• Pyret77

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Men vilken klantig sköterska fy förstår att du blir sänkt . Kram

NinaCamilla skrev 2014-03-07 08:30:57 följande:
    Tackar alla. Skit orolig nu. Hcg har stigit som det ska men de inte kan se något. Nu sa sjuksköterskan att jag måste fasta om det blir skrapning. Va i h-tele! Jag blöder inte ens och i ultra såg allting okej hittills. Skrämma folk så här! Jag vill hem... Nu är jag verkligen sänkt från Mount Everest.

• Pyret77

Jo precis men tänkte på kostnader om man vill fortsätta efter dessa tre gånger då vi har fler befruktade ägg . . Nä kan säga att infon är väldigt sparsam ..

villsågärna38 skrev 2014-03-07 07:35:19 följande:
    Men om ni går på Huddinge så har ni väl fått info om vad det kostar där? Dvs ni får tre försök via Landstinget och bet då bara patientavgifter. Högkostnadsskydd gäller osv. Det är ju inte aktuellt att bet för något där förrän ni vill göra syskonförsök isf alt har förbrukat era försök. Vill man göra äd på privat klinik och slippa bidra med en korsdonator så är det utomlands som gäller.

• Pyret77

Mm känns tungt man vågar ju inte hoppas nu men vill ju hoppas. I morgon bitti så vet vi då ska testet göras nervöst som bara den ..

Redan47 skrev 2014-03-07 00:09:03 följande:
    Pyret: förstår stt du känner dig orolig. Blödningar är ju jättevanligt och hör till ÄD. Det behöver inte vara synonymt med missfall. Det kan vara slemhinnan som läcker tex. Vila c vitamin och ta mer progestoron vaggis! Hör av dug till kliniken oxå.

• Pyret77

:) jag är steril pga sjuksdom som barn så då får man tre försök så Det är därför oxå som jag har dålig koll åh inte frågat om det :).. Kram

villsågärna38 skrev 2014-03-07 10:37:13 följande:
    Ok då är jag med!! Håller tummarna för dig. Behöver inte vara nån fara med blödningar. Kram

• Pyret77

Ja tre försök med samma donator . Så hoppas att någon av de försöken kommer att lyckas . Oj va häftigt att människor ställer upp när andra har det svårt :). n

villsågärna38 skrev 2014-03-07 12:26:13 följande:
    Va bra!! Menar du tre försök utan att du fixar nån korsdonator? Det är ju jättebra isf!! Hoppas inte ni behöver så många bara. Vi gjorde tre försök dvs med tre donatorer men då fixade vi två korsdonatorer själva. Härifrån FL faktiskt. Finns underbara människor där ute Kram

• Pyret77

Okej . Antar att vi är motagarpar nummer ett. Då jag först ätit hormoner för att förbereda mig för att ta emot ägget. Sen var jag på undersökning åh de sa att de hittat en matchande donator till oss åh veckan efter det så blev ägget insatt. De sa få att det fanns fler embryo.

Irma01 skrev 2014-03-07 14:01:44 följande:
    Pyret det låter märkligt...Jag är också steril pga sjukdom, och vi gjorde först ÄD privat i Spanien under tiden vi var i kö på KS. De försök misslyckades och när det blev vår tur på KS fick vi först vara mottagarpar 2 och fick först ET, som inte gav något och sedan hade vi ett FET då det fanns kvar en frys embryo.

Sedan ringde KS några månader senare och berättade att vi skulle få en till chans med en annan donator. ET gav ingenting, på nästa FET fick jag blödning innan TD och jag belv gravid men något hade hänt så vi förlorade det och sedan i december gjorde vi sista FET (det var den sista embryo) och än så länge går det bra, jag är i vecka 15 nu.

Vet du om ni blir mottagarpar 1 eller 2 redan?

KS har svårt att säga hur många försök det blir med samma donator eftersom det beror helt på hur många embryo det blir och om de som frys klarar upptinningen.

Mvh,

• Pyret77

Hon har donerat en gång vad jag vet men av de äggen de fick så har vi ju fler försök . Det är då jag har förstått det iallefall. Ah okej mycket med allt det här jag får kolla upp allt mer efter jag vet vad utgången av första försöket kommer att visa. :) .

villsågärna38 skrev 2014-03-07 14:14:10 följande:
    Ok. Det låter ju jättebra. Måste vara nån specialdeal då med donatorn om hon gått med på att donera tre ggr. För med försök utgår jag ifrån att du menar ET? FET går man ju alltid på köpet om det blir nåt till frysen. Vår första donator gav t ex ett ET och två FET. Den andra bara ett ET och tredje gav ett ET och två FET. Blir ju totalt sju återföringar men räknas som tre försök. Många får ju till ännu fler per donator men vi har även manlig faktor så embryona har inte alltid klarat frysningen. Dock har alla klarat upptiningen. De fryses inte om de inte har hög kvalitet. Kram

• Pyret77

Nä ska inte varanågon specialdeal allt vad jag vet donatorn lämnar ägg åh av de äggen är det 3 försök så har jag förstått det. Beroende på hur många ägg de får av donatorn så klart . n

villsågärna38 skrev 2014-03-07 14:14:10 följande:
    Ok. Det låter ju jättebra. Måste vara nån specialdeal då med donatorn om hon gått med på att donera tre ggr. För med försök utgår jag ifrån att du menar ET? FET går man ju alltid på köpet om det blir nåt till frysen. Vår första donator gav t ex ett ET och två FET. Den andra bara ett ET och tredje gav ett ET och två FET. Blir ju totalt sju återföringar men räknas som tre försök. Många får ju till ännu fler per donator men vi har även manlig faktor så embryona har inte alltid klarat frysningen. Dock har alla klarat upptiningen. De fryses inte om de inte har hög kvalitet. Kram

• Pyret77

Är nog jag som förstått allt fel. Men en donator åh av de äggen de fick får man tre försök . No special delas alls för oss. Det är precis som för alla andra som gör det via landstinget antar jag . :)...

• Pyret77

Ja det är psykolog samtal där pratar man om tankar funderingar osv de vill höra att man är på det klara med vad man ger sig in i åh att man har en sund inställning i princip :).. Sen ska de godkänna er åh sen sätts ev behandling in :). ...

bullenochgrisen skrev 2014-03-07 15:55:42 följande:
    Jag förstår inte. Vad menas med ET och FET? Fick brev från Karolinska idag, står i kö sen augusti 2013 det var brev med lite info och svarsformulär där vi ska säga att vi fortfarande vill stå i kö osv. Det står att vi ska bli kallade om 1-2 månader för bedömning och ställningstagande till behandling. Är det psykologsamtalet de menar då? Vad frågar dom? Pratar man hormonbehandling då? Hur lång tid efter psykologsamtalet kom ni fram i kön för insättning?

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014