• bullenochgrisen

hurgör ni vid nattning?

Hej. jag är inte mamma själv men bor tillsammans med en kille som har barn varannan helg. en tjej på snart tre år. jag undrar lite hur ni gör vid nattning? Hur gammalt barnet är och hur och när ni i så fall började göra på det viset. eftersom att jag inte har barn själv aå har jag inte " mina metoder" men jag kan förklara lite hur min sambo gör, vid ca. 19.30 får lilltjejen välling i soffan framför barnprogram, hon har svårt att sitta still långa perioder så hon flyger mest omkring här hemma. vid ca. 20 är det nattning. då ligger hon i sin säng och han i våran säng brevid. där fortsätter hon leka med fötter pch händer och bökar omkring i sängen. fortfarande svårt att komma till ro. Min sambo får helatiden säga att hon ska ligga ner i sängen och inte leka. tillslut får han låtsas sova så hon ajälv kan böka runt som hon vill och sen somna av utmattning, då är klockan 21. Är det så här en nattning ser ut undrar jag? Jag har som sagt inget att gå på för jag är inte mamma själv, men hade jag haft barn så hade jag inte gjort på det här sättet. eller vad tycker ni?

• Svar på tråden hurgör ni vid nattning?
  • Lena

Mina barn hade inte orkat med dagen om de somnade så sent. Vid 19 tar vi med vällingen till sängen och läser saga. Sen ligger vi bredvid tills de somnar eller går om de far runt för mycket.

• Likaro80

Svårt att svara på, hur mycket sover hon på dagen och vid vilken tid går hon upp? Hos oss började vi med "riktiga" nattningsrutiner så fort bebisen inte ammades mera. Vid 18:30 välling o pyjamas, borsta tänder, sen lägger nån av oss sig bredvid lillen. Han somnar oftast på 5-10min. Det är helt mörkt men inte helt tyst då vi har en 4-åring också som är uppe lite till. 4-åringen får pyjamas och borstar tänderna runt 19. Kollar lite på tv och varvar ned. Vid 19:30 läser vi några böcker. Senast 20:00 sover han. Funkar bra. Jag tror det är viktigt att de somnar och vaknar samma tider samt att dagsvilan anpassas rätt. Är hon 3 så kanske hon inte sover alls på dan?

• pixolina

Barn har olika sömnbehov, och är också olika motoriskt oroliga innan de ska somna.
    Prova skippa TV precis innan läggdags för det varvar upp med alla intryck.
    Lek en lugn lek, läs bok eller låt barnet lyssna på sago-cd, dämpa belysningen lite. Hjälp barnet komma till ro.
    Ni kan ju också prova natta en halvtimme senare för att slippa tjata och låtsas sova.

• bullenochgrisen

Vaknar på morgonen vid ca. 6 eller 7 på morgonen. Hon somnar i bilen vid ca. 13 tiden och sover fram till 14. Hon är säkert övertrött men har svårt att komma till ro. vad ska man göra? Sover hon inte där på dagen så blir hon jäte grinig resten av dagen.

• bullenochgrisen

Vi har försökt med att släcka ner och stänga av tvn och för att sedan sitta alla tre i soffan och läsa saga. det slutar alltid med att innan sagan är slit så vill hon där ifrån och leka någon annanstans. hon har jätte svårt att sitta still. mycket energi. Har tydligen aldrig kunnat vara stilla eller lugn.

• pixolina

Ok, försök att hitta ett sätt som passar barnet. Förstår att det är lättare sagt än gjort....
    Jag tror ni vinner en massa på att hitta en form som passar henne. Vad vill hon göra istället för att läsa saga på kvällen? Vilka lekar gillar hon?
    Sen är 3 år lite av en övergångsålder tycker jag då jag kände att  gränsen mellan om mina  barn behövde vila på dagen eller inte började suddas ut.
    Jag tror att om hon sover en hel timme mellan 13 och 14 så är det svårt för henne att vara trött på kvällen.
    Kan hon inte sova en halvtimme på dagis efter lunch så hon inte somnar i bilen?
    Jag tror den där timmen gör en hel del!

• Natulcien

Vår son slutade sova på dagen när han var 2 år. Nu är han 3 år, och om han skulle sova en hel timme på dagen så skulle han sannolikt inte somna för natten förrän runt kl.22...

Så jag skulle prova att ta bort dagvilan om hon är svårsövd på kvällen.

Sen kanske prova att byta ut TV-tittandet mot att läsa en bok och varva ner lite. Vissa barn blir lite stissiga av TV och har svårare att komma till ro sen.

• hannis

Vår son är 3,5 år och sover inte på dagen sedan ett halvår tillbaka.

Vi gör så här:

Kl 19-19.30 bad.

19.30 pyjamas, tandborstning och sedan nedvarvning i soffan.

19.50 en av oss läser bok i hans säng. Sedan släcks lampan och inom 5 minuter sover han.

• nozpa

Vi börjar nattning runt kl 18. Dusch/bad, pyjamas, tandborstning, hopp i säng med en flaska ersättning. Senaste veckan har hon bett oss sjunga för henne en stund. Så antar att det är en ny rutin numera. Sjunger 5-10 minuter. Ibland hör man att hon donar i sängen. Leker med sina gosedjur och ligger och sjunger för dom osv. Men hon är alltid lugn och så somnar hon sedan.
    Ibland efter 2 minuter, ibland efter 30 minuter.   

Svar på tråden hurgör ni vid nattning?