• Anonym (Trasig)

Jag vill inte leva mer.

Jag sitter vid det svarta IKEA bordet, jag och min föredetta sambo köpte på kredit. Till vänster om datorn ligger ett halvskrivet brev till den kille jag är hopplöst förälskad i. Den kille som också skjuter amfetamin och fått mig att känna saker jag aldrig mer trodde mig var kapabel till att känna. Jag har försökt formulera ett "Hej då", i över tre timmar. Väntat på hans telefonsamtal, som ikväll inte kommer att komma.

I rummet intill ligger min sexåriga dotter och sover. Det är första gången på sex veckor som hon sover hemma. Hon och hennes lillebror har bott hos pappa, då jag inte haft någon som helst kraft att ta hand om dem. Hon har saknat att vara här. Saknat mig och vad vi var. Jag har saknat henne. Men jag är helt oförmögen att klara av det här igen. Vara mamma. Vara förälder med ansvar som jag inte längre klarar av.

Jag har inga känslor längre, eller någon som helst tanke på andra människor. Bara på honom och på mig. Killen. Han som skjuter amfetamin. Han har fru och två barn som han spenderat en himla massa tid ifrån. Massa tid han istället lagt på mig. Tid då vi knullat med varandra, knarkat tillsammans och åkt bil. Jag hatar honom och vad han fått mig att känna. Att han är den enda som får mig att känna.

Hur hamnade jag här? Jag var världens mest omtänksamma mamma. Ingenting kunde stå i min väg.
    Nu är jag ingenting längre. Jag älskar inget. Hatar allt. Vill bara försvinna och aldrig mer komma igen.

Jag var nära att förlora mitt hem pga att jag blev lurad utav min arbetsgivare. Fick nytt arbete och blev sexuellt utnyttjad. Förlorade min närmsta vän och hennes pojkvän i en bilolycka, min andra vän fick cancer och sedan dog min bästa killkompis. Utöver det blev jag drogad och utsatt för en misstänkt våldtäkt i Januari i år. Jag blev också lämnad utav min pojkvän och dessutom av med mitt jobb pga minskat behov utav personal. Där stod jag. Ensam. Svag. Trött.

Sökte hjälp över 50 gånger. Socialen och Psykiatrin tyckte inte att jag hade skäl nog att få vård. Remitterades hjälp, men de "glömde" remissen. Nu kan jag få vänta i upp till sex månader ytterligare. Och jag tror att tills dess har jag funnit modet att ta mitt eget liv. Just nu är jag för rädd.

Jag började med droger för tre månader sedan för att klara av att arbeta, ta hand om mig själv och mitt hem. Tack vare det hände massor. Men nu då? Jag tar det från och till för att slippa känna. Det fungerar. Jag mår bättre utav amfetamin. Det är min drog. Helt klart.

Min mamma och övriga familj har vänt mig ryggen. Det har inte egentligen med detta att göra utan att de själva mår dåligt när JAG mår dåligt. Och de förstår inte allvaret i PTSD el livskris. Enligt dem bör jag bara resa mig upp och tänka på barnen.

Men vad händer när man tillslut inte orkar. När man gett upp och inte vill längre. När det enda som hindrar en från att ta sitt eget liv är rädslan för att misslyckas. Eller rädslan för smärta. Vad alla andra tycker känns inte längre relevant. Jag bryr mig inte längre. Jag älskar ingen. Ingen alls.

Jag är tom.
    Nu väntar jag bara.
  • Svar på tråden Jag vill inte leva mer.
  • LyckligaLina

Har du någon du kan ringa? Som du kan prata med? Om inte, ring till något av dessa nummer nedan. Tänk på att du inte är ensam, även om tomheten tagit över, så är du aldrig ensam. Det finns människor omkring dig som du betyder mycket för!
    Ring nu!

Nationella hjälplinjen 020-22 00 60
    Jourhavande präst 112
    Jourhavande medmänniska 08-702 16 80

• Undercover Brother

Ditt barn behöver dig mer än du någonsin kan ana. Tänk på mycket kärlek du kommer att få och ge om du bara kämpar.

ge inte upp!

• Anonym (Nej)

Tänk på någon annan än dig själv för en gångs skull. Att ta livet av sig är den ultimata egoismen. Ditt barn kommer aldrig återhämta sig helt från en sådan handling.

• Anonym (!!)

Ring pappan och be honom hämta barnet! Åk sedan direkt till psykakuten! Nu! Inte imorgon utan nu!

