• Petrol

Min vän kommenterade att min pojkvän har en tatuering på halsen?

Har inte läst hela tråden, men här kommer min snabba tanke om det hela.

Hon har någon hang up på tatuerade, eller synligt tatuerade, det är ju inte helt ovanligt kort och gott. Och det får hon väl ha.

Är hon en någorlunda vettig människa så nöjer hon sig med att konstatera att hon tycker det var opassande på något sätt och att hon inte skulle ha en partner med en tatuering på halsen och sen är det bra med det.

• Petrol

Ang utbildning och tatueringar så skulle jag vilja lägga till en lite generell grej. Om vi lämnar status åt sidan eftersom det är väldigt uppenbart att vad som är statusfyllt varierar mellan människor och istället fokuserar oss enbart på utbildning som sådan.

Majoriteten av tatuerade har mindre utbildning än otatuerade, så kanske det är, jag vet ärligt  talat inte, och bryr mig egentligen inte heller om jag ska vara riktigt ärlig. Men det finns en grupp till som det av någon anledning inte pratas så mkt om, och det är dem som är väldigt tatuerade och som en följd av detta har blivit tvugna att vara jäkligt mycket bättre på vad de gör för att överbygga den fördom som tatueringar helt uppenbart kan innebära.

Jag vet iallafall minst 2 personer som har suttit på arbetsintervjuer för arbeten som inte bara kräver utbildning (det kan väl vem som helst skaffa sig om vi ska hårddra det) utan även en helhjärtad dedikation till vad de gör, och de får varje gång höra något sånt  här: Om man är så jävla bra på vad man gör och visar en sådan glöd som du gör, då får man fan se ut hur som helst. det tycker jag är tänkvärt.

Nu är den gruppen givetvis inte lika stor, men om man har något intresse över att reflektera över vilka mekanismer som kan tänkas ligga bakom valet att tatuera sig, vilka konsekvenser det får och vilket värde det har för den som gör det och inte bara vill konstatera att man tycker det är fult och därför är det dåligt. Då tycker jag att man ska öppna ögonen, och exempelvis titta på exempelvis den gruppen, det kan vara nyttigt.

givetvis får man ju tycka att tatueringar är både det ena och det andra, det står alla fritt, men jag vill bara säga att om man har ett ärligt intresse för att förstå och lära sig om hur andra människor tänker och värderar saker så bör man kanske försöka utmana sina föreställningar om tatuerade istället för att söka bekräftelse för dem? Ja, om man verkligen vill utveckla var man står, annars får man stå kvar, men jag tror många skulle tjäna på att tänka så på många områden, inte bara tatueringar och tatuerade.

Allt från mig:)

• Petrol
    Ernst Hugo skrev 2013-10-14 16:46:20 följande:
    Jag anser mig förhållandevis liberal, men tatuering på halsen passerar gränsen för vad som är ok. Varför på halsen undrar man fridfullt?
    Jag kan bara tala för mig själv här.

Men jag tycker helt enkelt att hur man vill se ut är upp till en själv, och jag sätter en viss stolthet i att bemöta alla lika på den punkten. Och med det som utgångspunkt så blir en tatuering på halsen bara en tatuering precis som vilken som helst helt enkelt.
  • Petrol
    Anonym (Tatuerad) skrev 2013-10-15 03:05:32 följande:
    Jag tycker det beror på vad det är för motiv. Till 100%.
    Om det är någon med ex. tatuerade armar med färgglada motiv som sträcker sig upp på halsen: fine! Inga problem.
    Om det är någon som tatuerat ett citat på halsen: fine! Så länge det inte är nåt korkat likt "money before bitches" eller "bros before hoes".
    Om det är nåt annat betydelsefullt motiv som tex en minnestatuering av nån som gott bort: fine!

Om det däremot är någon konstig symbol och kanske det enda personen har tatuerat överhuvudtaget så hade jag nog funderat både en och två gånger extra...
    Vad är en konstig symbol då? Jag menar, vad som är obegripligt för dig kan ha betydelse för mig:) Eller menar du mer kontroversiella symboler så att säga?

Det där med att halsen/händerna/pannan tatuerar man inte innan man har åtminstone några andra tatueringar har jag aldrig riktigt förstått heller. Om jag har en ide om vad jag vill ha och var jag vill ha det, då är det ju det jag vill ha och just den grejen jag är säker på. Om man skulle börja tatuera sig över resten av kroppen för att motivera en halstatuering så snackar vi ju verkligen om tatueringar man riskerar att ångra senare:)
  • Petrol
    bustergonad skrev 2013-10-15 09:25:15 följande:
    Tänk så här:

Kan du se statsministern med sådan bläck? Inger det förtroende? Skulle du rösta på en sådan person?

