• Jinx

Panik! Tappar ögonfransar.

Jag har nu under ca en månads tid börja tappa ögonfransar (mera på ena) och har inte den blekaste aning om varför jag gör det och har panik!
    Har fått höra att ricinolja kan hjälpa om man strycker de längs med franskanten, men hur pass effektivt är detta och hur länge tar de innan de växer ut nya eller att man märker någon skillnad?
    En väninna sa att i fall det kan ha med min mascara att göra (har just köpt en ny vattenfast mascara). Men det har jag svårt att tro.

Nu är goda råd dyra! Finnd det något jag kan äta som kan hjälpa fransarna att växa? Typ vitaminer  av något slag eller något annat?

Behöver desperat nå råd.

Tack Hjärta

• Svar på tråden Panik! Tappar ögonfransar.
  • MtillMoJ

Hade en vän som tappade nästan alla ögonfransar och det var pga mascara. Hon fick sluta använda det och låta dem växa ut. Tror inte hon använt mascara sedan dess, ca 15 år sedan

• Jinx
    MtillMoJ skrev 2013-10-14 11:21:48 följande:
    Hade en vän som tappade nästan alla ögonfransar och det var pga mascara. Hon fick sluta använda det och låta dem växa ut. Tror inte hon använt mascara sedan dess, ca 15 år sedan
    så man kan bli mitt i allt "allerisk" mot en mascara som man använt många år? :-O
    Vad använde din väninna för mascara sedan då?
  • MtillMoJ

Ingen aning! Men hon hade använt mascara i många år och det kom helt plötsligt.

• Fia 28

Jag tror nog det kan ha med mascaran att göra. Själv är jag känslig för just mascaror och kan endast använda dem från Yves Rocher.

• Hannah76

En vattenfast mascara kan ju bli "hårade" än en annan mascara. Tvättar du bort den ordentliget med medel för vattenfast makeup?

• blomman07

Böjer du ögonfransarna? Sluta med det isåfall. Använd ricinolja och var osminkad ofta. Och som någon tidigare nämnde, tvätta bort mascaran varsamt med rätt produkt. Gnugga aldrig.

• Jinx
    Hannah76 skrev 2013-10-14 11:28:01 följande:
    En vattenfast mascara kan ju bli "hårade" än en annan mascara. Tvättar du bort den ordentliget med medel för vattenfast makeup?
    joo tvättar nog ordentligt bort. Och jag har nivea waterproof borttagnings medel. Men den mascaran jag har är Max Facors False lashes.
  • Jinx
    Fia 28 skrev 2013-10-14 11:26:34 följande:
    Jag tror nog det kan ha med mascaran att göra. Själv är jag känslig för just mascaror och kan endast använda dem från Yves Rocher.
    Vilken flopp alltså! Har just köpt ny dyr mascara o sen är jag antagligen allerisk mot den... =o/
  • Fia 28
    Jinx skrev 2013-10-14 11:33:06 följande:
    Vilken flopp alltså! Har just köpt ny dyr mascara o sen är jag antagligen allerisk mot den... =o/
    Been there. Jag har slängt många dyra mascaror pga allergi.
  • Jinx
    blomman07 skrev 2013-10-14 11:30:32 följande:
    Böjer du ögonfransarna? Sluta med det isåfall. Använd ricinolja och var osminkad ofta. Och som någon tidigare nämnde, tvätta bort mascaran varsamt med rätt produkt. Gnugga aldrig.
    Joo, böjer fransarna nog, för annars ramlar dom bara neråt.
    Har en tid sen varit ganska stressad och för ca en par månader sen orka jag helt enkelt inte i bland att ta bort mascaran då jag gick och sova. I bland gjorde jag bara så att jag gnuggade för att få bort de mesta. =o/

Det här är väl "tacket" för de =o/

Skulle hoppas jag skulle kunna använda denna mascara åtminstone tills den börjar vara slut, känns så slöseri med pengar att köpt en mascara o sen inte kunna använda den =o/

Kanske jag borde fara till apoteket och fråga vad dom har för mascaror, sku då vilja ha vattenfast i.o.m. att inte vattenfast är plus minus noll på mig.
  • Jinx
    Fia 28 skrev 2013-10-14 11:35:07 följande:
    Fia 28 skrev 2013-10-14 11:35:07 följande:
    Men f*n alltså! =o/
    Men det är det som är konstigt, det är bara värre på ena ögat. Och det ögat jag inte har så grymt på så kladdar dom i hop. Och vissa ställen är fransarna skit långa och på vissa ställen korta. De ser helt för JÄVLIGT ut...=(
    Men tyder detta på allergi då?
    Mitt hår är ganska frissigt och torrt, mår dåligt de också.
    Men finns det inget man kan prova äta för fransarna?

• Fia 28
    Jinx skrev 2013-10-14 11:41:19 följande:
    Men f*n alltså! =o/
    Men det är det som är konstigt, det är bara värre på ena ögat. Och det ögat jag inte har så grymt på så kladdar dom i hop. Och vissa ställen är fransarna skit långa och på vissa ställen korta. De ser helt för JÄVLIGT ut...=(
    Men tyder detta på allergi då?
    Mitt hår är ganska frissigt och torrt, mår dåligt de också.
    Men finns det inget man kan prova äta för fransarna?

