• pluvdo

Bil vs. cykel. Vem skall lämna företräde i detta fall?

Så, hur skall jag förklara situationen... Hm. Okej, så, en bil har just sväng av från en större väg och in på en mindre väg. Cirka tio meter eller så in på den vägen så är det ett fartgupp och på eller precis bakom (osäker på vilket) fartguppet så sitter åtminstone två vägskyltar, varav den ena anger en rekommenderad hastighet på 30 km/timmen och den andra är en blå skylt med en cykel på. Ett par meter bortanför fartguppet så är det en gång- och cykelväg som korsar den där mindre bilvägen. Om då en bil och en cykel närmar sig korsningen samtidigt, vem har då väjningsplikt?

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Svar på tråden Bil vs. cykel. Vem skall lämna företräde i detta fall?
  • Purpurbräcka

En blå (rund) skylt med en cykel på betyder att det är cykelbana, så där ska man inte köra bil alls. Jag förstår inte var du menar att skylten är placerad och åt vilket håll.

I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • Whitetrash86
    Purpurbräcka skrev 2013-10-14 17:04:10 följande:
    En blå (rund) skylt med en cykel på betyder att det är cykelbana, så där ska man inte köra bil alls. Jag förstår inte var du menar att skylten är placerad och åt vilket håll.
    Kan vara en varnings skylt ang. cykelbana som finns.
  • puss

Jättevirrigt förklarat. Högerregeln brukar vara ett säkert kort.

• pluvdo
    Purpurbräcka skrev 2013-10-14 17:04:10 följande:
    Vägarna korsar varandra. Cykel- samt 30-skylten satt ovanför ett fartgupp som bilar kör över cirka två meter innan de korsar cykelbanan. Som jag förstod det så var det en "varningsskylt" för att visa dels att det kör cyklar där och dels att man bör köra i 30. Det var inte en skylt för att visa cyklister att det är där cykelbanan går. De skyltarna brukar väl vara mindre, tror jag.
    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • pluvdo
    puss skrev 2013-10-14 17:09:32 följande:
    Jättevirrigt förklarat. Högerregeln brukar vara ett säkert kort.
    Haha jag vet att det blev virrigt.
  • puss
    pluvdo skrev 2013-10-14 17:11:50 följande:
    Haha jag vet att det blev virrigt.
    Hoppas du får bra svar iaf.
  • riboflavin

Lite av en snårskog...

http://www.trafiksakerhet.se/overgangsstallen.htm

Jag hade sagt att om det saknas markering för cykelöverfart, och inte finns någon markering av väjningsplikt så är bilisten ej skyldig att lämna företräde, men dock skyldig att visa hänsyn och anpassa hastigheten.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • pluvdo

Så, nu har jag klippt och klistrat lite. Detta är korsningen det handlar om, Blixten McQueen representerar bilen och dess ungefärliga placering och cykeln representerar... ja, cykeln och dennes ungefärliga placering.

Såg nu att det inte var två olika skyltar utan en blå skylt med 30 samt en cykel på.
Svar på tråden Bil vs. cykel. Vem skall lämna företräde i detta fall?