• Längtar 1990

Vi som ska börja med Pergotime i slutet på 2013 / början på 2014

Hej alla kämpare där ute!

Tänkte starta en tråd för oss som ska börja med Pergotime nu i slutet av 2013 eller i början av 2014. Är du en av oss så häng gärna på här!

• Svar på tråden Vi som ska börja med Pergotime i slutet på 2013 / början på 2014
  • Längtar 1990

Jag och min sambo har försökt få barn nu i två år. Vi var på en fertilitetsutredning i slutet av 2012 och sambons spermier såg fina ut. Dom kunde ej heller hitta några fel på mig förrutom eventuellt utebliven ägglossning vissa månader. Vi fick pergotime utskrivet redan då men vi har valt att inte ta någon förrens nu då de har vart mycket runt omkring med byte av jobb m.m.

Nu i nästa cykel ska vi göra ett försök.

Någon mer som känner igen sig i situationen får gärna skriva nån rad här :)

• nypan78

Jag ska börja! Har tidigare gjort IVF och lågdosstimulering med sprutor men hoppas nu på att enklare medel kan kicka igång kroppen lite...
    Nu väntar vi på mens eller startar den med Provera, har inte bestämt mig än. Sedan blir det bara att testa Pergo. Min nya läkare tyckte det var märkligt att min f.d. IVF läkare aldrig provade det först. 

• Längtar 1990

Hej! Va kul att du ville hänga på här! Ja jag kan hålla med din läkare om att de va konstigt att du inte fick prova pergo först. Vad jag har förstått det som så är väl det de första man brukar få prova. Eller? :) Hur gick det för dig med sprutorna? Fick du ägglossning av dom? När ska du ha din nästa mens? Kram!

• alisonivy

Hej! Har redan ätit min första pergotimekur i mitten på september men hoppas jag får va med här ändå :) 
    Jag fick bara 1/2 tablett för jag har vad min gynekolog kallade "tröga äggstockar" (tror inte jag fått en pco-diagnos) och så har jag hypotyreos. Har ni pco eller hypotyreos? Efter ett vul på cd 13 så syntes absolut ingenting, så jag blev såklart jättebesviken. Gyn sa att jag kunde vänta mig mens efter ca 2 veckor. Nu är jag på cd 34 och tror att jag kan ha haft äl dag 30/31, dock väldigt osäker eftersom jag fått lite bruna flytningar efteråt... Någon som vart med om det? Kanske är mensen ändå? :/ 
    Om det är mensen så ska vi köra på 1 tablett pergotime från dag 4 (men kanske fuskar och tar 1 1/5....) och så väntar infertilitetsutredning 6/11. Hoppas hoppas hoppas på ett plus snart!  

• Längtar 1990

Hej alisonivy! Självklart får du haka på! Jag har läst att man kan få väldigt sen ägglossning när man äter pergotime och tror även att jag läst här på fl att de va någo som hade blivit gravid fast gyn hade sagt att mensen skulle komma. Så än är inte hoppet ute! Hyperterios, vad är det? Hoppas på att de va ägglossning du kände! Kram! ★

• alisonivy

Ja, jag har hört det också... Dock tror jag det var mensen, eftersom det bara kommit mer och mer och även lite färskt blod nu.. :/ Men det är bara att vänta till dag 4 och börja en ny kur :) Väldigt mysko att bara ha ont på ena sidan magen iaf.. Och få äl-flytningar och positivt omslag på ältester dagarna innan. Blir inte klok på kroppen.
    Hypotyreos är brist på sköldkörtelhormon, som gör att man får konstig ämnesomsättning bland annat. Kan även påverka ägglossningen. Men äter medicin med syntetiskt hormon.

Hur går det för er andra, när börjar kuren? Är det eran första? Jag börjar min andra om 2 dagar, då med 1,5 tablett. Kände ingenting första gången när jag bara tog 1/2.  

• manmmamu

Hej! Jag har tagit min första kur med Pergotime och inväntar just nu Äl. Kul att samlas här och utbyta tankar

• alisonivy

manmmamu - hej! när ska du ha äl tror du? fick du en tablett om dagen? hade du några biverkningar?

själv började jag idag och tog 1 1/2 tablett - även fast jag egentligen bara ska ta en... jag vet att det finns risk att bli överstimulerad men jag känner att jag hellre tar den risken och får veta att medicinen verkligen funkar än att prova en tablett som eventuellt inte funkar och sedan behöva gå vidare till två... tycker ni jag resonerar dumt?
    läskiga är att jag inte får nåt vul denna månad.. men vi får se vad som händer :)

hur går det för er andra?  

• manmmamu

Min Pergotimekur var slut i söndags, tog 1 tablett om dagen, fem dagar. Vet inte hur man ska experimentera själv, det viktigaste är att man känner sig trygg i sina val. :) Jag hade blodvallningar de tre första dagarna. Eftersom jag har pco-s och ätit p-piller i 5år har jag ingen aning när jag borde ha ÄL. Borde vara fr.o.m. nu och framåt, läser att många har sen ÄL med pergotime. Ska till BM på torsdag så får vi se hur det ser ut! Är det första gången du tar Pergotime Alisonivy?

• nypan78
    Längtar 1990 skrev 2013-10-14 23:37:30 följande:
    Hej! Va kul att du ville hänga på här! Ja jag kan hålla med din läkare om att de va konstigt att du inte fick prova pergo först. Vad jag har förstått det som så är väl det de första man brukar få prova. Eller? :) Hur gick det för dig med sprutorna? Fick du ägglossning av dom? När ska du ha din nästa mens? Kram!

Hej!
    Ja väldigt konstigt att det blev sprutor direkt. Det gick ganska bra tyckte jag, man blir ju rutinerad efter ett tag. Inga biverkningar heller. Eftersom man tar en HCG spruta då när äggblåsorna  har blivit tillräckligt stora så säkerställs ju att man får ÄL i alla fall. Min andra graviditet blev till på det viset.
    Får väl se hur jag reagerar på Pergotime. Skulle ta en kur med Provera10 dagar  men fick blödningar mitt under den, igår (dag 4). Nu är det helt klart mensen jag har fått så jag slutar ta Provera, kontaktar läkaren på måndag och antar att det blir Pergo från dag 5-9 då. Nästa vecka alltså...   
Svar på tråden Vi som ska börja med Pergotime i slutet på 2013 / början på 2014