• Anonym (lustrött)

trött på lössen på förskolan

På dotterns förskoleavdelning har lössen gått "runt" i åtta veckor nu.
    Jag är måttligt trött på det, kan jag milt säga. Vi luskammar och letar med lupp varenda dag - men hon har ännu inte drabbats. 
    Det finns barn på avdelningen som fått det fem gånger! 

Vad avgör vem som drabbas? Är det lite som myggbett, vissa drar mer mygg till sig än andra?

MEN den avgörande frågan är; HUR i hela fridens namn ska vi få avdelningen lusfri?! 
    Hur ska vi få alla föräldrar att förstå hur viktigt det är att kamma sina barn i dessa smittotider? 
    Ge mig alla råd och tips ni kan!

• Svar på tråden trött på lössen på förskolan
  • Lusexperten

Hej!

Vilken trist situation! Problemet med löss är att de lätt sprids på förskolor eftersom barn ofta sitter nära varandra när de leker. När någon får löss är det viktigt att alla behandlar barnen samtidigt för att minska risken för återfall.

Att regelbundet undersöka håret efter löss i lustider är det bästa sättet att förebygga lussmitta.  Även om man själv är noggrann, så är det minst lika viktigt att ens omgivning (så som kompisar, nära vänner och övriga familjemedlemmar) kammar sig för att snabbt upptäcka eventuella löss, och då behandla sig. Det är även viktigt att följa anvisningarna för produkterna noggrant för att få en lyckad behandling.

När lössen utsätts för lusmedlet Paranix täpps deras andningsvägar igen och lusen överlever inte. Anledningen till att man ska upprepa behandlingen är att ägg i vissa fall kan överleva och sedan utvecklas till levande löss. Man ska därför återupprepa behandlingen efter 7 dagar enligt instruktionen för att bryta lusens livscykel (gäller inte för Paranix Sensitive där endast 1 behandling räcker).

Det du kan göra mer är att tipsa personalen på förskolan att sätta upp information om lusutbrottet för att få alla föräldrar att luskamma sina barn. Färdiga planscher och skolinformation finns att ladda ner här: paranix.eu/se-SE/lusfria-frillor/skolmaterial

Lycka till!

Svar på tråden trött på lössen på förskolan