Inlägg från: intetnyttpåplusfronten |Visa alla inlägg
  • intetnyttpåplusfronten

Soc tvingar min pojkvän att ansöka om försörjningstöd! Är de rätt?

Varför talade du ens om för soc att han bor hos dig?
    Säg helt enkelt att du sa fel, han bor hos sina föräldrar och hälsar på dig ibland. Han har alltså inget med din ekonomi att göra, och dem har inget med hans att göra om han inte själv ansöker. 

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • intetnyttpåplusfronten
    Kjell2 skrev 2013-10-13 16:18:03 följande:
    Det är inte folkbokföringen som avgör utan om man lever under äktenskapsliknade former vilket TS och hennes sambo gör.
    Fel, det är folkbokföringen. Det är det enda soc har som bevis att komma med att ett par bor ihop.
    MajaVira skrev 2013-10-13 16:20:05 följande:
    Äh, Soc lär inte tro henne om hon ändrar sin historia. I detta fall verkar pojkvännen inte tjäna några pengar, men det finns nog en hel del personer som försöker bidragsfuska genom att inte uppge att de har en sambo.
    Hur ska de kunna bevisa nåt? Han är ju inte skriven hos henne.

Jag tycker inte att det är bidragsfusk, jag tycker det är helt fel att en sambo ska vara försörjningsskyldig för mig om jag t.ex skulle bli arbetslös. Han har ju sina utgifter att tänka på, han kanske har precis så att det räcker till hans avbetalningar och räkningar och nöjen och mat, ska han sen då behöva betala mina utgifter också? Soc tar ju som bekant inte hänsyn till något annat än överlevande, de skiter med andra ord i om han har en drös med avbetalningar och inte har råd att försörja mig. De tittar på hans inkomst och bestämmer sen att efter att hyran är betald så har han råd att ge oss båda mat på bordet.

Och nej, jag går inte på soc. Men det här är en sak som faktiskt stör mig. 
  • intetnyttpåplusfronten
    Kjell2 skrev 2013-10-14 08:41:05 följande:
    Nu får du hjälpa mig. Jag har läst Sambolagen fram och tillbaka och ingenstans hittar jag något om folkbokföring. Var hittar jag i sambolagen att det folkbokföringen som definierar samboskap?
    Det står inget om det i sambolagen, men om soc ska kunna bevisa att de är sambos så måste de ju vara folkbokförda på samma adress. Annars bor han ju såvitt staten vet hos sina föräldrar.
  • intetnyttpåplusfronten
    snedtak skrev 2013-10-14 21:56:23 följande:
    Har du något du kan referera till som säger att det enda sättet att bevisa något är genom folkbokföringen? Socialtjänsten är dessutom ingen domstol eller polis som ska bevisa saker. Säger deras regler att man inte behöver vara skrivna på samma adress är det som styr deras verksamhet.
    Isåfall kan de ju neka vem som helst som har en pojkvän/flickvän, om de bara får bestämma sig för vilka som bor ihop.

Jag har en väninna som är rumskompis med en kille, som dessutom är gay, och hon får inget från soc bara för att de anser att hon är sambo eftersom de står skrivna på samma adress.

Sen har jag en annan väninna, som ÄR sambo, men som sagt att hon är inneboende. Hon får bidrag, trots att hennes sambo har bra lön.

Tror allt beror på vem man pratar med.

Men i det här fallet så tycker jag att ni lika gärna kan ansöka tillsammans, TS, ni får ju mer pengar att leva för. 
Svar på tråden Soc tvingar min pojkvän att ansöka om försörjningstöd! Är de rätt?