Det sticker ut. Det ser inte bra ut. Det ÄR trashigt. Är killen snäll å fin - tipsa om laserborttagning. 

Jag skulle  inte för en sekund ha något emot att stadsministern skulle skaffa sig en tatuering oavsett var den satt, och ja, det hade stuckit ut, det finns nog goda möjligheter att han hade varit en av få tatuerade i riksdagen skulle jag tro. Han skulle förmodligen till på köpet ha riktigt dålig smak och skaffa sig något som jag tyckte var mördande fult.

Men samtidigt, vad förändrar det? Om jag låter bli att rösta på honom pga att han ser ut som stryk trots att  han har vettiga åsikter som skulle göra nytta  så är det ju jag som är dum i huvudet som fokuserar på fel saker och ingen annan.
  • Petrol
    Anghammarad skrev 2013-10-15 10:49:25 följande:
    Tatueringar rent generellt är tämligen normalt och accepterat idag. Skulle inte bli förvånad om vi redan haft en tatuerad minister. Tatueringar på hals eller i ansikte däremot sitter i överväldigande majoritet på personer som antingen är kriminella, drogmissbrukare eller är så korkade att de vill framstå som "baddies". Visst finns det undantag men jämför tusen personer men tatueringar på hals eller ansikte med tusen utan några tatueringar överhuvudtaget och jag kan garantera att både den genomsnittliga utbildningsnivån och snittinkomsten är lägre hos de förstnämnda.
    Hur vi ser på folk med ansiktstatueringar idag är ganska lika med hur man såg på folk med tatueringar överhuvudtaget förr. det kan ju de flesta vara ganska ense om skulle jag tro.

Samma utveckling och normativa förändring över tid av vad som är okej och inte går att se på flera andra områden också. Det verkar helt enkelt ganska rimligt att anta att om vi ger det lite tid så är en stadsminister med en tatuering i ansiktet inte  en helt befängd ide.

Frågan man behöver ställa sig är för mig: Varför lär vi oss ingenting av det och försöker se på saken rationellt även om det inte är vad vi möter varje dag?
  • Petrol
    Anonym (anonym signatur) skrev 2013-10-15 11:31:01 följande:
    Jag är öppen för möjligheten att den jag möter och som har en ansiktstatuering/halstatuering inte är kriminellt belastad och/eller drogmissbrukare. Tyvärr har det ännu inte stämt. 
    I mitt stilla sinne undrar jag  om de flesta du mött har skaffat sig en ansiktstatuering på grund av att de är kriminella, eller om de blivit kriminella på grund av sin ansiktstatuering?

Eller om de hade varit kriminella i vilket fall och att anledningen till att de råkar vara överrepresenterade bland dem som har ansiktstatueringar (om det nu är så, jag har väldigt svårt att tro att det finns någon statistik som stödje varken dig eller mig här) på grund av att ansiktstatueringar generellt inte tas emot med öppna armar och att det därför ganska naturligt blir dem som inte upplever att de har så mycket att förlora på en ansiktstatuering också blir de som skaffar en? Lite generellt spekulerat alltså.

Jag säger inte att något av alternativen är rätt, men du bör ju kanske se det orimliga med det första stycket iallafall?
  • Petrol
    Anonym (Tatuerad 2) skrev 2013-10-15 13:51:38 följande:
    Ja, med konstig symbol menar jag kontroversiella symboler, som är allmänt negativt laddade.
    Jag tror man hade märkt på personen i fråga om symbolen inte hade varit bekväm att ha. Även om jag själv inte hade vetat vad den stod för så tror jag att man hade märkt på omgivningen om hans symbol var "oacceptabel".

Jo, visst kan man tatuera dessa ställen först, utan att han andra tatueringar.
    Jag vill själv tatuera mina händer utan att jag har några andra synliga tatueringar.
    Menade mest bara med det exemplet att man får en annan bild av de som är tatuerade över stora delar av kroppen. Det hade för mig varit två skilda saker att "kommentera" en enda tatuering på halsen, eller att kommentera att någon har halsen tatuerad. Om du förstår hur jag tänker då.
    Då är jag med på hur du menar och jag måste ha tolkat dig lite fel bara:) Tack för att du tog dig tid att förtydliga det hela!
  • Petrol
    Anonym (patetiskt) skrev 2013-10-15 12:05:20 följande:
    Jag vet inte, men jag försöker se människan i alla, bortom yttre attribut och om nån lider så lider dom alldeles oavsett utseende och då får dom min sympati.
    Och är dom kloka och sprider sina kunskaper till andras bästa, då får dom min respekt alldeles oavsett utseende.
    Och är dom goda och snälla dessutom, så tycker jag om dom och ser dom gärna som mina vänner alldeles oavsett utseende.
    Så enkelt är det för mig, jag skiter i hur folk ser ut eller vilka yttre attribut dom bär, det som är viktigt för mig är vad folk gör och säger.    
    Det är något du bör sätta stor stolthet i, och aktivt jobba med att fortsätta med, man har alltid fördomar, men ytterst få försöker aktivt motbevisa dem.

