Att sova....
Hur menar du med att du låter honom vila en stund? Ligger han en stud i sängen? Läser bok typ? Låter som att utmana ödet, man vet ju själv att man mest bara blir tröttare av att "vila" om man inte får sova en stund. Det är en ganska knepig tid övergången till mindre/utesluten dagsömn och min erfarenhet är att man under den perioden får hitta på särskilt skojiga saker efter dagis. Dels behövs alltid tidig mat, om middagen blir sen så brukar det bli tji... Saker som är bra att göra är bad eller vattenlek. Jag har brukat lägga lite fruktbitar i en skål eller grönsaksstavar att ha med i badet. Vattenskoj bredvid när man lagar mat har mina killar också uppskattat, alltså fylla diskhon med vatten och mycket tvål och "diska" eller blanda ihop ingredienser till lite egen mat. Att leka själv i trött tillstånd är inte att tänka på. När man sedan ska äta så kan det vara bara för mycket att sitta upprätt vid middagsbordet stilla på en stol... Om man har något enkelt att plocka i sig så kan man gosa in sig i soffan och äta lite till Bolibompa. Det handlar ju ändå om en ganska kort period och våra barn har i alla fall inte haft svårt att återgå till mer civiliserade middagar senare. Jag skulle inte återgå till mer dagsömn i den åldern i alla fall.