Inlägg från: Anonym (patetiskt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (patetiskt)

Min vän kommenterade att min pojkvän har en tatuering på halsen?

Men vilken töntvän du har ts.
    Är hon sådär korkad i andra sammanhang också?
    Att nån har en tatuering på halsen betyder just det, att personen har en tatuerling, inget annat.
    Din vän ska lära sig ge fan i att extrapolera saker.    

• Anonym (patetiskt)
    PrinceSSS skrev 2013-10-14 14:10:56 följande:
    Nar man sager "utbildad" sa menar man inte yrkesutbildningar dar man lar sig att gora EN sak, typ rormokeri. Det raknas inte som att man ar "utbildad" eller "har pluggat". Verkar vara lite forvirring har.

Ja, du verkar lite förvirrad angående det här.
    All bildning är bildning, allting du lär dig är bildning, alldeles oavsett vad du lär dig, så att lära sig köra lastbil eller andra yrkesutbildningar är också bildning precis på samma sätt som en juristutbildning.
    Dom flesta saker vi lär oss, lär vi oss inte ens i skolmiljö, det kallas livserfarenhet.
    Det är en annan form av bildning.
    Som bl a lär en ödmjukhet inför andra människor och skaver av högmod hos dom flesta.       
  • Anonym (patetiskt)
    Anonym (intelligens) skrev 2013-10-14 15:10:11 följande:
    Min sambo är inne på sin tredje högskoleutbildning. Hon har läst ekonomi 5½ år sjuksköterska i 3 år och just nu så är hon inne på 10 terminen på läkarutbildningen. Jag själv har två högskoleutbildningar + att jag just nu läser en fortsättningsutbildning på tre år för att bli master inom mitt yrke. Jag har sex tatueringar varav en synlig. Min sambo har även hon en tatuering även den synlig. Så din teori med att tatueringar skulle vara för de lågutbildade eller vad du väljer att kalla dem stämmer inte riktigt in. Din teori innebär att om man har tatueringar så har man mindre intelligens? så att med ditt resonemang så sitter intelligensen i tatueringen eller frånvaron av en ? Har jag förstått ditt resonemang rätt??

Helt rätt, klart det inte stämmer, det kallas fördomar sånt där och är ett tecken på intelligens och mer vanligt förekommande hos individer med låg utbildning.

Här kan man läsa mer om fenomenet, http://pss.sagepub.com/content/early/2012/01/04/0956797611421206.abstract 
  • Anonym (patetiskt)
    Knall skrev 2013-10-14 14:50:12 följande:
    Det enda som är "WT" är att använda sig utav ordet... Eller ordet "trashigt"..
  • Anonym (patetiskt)

Det är lite lustigt att dom som pratar om hur tatueringar tyder på dålig bildning och låg intelligens etc, etc, verkligen inte visar upp något av detsamma själva.
    Dåliga representanter för sina åsikter med andra ord, låg trovärdighet.
    Och den som har kunskap vet att man inte behöver skylta med den eller följa några löjliga begränsande normer för att väcka respekt, det räcker med den tyngd som ord som kommer från visdom, kunskap och klokhet ger.
    Något som en del här saknar fullkomligt.    

• Anonym (patetiskt)

En av dom starkaste tatueringar jag hört talas om var en pappa som förlorat sin dotter till cancer när hon var 5 år.
    Efter dotterns död lät pappan göra en tatuering av flickans ansikte över sitt bröst, på det viset skulle hon alltid vara med honom och nära hans hjärta.
    Jag skulle vilja se den som skulle ha mage att säga till den pappan att han är trashig eller ointelligent pga det.

• Anonym (patetiskt)
    Petrol skrev 2013-10-15 09:35:59 följande:
    Jag skulle  inte för en sekund ha något emot att stadsministern skulle skaffa sig en tatuering oavsett var den satt, och ja, det hade stuckit ut, det finns nog goda möjligheter att han hade varit en av få tatuerade i riksdagen skulle jag tro. Han skulle förmodligen till på köpet ha riktigt dålig smak och skaffa sig något som jag tyckte var mördande fult.

Men samtidigt, vad förändrar det? Om jag låter bli att rösta på honom pga att han ser ut som stryk trots att  han har vettiga åsikter som skulle göra nytta  så är det ju jag som är dum i huvudet som fokuserar på fel saker och ingen annan.

Amen, precis så.
  • Anonym (patetiskt)
    Anonym (gösses) skrev 2013-10-15 10:55:19 följande:
    Han gjorde sin tatuering av sina anledningar , om någon annan tiitar på hans tatuering och tycker den ser ful ut , är det väl helt upp till honom ? Vem fan har sagt att man måste tycka tatueringar är snygga ?

