konstens regler nu :)). Nyfken på vad Serum får fram!
    Kramar tillbaka!! {#emotions_dlg.flower}
    Irma01 skrev 2014-02-21 09:49:03 följande:
    Pyret 77, välkommen!

Juliette, herregud vad man inte ska behöva göra!
    Ja man fixar nog det mesta efter den här pärsen, känns det som. Flört 

• Juliette F
    Irma01 skrev 2014-02-21 16:40:02 följande:
    Helt övertygad om att du gör det Juliette

Ibland blir man förvånad över vilka krafter man besitter när det väl visar sig. Inte för att något av detta har varit en dans på rosor, men tänk att man orkar börja om gång på gång.
    Tycker vi ger oss själva en stor applåd!
    Och jag VET att 2014 blir det lyckade året för oss alla

Det skålar vi för!! Skål Nu är blodprovet till Serum ivägpostat, och jag kan bara vänta på svar från dom nu, samt övriga blodprover jag tagit idag. Har mailkontakt med 2 nya IVF-kliniker som verkar intressanta, men kan ju inte planera in ett nytt ET förrän jag vet vad proverna visar, om jag behöver antibiotika, hysteroskopi eller ännu värre. Obestämd 

Är det någon som vet om ett ultraljud med 3 D -bilder ger samma information som ett aqua scan? Känns som att det hade varit lättare att köra den första biten här, och ev åka ner för hysteroskopi till Penny OM det visar sig nödvändigt.
  • Juliette F
    villsågärna38 skrev 2014-02-21 18:08:31 följande:

Heja, heja!! Kram

Tack tack! Skrattande Heja själv!! {#emotions_dlg.flower}
  • Juliette F
    NinaCamilla skrev 2014-02-21 18:23:18 följande:
    Det här är vår första blastocysto-behandling och jag undrar kan man känna något redan efter en vecka från ET? Jag mår väldigt konstig och säkert är det mycket mediciner som jag proppar i mig men känner att orken har försvunnit och magen är som ballong. Jag äter oxå prednisolon 20 mg som gör inte saken bättre. Grät över skadad excel-fil idag....jisses!
    7 dagar med blastisar, då har de fäst och börjat producera hcg - i normala fall. Så ja, visst kan du börja känna saker. Men jag har känt massor av symtom under alla mina IVF och aldrig plussat, så det kan ju vara hormoner också.

Vad du kan göra - om du har en samarbetsvillig gyn - är att ta hcg-blodprover var tredje dag, och se om värdet ökar. Då slipper du vänta i två veckor - jag har precis gått igenom det och vet vilken outhärlig pärs det är... Jag blev också gråtfärdig för minsta lilla vid detta IVF - men det var mest dagen efter hcg-sprutorna... så kanske ?? FlörtSolig
  • Juliette F
    Irma01 skrev 2014-02-24 15:40:43 följande:
    Besök hos läkaren avklarad, alla värden såg fina ut förutom järn, men det är väl inte så farlig att ta några piller )
    Så nu är man bokad på KUB UL i morgon, den vanliga RUL i början på April och en till UL för att kontrollera moderkakan i maj...
    Känner mig iaf väldigt väl omhändertagen!

Hoppas allt ser bra ut i morgon...

NinaCamilla, håller tummarna hårt inför helgen

Jenkis, håller med vsg ang testerna. Strunt i dem!

Jag kan varmt rekommendera Hemofer plus, som även innehåller folsyra. De är för gravida (eller blivande gravida) kvinnor, köps billigt och snabbt på apotea.se. Jag hade rejäl järnbrist för ett år sen, och åt Hemofer Plus. Blodproverna visade att järnvärdet gick upp snabbt med dessa tabletter, så på mig funkade dom. Blev inte ens hård i magen Skäms, vilket annars ibland kan vara en biverkan av järntabletter. Äter dom fortarande! Hur pigg som helst nu, man blir trött av järnbrist.
  • Juliette F
    Irma01 skrev 2014-02-24 16:01:15 följande:
    Tack vsg!

Tack för tipset Juliette, var blodgivare förut, nu får jag inte längre, och de gav mig nåt som fick mig att ha den värsta magont i hela mitt liv. Enda tablett som funkade var Niferex...vågade inte chansa med annat men om Hemofer inte ger magbesvär är det nig värt att prova!
    Då hade jag tagit den tablett som du vet funkar, och läkaren rekommenderar. Kanske inte värt att chansa  :). Men jag har provat flera olika järnpiller som gett mig "stålmage" - utom Hemofer, så för mig funkade den bra. Men kanske bäst ändå att höra med din doktor!
  • Juliette F
    Irma01 skrev 2014-02-25 15:38:23 följande:
    Hej!

Tillbaka från UL, allt såg fint ut, risken var mindre ön 1/20 000!!! Bättre gick det inte att få sa barnmorskan )
    Helt overkligt att se lilla krabaten röra sig runt där, plötsligt blev det lite mer verkligt. Känner ju ingenting annars och kan fortfarande ha mina "vanliga" kläder, så det var så häftigt att se.

Känns som en till milstolpe är passerad, nästa UL i början på april. Nu ska vi verkligen försöka njuta av graviditeten.

