• TWT

Gravid i v 21 och resa utomland?

Vi funderar på att resa utomlands om några veckor. Då är jag i vecka 21. Skulle ni våga resa fast ni är gravid. Har en helt "normal" graviditet i övrigt.

• Svar på tråden Gravid i v 21 och resa utomland?
  • Masken84

Vi funderade på det nu graviditet nr 2 men jag ångrade mig sen då jag var rädd om något skulle hända ville ha svensk sjukvård osv i såna fall. Sen är det mycket annat som kan ske utomlands magsjuka, andra sjukdomar osv. Jag vågade inte!!

• uddeboa

Känner du dig trygg med att åka iväg så är det inga problem, sjukvård finns ju överallt. Vart funderar ni på att åka? Själv skulle jag inte vågat åka iväg men nu i efterhand så känner jag att det inte skulle ha varit några problem. Är i v. 25 nu med andra barnet och skulle lätt kunna åka iväg om jag bara hade pengar till det :) 

• marlinire

I vecka 21 skulle jag inte tveka att aka utomlands. Vecka 25 och framat skulle jag halla mig inom EU. Har själv nyligen kommit hem fran Rhodos, är i vecka 33. Tänk pa att det kan vara bra att ha med ett läkarintyg som säger hur langt gangen du är, om flygbolaget skulle fraga. 

• TWT
    uddeboa skrev 2013-10-13 22:25:57 följande:
    Känner du dig trygg med att åka iväg så är det inga problem, sjukvård finns ju överallt. Vart funderar ni på att åka? Själv skulle jag inte vågat åka iväg men nu i efterhand så känner jag att det inte skulle ha varit några problem. Är i v. 25 nu med andra barnet och skulle lätt kunna åka iväg om jag bara hade pengar till det :) 

Funderar på kanarieöarna. Vi känner att vi vill ha egen tid innan barnet kommer.
  • TWT
    marlinire skrev 2013-10-13 22:30:01 följande:
    I vecka 21 skulle jag inte tveka att aka utomlands. Vecka 25 och framat skulle jag halla mig inom EU. Har själv nyligen kommit hem fran Rhodos, är i vecka 33. Tänk pa att det kan vara bra att ha med ett läkarintyg som säger hur langt gangen du är, om flygbolaget skulle fraga. 

Ok, tack för tipset. :)
  • uddeboa

Ja då skulle jag åka, själv får jag och sambon nöja oss med en hotellweekend i Sundsvall...

• Smilleville

Var på Lanzarote i v 20 för två år sedan och nu ska vi till Teneriffa när jag är i v24. Hur skönt som!!! Skulle aldrig tveka att resa till värmen pga att jag är gravid, om allt känns ok.

• alynda

> Funderar på kanarieöarna. Vi känner att vi vill ha egen tid innan barnet kommer.[/quote] Spanien och Kanarieöarna har god sjukvård och på Kanarieöarna är det lätt att hitta engelskspråkiga läkare. Ät förnuftigt bara, undvik bufféer och välj bort restauranger som inte känns 100% för säkerhets skull. Och skaffa sjukförsäkringskort från försäkringskassan, just in case :) ETt tips är också att ta med typ Lactal och behandla preventivt efter att du badat i pool t ex. Det är lättare att få underlivssvamp som gravid..

• Myran76

Bor i USA och ska till Mexico i vecka 27. Var bokat innan jag visste att jag var gravid. Kanske inte hade bokat just Mexico om jag visste men känner ingen oro alls för att åka. Det är på en ort med internationell sjukvård nära och har inte haft minsta problem hittills i graviditeten.

Ska också till Sverige över jul. Då kommer jag vara i vecka 33 eller något. Vill fira jul med familjen så det får vara värt det. Det enda som kanske blir lite jobbigt blir väl flygresan men får se till att röra på mig mycket.

Hinner jag bli dålig innan får jag väl avboka men annars känner jag ingen oro.

Så jag tycker absolut du ska åka till Kanarieöarna eller liknande.

• Soffan

Kolla bara så att flygbolaget inte har policy att inte flyga gravid efter en viss vecka. (Tror det brukar vecka28) ett intyg ifrån BM med beräknat datum krävs ibland om magen ser stor ut, du kan bli stoppad även på hemresan av flygbolaget.

Men nej, jag ser inga problem med att flyga i v21 :)

Svar på tråden Gravid i v 21 och resa utomland?