• Marlean

Ge aldrig upp. Och även om du inte älskar dina barn just nu älskar de dig och vill ha dig i sina liv. Håll kvar i det. Lev för deras skull.

• Rockabillydelight

Åk till psykakuten, dit behövs ingen remiss och faktiskt är det rätt skönt där. Lugnt, fridfullt på något sött. Ta hand om dig nu. Må väl// E

• Järnlady

Testa att höra av dig till din församling. Präster och diakoner brukar kunna erbjuda samtalsstöd. Sök efter din församling i högra hörnet http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=642500 Röda korset har också samtalsgrupper där man kan få stöd vid kris http://www.redcross.se/detta-gor-vi/kris-och-stod/samtalsgrupper/ 

Du behöver samtalsstöd och det snart för att komma ur det här. Försök att inte isolera dig utan prata med de vänner du eventuellt har kvar och fortsätt att göra vardagliga saker. Prata med barnens pappa och be att de får bo hos honom ett tag. Du behöver ta hand om dig själv just nu för att så småningom orka vara en kärleksfull mamma.

Låt drogerna vara för de gör bara allt värre och försök hitta kraften att be om hjälp så att du får det stöd du behöver för att ta dig på fötter igen.

• Life

Ja, jag har inget mer att säga än det som redan sagts i den här tråden men jag håller med övriga talare. 

1. Du måste söka akut hjälp, enda sättet att visa hur dåligt du mår (ingen kan läsa dina tankar tyvärr)
    2. Du har ett barn - en VÄLDIGT stor anledning till att inte sluta kämpa
    3. Jag har aldrig varit beroende så jag kan inte uttala mig i frågan men jag tycker det låter som att "drogerna pratar" en del. Man är inte sig själv så länge man intar dessa. Sök dig till en drogklinik?

Kom ihåg TS, även om livet känns hopplöst precis nu betyder det inte att det kommer vara så för evigt. Ibland går man igenom saker man aldrig trodde var möjligt - och kommer ändå ut hel på andra sidan. Men det är ingen som kan göra detta åt dig, du måste stå för kämpandet själv.

Jag kan ju tycka att din familjs beteende är minst sagt märkligt. Man ställer ju upp för familjen och om de vet att du mår dåligt så kan de väl bjuda till lite? Vansinne rent ut sagt att inte ens försöka när du mår så dåligt som du gör. 

• MikNis
    Life skrev 2013-10-15 06:23:58 följande:
    Ja, jag har inget mer att säga än det som redan sagts i den här tråden men jag håller med övriga talare. 

1. Du måste söka akut hjälp, enda sättet att visa hur dåligt du mår (ingen kan läsa dina tankar tyvärr)
    2. Du har ett barn - en VÄLDIGT stor anledning till att inte sluta kämpa
    3. Jag har aldrig varit beroende så jag kan inte uttala mig i frågan men jag tycker det låter som att "drogerna pratar" en del. Man är inte sig själv så länge man intar dessa. Sök dig till en drogklinik?

Kom ihåg TS, även om livet känns hopplöst precis nu betyder det inte att det kommer vara så för evigt. Ibland går man igenom saker man aldrig trodde var möjligt - och kommer ändå ut hel på andra sidan. Men det är ingen som kan göra detta åt dig, du måste stå för kämpandet själv.

Jag kan ju tycka att din familjs beteende är minst sagt märkligt. Man ställer ju upp för familjen och om de vet att du mår dåligt så kan de väl bjuda till lite? Vansinne rent ut sagt att inte ens försöka när du mår så dåligt som du gör. 
    Ursäkta men det är väl ganska naivt att förvänta sig att personen ska söka hjälp ännu en gång när denne blivit avvisad 50 gånger.

• Anonym (Nej)
    MikNis skrev 2013-10-15 06:42:06 följande:
    Ursäkta men det är väl ganska naivt att förvänta sig att personen ska söka hjälp ännu en gång när denne blivit avvisad 50 gånger.

Vad är alternativet då tror du? Det låter som du inte är riktigt opartisk när det gäller det där. För i slutändan handlar det om att man behöver hjälp, och man fortsätter söka det tills det inte längre finns möjlighet. Det är överlevnadsinstinkten.
  • MikNis
    Anonym (Nej) skrev 2013-10-15 19:20:58 följande:
    Vad är alternativet då tror du? Det låter som du inte är riktigt opartisk när det gäller det där. För i slutändan handlar det om att man behöver hjälp, och man fortsätter söka det tills det inte längre finns möjlighet. Det är överlevnadsinstinkten.
    Tja folk försöker lösa det själv så gott det går...
    Vissa flyr till drogerna eller andra former av missbruk.