Lycka till alla som ruvar, håller tummarna hårt för er!
    Grattis! Så underbart att det sista frysta embryot visade sig vara det där omtalade guldägget. Solig Efter så många minus förstår jag att det varit tufft, och nu gör du rätt i som njuter av graviditeten! Ger hopp till oss som också fått många minus på raken, trots bra embryor. Man ska inte ge upp!! {#emotions_dlg.flower}
  • Juliette F
    Irma01 skrev 2014-02-25 19:21:07 följande:
    Tack Juliette och vsg

Ja Juliette, kan säga att jag tvekade länge med den sista behandlingen. Visste inte om jag skulle orka igen och orka mentalt ta mig igenom ett till misslyckande...men det kändes så dumt att lämna ägget i frysen. Tur att jag tänkte så. Så ja, man ska helt enkelt inte ge upp!
    Kram
    Vet precis vad du menar. Efter att nyligen testat minus efter vårt tredje försök, så är det lätt att tappa hoppet. Men jag har bestämt mig för att göra ett nytt försök, efter en mängd tester som är på g nu. Läser så mycket om tjejer som lyckas på försök 5, 6, 7 osv!! Tänk om det är vår tur nästa gång, och så fegade vi ur precis innan?? Nä, vi kör så länge vi orkar! Krafter dyker upp någonstans ifrån, en plats man inte ens visste om att man hade... Kram!!!
  • Juliette F
    Barnojag skrev 2014-02-26 07:15:25 följande:
    En undran. Ni som har rätt till ÄD i Sverige men som ändå åker utomlands. Jag förstår att ni inte har tid och ro att vänta så ni betalar stora summor för att få ÄD utomlands. Skillnaden mellan öppen donator och anonym donator är inte viktig för er? Jag själv våndas av att behöva acceptera anonym donator då jag inte får vård i Sverige och inte i Finland (är singel). Skulle uppskatta om ni vill dela med er. Det skulle nog stärka mig.

Hoppas jag inte stör i tråden med denna fråga. Ni får gärna inboxa mig om ni vill.

Kolla upp Island vet jag! Öppna donatorer, bättre priser än Finland och Riga. Vet inga klinker dock men folk från FL har åkt dit för ÄD.
    Hittade detta på nätet:

Iceland To Allow Donor Eggs & Sperm For Singles & Gay Couple (artikel från 2010)
    Single women, gay couples and heterosexual couples who both suffer from fertility issues now have permission to use both donor eggs and donor sperm in IVF treatment following a law passed my Iceland’s Althingi parliament yesterday.

Before the change in the law IVF patients were only allowed to use donor eggs in cases when the sperm came from the hopeful father-to-be. It was always prohibited for single women, lesbian couples and women not using their husband or partner’s sperm to use donor eggs.

http://www.eggdonor.com/blog/2010/06/03/iceland-to-allow-donor-eggs-sperm-for-singles-gay-couples/

• Juliette F
    Redan47 skrev 2014-02-26 13:17:55 följande:
    Jag ser det som en fördel att det inte är en öppen donation vi gjort. Kan det inte bli några diskussioner i framtiden och kvinnan som donerat lämnas i fred. Den typ av oro som adoptionsbarn kan driva behöver vi inte uppleva därmed. Vi har ju typ bara köpt en gen/ cell då mina inte befruktas ! Och detta, ÄD, inte är tillåtet i Sverige pga att staten anser sig ha rätt att bestämma åldern, vem som får skaffa fler barn eller ej. NU blir det Pappas spermie och jag biologisk mamma. Förstår egentligen inte varför det är sådan intressant fråga hur vi kommit till??? Den blir större än den är, tycker jag. Vi ville ha fler barn. Detta den möjligheten. Och våra barn kommer inte vara ensamma, vi blir fler och fler, ju öppnare vi blir!

Olika länder har lagstiftat olika i frågan, och det är märkligt att de kommit fram till så olika slutsatser. Det verkar som om man i Sverige, Finland och Island (finns kanske fler länder) tycks tro att det genetiska arvet är otroligt viktigt att få reda på, medan man i andra länder som Tjeckien, Grekland, Spanien tycks tänka tvärtom - att det är enormt viktigt med donatoranonymiteten. Så det är väl upp till var och en på individnivå att komma fram till vad man själv tänker och hur man resonerar kring det här med gener och öppen donator eller ej.

Jag vet att öppen donator är viktigt för många, men för andra spelar det ingen roll. Jag tillhör den sistnämnda gruppen själv. Jag bryr mig inte, och förstår inte varför det ska vara så viktigt. Jag tror också det kan skapa en stress att barnet vill leta upp donatorn vid 18 år, men samtidigt så kanske det också kan skapa en stress att aldrig kunna få veta vem donatorn är?

Men personligen tänker jag att det är den familj som barnet fötts in i och växt upp i som räknas, och om allt är bra där och funkar, så är det avsevärt mycket viktigare än vem som donerade könscellen /cellerna från första början. Därmed inte sagt att det är en bagatell - det är jättestort och fantastiskt fint att vilja donera och hjälpa barnlösa barn att bilda familj!! 
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014