Jag äger BMW, 2 st, och har haft både Audi och VW.
BMW är INTE billigare (än t.ex. Audi) att serva hos aukt. verkstad.
Å andra sidan är inte Audi markant dyrare än nåt annat skulle jag säga. Men visst, det kostar med "premium-märke".
Å tredje sidan är inte t.ex. Volvo ett bättre val ur den synvinkeln, om det är service/reservdelar vi pratar om. Och då kör jag hellre Audi i så fall.
Köper man t.ex VW så kanske man tror att man köper ett "billigare märke" överlag, men det stämmer inte - för det är fortfarande en VAG-bil och VW följer ju samma serviceprogram i mångt och mycket som Audi. Så min erfarenhet är att det inte diffar mycket. Morsan kör Passat med V6, farsan Audi A6 med V6 - det är samma lika vad beträffar servicearna.
Så vad jag försöker säga är att hur man än vrider på det med de tyska bilarna i det övre segmentet är att det ändå alltid handlar om att dra ned byxorna och böja sig framåt.
Vad man däremot ska passa på att göra, är att döda myten om att BMW har dyra reservdelar. Det stämmer inte. Jag har bl.a en 02'a 3-serie som jag servar mycket själv på, och jag är stammis vid reservdelsdisken på BMW i Sthlm. Jag betalar aldrig mer än vad jag gjorde på VW/Audi - oftast lika eller mindre för delarna än VW/Audi.
Däremot har jag en känsla av att BMW's timkostnad för arbetstiden i verkstad är aningen högre än VAG's.
När det kommer till årlig service enligt servicebok på mina BMW så servar jag på en firma som är specialister på BMW, men inte auktoriserad BMW. De ligger konsekvent lägre i pris på arbetstid och delar än BMW själva.
"Svaga sidor" är svårt att svara på - det beror enormt på vilka modeller och motorer du pratar om.
Alla bilar har svaga sidor. Både BMW och Audi har på senare tid allt svårare med lack, galvanisering och rost. Audi har många bra motorer, men visst har man haft tändspoleknas och BMW har massa fina också, men har rapporter om både kamkedjeproblem på senare modeller och vevhusventilationstrassel på äldre.
Som sagt, det är lite lurigt att svara på.
Puppa