• MajaVira

Soc tvingar min pojkvän att ansöka om försörjningstöd! Är de rätt?

Miri skrev 2013-10-13 16:11:26 följande:
    Men är han inte skriven på din adress så ingår han inte i hushållet och har inget med din ekonomi att göra. Eller har soc någon anledning att tro att han bor permanent hos dig?
    F.ö tycker jag att det är fel att alla i ett hushåll måste ansöka, men så är reglerna.
    TS skriver att "han sover här eller rättare sagt bor här med mig.".

TS - man ska vara folkbokförd där man "har sin huvudsakliga dygnsvila". Så om han sover de flesta nätterna i din lägenhet så borde han även vara folkbokförd där. Och bor han hos dig så måste ni söka försörningsstöd tillsammans, eftersom era inkomster ska räknas ihop för att få fram hur mycket ni har rätt till.
  • MajaVira
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-10-13 16:17:15 följande:
    Varför talade du ens om för soc att han bor hos dig?
    Säg helt enkelt att du sa fel, han bor hos sina föräldrar och hälsar på dig ibland. Han har alltså inget med din ekonomi att göra, och dem har inget med hans att göra om han inte själv ansöker. 
    Äh, Soc lär inte tro henne om hon ändrar sin historia. I detta fall verkar pojkvännen inte tjäna några pengar, men det finns nog en hel del personer som försöker bidragsfuska genom att inte uppge att de har en sambo.
Svar på tråden Soc tvingar min pojkvän att ansöka om försörjningstöd! Är de rätt?