Det låter som det är en blandning av stress, kanske eventuellt nån mineralbrist och dåligt tvättning..
    Tvättar du inte bort mascaran ordentligt så täpper det till rötterna och fransen ramlar bort. Tvätta alltid ordentligt!!
    Det finns kombinerade tabletter som är bra för både naglar och hår, fråga på en hälsokostaffär.   
  • Jinx
    Fia 28 skrev 2013-10-14 11:44:54 följande:
    Det låter som det är en blandning av stress, kanske eventuellt nån mineralbrist och dåligt tvättning..
    Tvättar du inte bort mascaran ordentligt så täpper det till rötterna och fransen ramlar bort. Tvätta alltid ordentligt!!
    Det finns kombinerade tabletter som är bra för både naglar och hår, fråga på en hälsokostaffär.   
    okej... =o/
    Borde jag kanske prova köpa en mascara från yves rocher om det skulle vara skonsammare för fransarna?
    Minns en gång fick tips att om jag vill vara försiktig med mina fransar, så kan jag köpa en oljebaserad borttagnings medel som jag först "trycker på" en stund på fransarna och sedan tar jag och tvättar bort med vattenfast medel.

• blomman07
    Jinx skrev 2013-10-14 11:49:33 följande:
    okej... =o/
    Borde jag kanske prova köpa en mascara från yves rocher om det skulle vara skonsammare för fransarna?
    Minns en gång fick tips att om jag vill vara försiktig med mina fransar, så kan jag köpa en oljebaserad borttagnings medel som jag först "trycker på" en stund på fransarna och sedan tar jag och tvättar bort med vattenfast medel.

Till vattenfasta mascaror ska du ju ALLTID ha oljebaserad borttagning. Hur tvättar du bort mascaran nu? Tror inte att du behöver köpa en ny mascara, däremot ricinolja och en ny borttagning. Lóreal har en som är väldigt bra, kostar ca 59kr.

Det låter inte speciellt konstigt att dina fransar strejkar när du gör "helt fel", jag tappar också mycket fransar när jag slarvar sådär ;) Men nu lägger jag på ricinolja varje kväll och mina är fina nu.
  • Jinx
    blomman07 skrev 2013-10-14 12:24:56 följande:
    Till vattenfasta mascaror ska du ju ALLTID ha oljebaserad borttagning. Hur tvättar du bort mascaran nu? Tror inte att du behöver köpa en ny mascara, däremot ricinolja och en ny borttagning. Lóreal har en som är väldigt bra, kostar ca 59kr.

Det låter inte speciellt konstigt att dina fransar strejkar när du gör "helt fel", jag tappar också mycket fransar när jag slarvar sådär ;) Men nu lägger jag på ricinolja varje kväll och mina är fina nu.
    har Nivea Waterproof borttagnings medel. Har köpt den pga den var billig. Men kanske då de kommer till skönhet ska man inte ta de som är billigt. Billigt kanske inte alltid är bra. :P
    Måste fara in till city och se om jag skulle hitta en oljebaserad rengöring.
    Hur länge använde du ricinoljan innan du började märka något?
  • Maria 434
    Jinx skrev 2013-10-14 13:02:57 följande:
    har Nivea Waterproof borttagnings medel. Har köpt den pga den var billig. Men kanske då de kommer till skönhet ska man inte ta de som är billigt. Billigt kanske inte alltid är bra. :P
    Måste fara in till city och se om jag skulle hitta en oljebaserad rengöring.
    Hur länge använde du ricinoljan innan du började märka något?
    Niveas Waterproof är inte speciellt bra, det är svårt att få bort all mascara med den tycker jag.

Min favorit är L'Oreals ögonmake-up borttagning för vattenfast, den är oljebaserad och med den får man bort all mascara utan att behöva gnugga (vilket man ska undvika när man har mascara på fransarna) 
  • Jinx
    Maria 434 skrev 2013-10-14 13:09:27 följande:
    makeupoholic.wordpress.com/2011/06/15/loreal-.../
    TACK för tipset! =)

Skulle nog behöva något skonsammare för mina fransar. Mina fransar är som mitt hår, väldigt så där "baby hair" och mina fransar är väldigt känsliga likså mitt hår. Har jag något shampo med paraben o silikon i så lider håret =(. Så har skit svårt att hitta "rätt" shampo o balsam också.
  • Maria 434
    Jinx skrev 2013-10-14 13:18:05 följande:
    TACK för tipset! =)

Skulle nog behöva något skonsammare för mina fransar. Mina fransar är som mitt hår, väldigt så där "baby hair" och mina fransar är väldigt känsliga likså mitt hår. Har jag något shampo med paraben o silikon i så lider håret =(. Så har skit svårt att hitta "rätt" shampo o balsam också.

Aha, gå till en make-up butik och fråga vad de rekommenderar, man brukar kunna få bra råd av personal som jobbar där tycker jag
Svar på tråden Panik! Tappar ögonfransar.