Keep it up!
  • Petrol
    Anonym (badguy?) skrev 2013-10-15 14:11:32 följande:
    Jag har ingenting emot tatueringar och jag ser inte ner på människor som väljer synliga tatueringar som inte fungerar inom vissa yrken. När man är gammal nog att göra en tatuering känner man nog sig själv tillräckligt väl för att veta om man någonsin skulle kunna tänka sig ett jobb där ett propert utseende krävs. Däremot skulle jag bli fundersam om jag träffade någon med halstatuering. Halstatueringar är så starkt kopplade till gäng och andra extrema rörelser att det inte bara blir ett problem yrkesmässigt utan även privat. Om en person har värderingar som absolut inte går ihop med gängmedlemskap, varför då göra en tatuering som gör att alla som träffar dig tror att du är en gängmedlem? 
    Jag har alltid undrat hur en gängmedlem ser ut. du har inte lust att berätta?Det är ju ganska stor skillnad mellan:

3.bp.blogspot.com/-Hk86fvAbZ9I/Txem4iX33dI/AAAAAAAAAyI/ca67_meSNTw/s1600/ms-13+mara.jpg

Och

gfx1.aftonbladet-cdn.se/image/10154809/145/normal/151716f158068/goran1

Och jag misstänker av någon anledning att de flesta, för att inte säga alla här inne i sitt dagliga liv träffar väldigt många fler som ser ut som den sista snarare än den första. Båda är dock gängmedlemmar av allra högsta grad.
  • Petrol
    Anonym (badguy?) skrev 2013-10-15 16:43:48 följande:
    Första länken fungerade inte. Som flera redan har sagt är halstatueringar fortfarande sällsynta bland "vanligt" folk. Har träffat flera som har i princip hela kroppen täckt av tatueringar, men inte halsen. Det tror jag beror på att halstatueringar fortfarande kopplas till gängmedlemskap, vilket de flesta inte vill förknippas med. Om en person inte skulle ha några problem med att förknippas med det skulle jag undra vilka värderingar han har, men jag är självklart öppen för att bli motbevisad. Sen beror det ju på vad motivet är: milsvid skillnad mellan "Mamma Hjärta" och någon hårdare symbol. 
    Om man kopierar in den fungerar den:)
    Träffar du många gängmedlemmar fresten? jag tycker mig se åtminstone någon dagligen med en tatuering på halsen, och jag tror skillnaden mellan mig, och många i tråden är så enkelt att jag inte utgår från att de är gängmedlemmar pga deras tatuering, medan vissa andra helt kallt räknar med det tills motsatsen är bevisad.

För ska jag vara helt ärlig så är jag själv inte organiserat kriminell, och jag har stora svårigheter att tro att någon eller iaf väldigt få i den här tråden är det och faktiskt har någon aning om alls vilka medlemmar  de kriminella gängen som finns i sverige har annat än några topshots som råkar synas i tidningarna ibland.
  • Petrol
    Anonym (badguy?) skrev 2013-10-15 17:03:06 följande:

Jag har inte sett många med tatuering på halsen, men det handlar som sagt inte om att personen uppenbarligen är gängmedlem, utan om att personen inte verkar ha några problem med att bli associerad till gäng, vilket även det är problematiskt. För att dra till med ett riktigt uttjatat exempel så är ju swastikan en gammal symbol som används i t ex. Indien. En person i Sverige skulle kanske vilja tatuera in den av den anledningen, men jag skulle tycka att det var märkligt att personen inte har problem med att bli tagen för nazist.

Jag tror att grejen ligger i att jag tycker mig se folk mest hela tiden som helt uppenbart är reko folk, så för mig finns inte kopplingen som du har. Och då blir det heller inte en koppling att ta med i beaktande när man gör sin tatuering. Ibland blir det tydligt att vi inte är något annat än en produkt av våra erfarenheter antar jag, och med den vetskapen tycker jag man kan försöka utmana sina föreställningar om saker och ting, ansiktstatueringar tillexempel. Då kommer nog det hela att lösa sig vad det lider, det hoppas jag på iallafall:)
Svar på tråden Min vän kommenterade att min pojkvän har en tatuering på halsen?