Ja, precis vem har sagt det? Om du hävdar att jag har påstått det så får du citera mig och visa på vilket inlägg jag skulle sagt så?
  • Anonym (patetiskt)

Jag vet inte, men jag försöker se människan i alla, bortom yttre attribut och om nån lider så lider dom alldeles oavsett utseende och då får dom min sympati.
    Och är dom kloka och sprider sina kunskaper till andras bästa, då får dom min respekt alldeles oavsett utseende.
    Och är dom goda och snälla dessutom, så tycker jag om dom och ser dom gärna som mina vänner alldeles oavsett utseende.
    Så enkelt är det för mig, jag skiter i hur folk ser ut eller vilka yttre attribut dom bär, det som är viktigt för mig är vad folk gör och säger.    

• Anonym (patetiskt)
    Petrol skrev 2013-10-15 14:04:01 följande:
    Det är något du bör sätta stor stolthet i, och aktivt jobba med att fortsätta med, man har alltid fördomar, men ytterst få försöker aktivt motbevisa dem.

Keep it up!

Tack.
    Det ska jag absolut göra, faktum är att det blir lättare och lättare.
    Ju fler av ens gamla fördomar som kommer på skam och ju fler härliga människor jag möter som jag hade missat annars.
    Killing my darlings. Glad   
  • Anonym (patetiskt)
    Anonym (badguy?) skrev 2013-10-15 16:43:48 följande:
    Första länken fungerade inte. Som flera redan har sagt är halstatueringar fortfarande sällsynta bland "vanligt" folk. Har träffat flera som har i princip hela kroppen täckt av tatueringar, men inte halsen. Det tror jag beror på att halstatueringar fortfarande kopplas till gängmedlemskap, vilket de flesta inte vill förknippas med. Om en person inte skulle ha några problem med att förknippas med det skulle jag undra vilka värderingar han har, men jag är självklart öppen för att bli motbevisad. Sen beror det ju på vad motivet är: milsvid skillnad mellan "Mamma Hjärta" och någon hårdare symbol. 

Eller så är det en person som helt enkelt tycker det är snyggt och inte låter gamla mossiga normer stå i vägen för det hen vill göra.
    Och om någon kopplar ihop det med gängmedlemsskap så är det den personens förlust och problem.
    Antingen följer man med såna här normer eller så står man upp mot dom och låter inte såna få styra ens liv och val.
    Och en tatuering säger aldrig något om personens värderingar varken till eller ifrån om inte personen själv har sagt att det är så.
    Man ska vara försiktig med att göra kopplingar mellan företeelser, det kan hända att man kopplar helt åt skogen.     
  • Anonym (patetiskt)
    Anonym (badguy?) skrev 2013-10-15 17:03:06 följande:

Det är klart att personen inte måste vara gängmedlem, men jag skulle ändå tycka att det är lite märkligt att en vanlig hederlig människa inte har något problem med att alla hen möter tror att hen är en gängmedlem. Kanske tycker personen ändå att gängkulturen är cool? Sen blir jag gärna motbevisad, men jag tycker inte att det är särskilt märkligt att personen bemöts med lite misstänksamhet. 

Jag har inte sett många med tatuering på halsen, men det handlar som sagt inte om att personen uppenbarligen är gängmedlem, utan om att personen inte verkar ha några problem med att bli associerad till gäng, vilket även det är problematiskt. För att dra till med ett riktigt uttjatat exempel så är ju swastikan en gammal symbol som används i t ex. Indien. En person i Sverige skulle kanske vilja tatuera in den av den anledningen, men jag skulle tycka att det var märkligt att personen inte har problem med att bli tagen för nazist.

Men varför måste du överhuvudtaget spekulera i vad det betyder att hen har en tatuering.
    Är det inte bättre att vänta och lära känna personen alternativt fråga om det är viktigt?
  • Anonym (patetiskt)
    Anonym (ren kropp) skrev 2013-10-15 20:32:36 följande:

Vad är det du anser vara fördomar? Fortfarande säger du inget i ditt inlägg, som inte redan har sagts ett antal gånger. Alla vet att det finns massor av hyvens människor med tatueringar både här och där.

De som jobbar med tungt belastade kriminella, vet dessutom att just hals- och ansiktstatueringar är överrepresenterat i de kretsarna, och ger en förklaring till att somliga kan titta snett på sådant. Just det är inte fördomar utan hårdfakta. Det har att göra med att man läser av människor utifrån sina egna filter. Det kan vara klokt att ta detta i beräkningen då man väljer att smycka ut sin kropp.

Att ropa ut "fördomar", "mossighet" etc, tyder bara på okunskap att se saker ur andra vinklar än sin egen.   

nja, det må vara hårdfakta att det är överrepresenterat, det vet inte jag, men for arguments sake, det betyder inte att man måste dra slutsatser utifrån det när man ser en människa med en hals eller ansiktstatuering.
    Man kan vara medveten om att det inte är en automatisk korrelation och så kan man vänta med att bilda sig en uppfattning om den människan tills man vet mer.
    Det borde man för övrigt alltid göra kan jag tycka.   
Svar på tråden Min vän kommenterade att min pojkvän har en tatuering på halsen?