Andra gör något mera drastiskt...

andra biter ihop 
  • Anonym (Nej)
    MikNis skrev 2013-10-15 19:52:04 följande:
    Tja folk försöker lösa det själv så gott det går...
    Vissa flyr till drogerna eller andra former av missbruk.

Andra gör något mera drastiskt...

andra biter ihop 
    Jag tror inte du verkar begripa vad en psykisk sjukdom är för något. Det är inget man "står ut med" eller biter ihop. Det är något som måste behandlas. Fast du anser väl kanske att droger är en lösning, och i så fall har jag inte så mycket mer att säga. Drömmer
  • MikNis
    Anonym (Nej) skrev 2013-10-15 19:57:26 följande:
    Jag tror inte du verkar begripa vad en psykisk sjukdom är för något. Det är inget man "står ut med" eller biter ihop. Det är något som måste behandlas. Fast du anser väl kanske att droger är en lösning, och i så fall har jag inte så mycket mer att säga. Drömmer
    När kom psykisk sjukdom in i bilden?

• Anonym (man med klös)

Du måste börja ta ansvar för dina egna handlingar. Det låter bistert jag vet, men det är faktum. Att du tillät dig själv bli drogad och våldtagen är ju partiellt ditt ansvar om det inte rörde sig om en överfallsvåldtäkt.

Att ens tänka på att ta ditt liv när du har barn är ju det mest patetiska man kan tänka sig och utan att se ner på dig, så måste du rycka upp dig. Sluta skylla på PTSD och andra diagnoser du inte har. Börja fokusera på ditt liv. Börja med att leva ensam. Du ska klara dig ensam i alla läger.

Efter att man nått botten så kommer man upp igen. Men troligen måste man hamna på botten och nå den. Tar du ditt liv hamnar du inte på botten utan avslutar innan botten, då får du uppleva det igen för att komma till botten.

Något jag också kan rekommendera är Kabballah, det tankesättet hjälpte mig då. Handlar inte om att jag vill få dig religiös på något sätt. Men mig hjälpte det mig något enormt under tiden jag höll på att nå botten men jag känner en enorm tacksamhet för deras sida finns.
    http://www.kabbalah.info/engkab/education-center/perception-of-reality#.Ul2H_9JT515

Audiobok som är själva grunden i tankesättet.
    http://www.kabbalah.info/engkab/education-center/kabbalah-audio-books#.Ul2IR9JT514

• Anonym (hmm)

när blev du så här när började du må så dålit? när du börjat med amfetamin??
     droger eller tabl löser inget. det kan ju va drogerna som gör dig så här?
    ptsd är gräsligt jag vet jag har det med, MEN det blir inte bättre av amfetaminet!!  

• Peter Wallgren

Jag tänker så här: En sak är att du nu behöver stöd för att du och ditt barn ska kunna överleva den akuta krisen.

Men sedan handlar det om att du behöver bli medveten om varför du gett dig in i sällskap som tydligen utnyttjar dig, och varför du köpt ett bord på kredit. Kan det vara så att du saknar förmågan att skjuta upp en tillfredsställelse för att nå något bättre i framtiden? Bordet, tex, kunde antagligen köpts betydligt billigare på second hand, vilket är att föredra om man har en liten budget att röra sig med. Killen är ju gift, och då bör du inte ens överväga hans sällskap. Har du svårt att säga nej? Beror det måhända på att du känner dig värdelös? En sådan känsla grundläggs i barndomen, oftast genom bristande anknytning till föräldrarna, och genom att de inte lyckats bekräfta ens värde prestationslöst.

Att du inte tidigare kunnat känna så mycket, utom med denne kille, är något som vi kan samtala om ifall du vill. Kanske har det också med värdelöshetskänslor att göra, men det är svårt att veta utan att du berättar mer.

Du får gärna kontakta mig för samtal. Det kostar inget. [email protected]

• Anonym (vän)

BÄSTA TIPSET.Skrattande
    Läs KORANEN. (SVENSKA)
    Garanterar att du kommer få en mening med livet och känna dig mycket mycket bättre.SkrattandeHjärta

Svar på tråden Jag vill inte leva mer.