• Anonym (lilla my)

öronvärk från helvetet

Hejsan,

Kan börja med att säga att det tyvärr inte rör sig om en öroninflammation. Det hade ju varit skönt, då skulle jag ju vetat vad det var. Det börjar alltid lite smygande, alltid samma öra, en värk som byggs upp under en timma kanske och når sin toppnivå där det gör så oerhört ont. Det känns som om det kommer från trumhinnan ungefär, kanske lite längre in, men värken sprider sig ut i ytterörat så att om jag nuddar örat skjuter smärtan in i örat som en kniv. Smärtan sprider sig ibland också ner i halsen, på sidan alltså och det gör ont att röra sig. Inga vanliga mediciner hjälper överhuvudtaget. har varit hos öronläkaren som tyckte allt såg tipptopp ut. Han skickade mig till neurologen, som tyckte allt var normalt men skrev ut tabletter som hjälper men som också utesluter neurologisk påverkan.

Smärtan uppstår ung. någon gång i månaden/varannan månad. Alltså inte jätteofta. Men man undrar ju vad det är. Finns det någon som haft samma någon gång? Vet du var det var/är? Om jag inte gör något utan försöker stå ut, vilket alltså innebär att jag måste få lägga mig och vila och sova bort det i några timmar, så går det över av sig själv efter typ 3 timmar. Men det är väldigt jobbiga timmar när det pågår. Blir totalt handlingsförlamad för allt gör så jäkla ont. Har haft detta nu i ca 6 år skulle jag tro. I början trodde jag att jag att örat "somnat" och att det gjorde så ont för det att vakna igen men nu får jag det ju vanligen på dagtid. något ljuskänslig kanske när det händer vilket fått mig att fundera på någon form av migrän..

Vad är detta egentligen?

• Svar på tråden öronvärk från helvetet
  • sagakarlsdotter

Värken kan inte komma från tänderna? Min mamma hade länge ont i ett öra och sökte upprepade gånger för det, något år senare rotfyllde hon en tand och som bonus försvann värken i örat. En tanke bara.

• Anonym (lilla my)

Det känns ju inte så men jag har hört förut också att tandvärk kan kännas i örat. Ja jag har ju inte provat tandläkaren för detta problem så kanske får göra det. Men går tandvärk över så pass fort?

• Anonym (...)
    Anonym (lilla my) skrev 2013-10-14 17:59:25 följande:
    Det känns ju inte så men jag har hört förut också att tandvärk kan kännas i örat. Ja jag har ju inte provat tandläkaren för detta problem så kanske får göra det. Men går tandvärk över så pass fort?
    Om du har visdomständer eller stora molare (kindtänder) så kan det vara nån av dom som är boven i dramat. så det skadar inte att kika i munnen och röntga! för det behöver inte vara hål men stora rötter som trycker i käken och ger upphov till inflammationer. Jag fick dra ut en visdomstand akut pga inflammation som satte sig vid örat/käken.

• Anonym (lilla my)
    Anonym (...) skrev 2013-10-14 18:05:14 följande:
    Om du har visdomständer eller stora molare (kindtänder) så kan det vara nån av dom som är boven i dramat. så det skadar inte att kika i munnen och röntga! för det behöver inte vara hål men stora rötter som trycker i käken och ger upphov till inflammationer. Jag fick dra ut en visdomstand akut pga inflammation som satte sig vid örat/käken.

Men en inflammation kan väl inte gå över av sig själv på några timmar? För det är egentligen tidsfaktorn som gör att jag inte tror att det är en inflammation eller något, samt att det går över utan behandling. Kan det göra det om det kommer från tänderna? Jag ska faktiskt ta och boka en tid till tandläkaren, det är tid för det iaf så då kan jag passa på att fråga. Tack för tips.
  • Anonym (...)
    Anonym (lilla my) skrev 2013-10-14 18:10:32 följande:
    Men en inflammation kan väl inte gå över av sig själv på några timmar? För det är egentligen tidsfaktorn som gör att jag inte tror att det är en inflammation eller något, samt att det går över utan behandling. Kan det göra det om det kommer från tänderna? Jag ska faktiskt ta och boka en tid till tandläkaren, det är tid för det iaf så då kan jag passa på att fråga. Tack för tips.
    Aha! läste inte in tidsfaktorn riktigt!

Men jag tror nog det kan vara tänderna, eller snarare rötterna på visdomständerna kan vara grym då dom kan växa lite hur som och trycka på de andra tandnerverna samt sätta tryck på käken och det kan komma och gå i intervaller. Sen om det är regelbundet varje/varannan månad är det i samband med något annat som händer i kroppen?
  • Anonym (lilla my)
    Anonym (...) skrev 2013-10-14 18:33:32 följande:
    Aha! läste inte in tidsfaktorn riktigt!

Men jag tror nog det kan vara tänderna, eller snarare rötterna på visdomständerna kan vara grym då dom kan växa lite hur som och trycka på de andra tandnerverna samt sätta tryck på käken och det kan komma och gå i intervaller. Sen om det är regelbundet varje/varannan månad är det i samband med något annat som händer i kroppen?
    Det är inte regelbundet på så vis att det kommer var 4 v utan det kan gå 1v, 3v eller 14 v mellan varven så att säga. Jag kan inte koppla det till något annat trots att jag verkligen försökt hitta mönster. Intressant det du säger om tänderna dock.
  • Erva01

Så sjukt!! Googlade precis på min värk och fick se detta inlägg. Jag har precis samma!!! Vad är detta! Har också vart på vårdcentralen, men allt såg bra ut. Fick ont idag igen och har så fruktansvärt ont! Öm runt hela örat, kan inte ens nudda örat. Brukar sitta i 1-2 dygn, sen är det helt borta.

• Anonym (lilla my)

Såg ditt svar nu och jag tycker synd om dig men va skönt att nån annan också känner igen det.

Svar på tråden öronvärk från helvetet