• Anonym (Ekonomen)

Ekonomer av olika slag, vad tjänar ni?

Jag misstänker att jag har lite för låg lön, har kollat statistik men svårt att hitta bra underlag. Så jag frågar nu er, mest på skoj dock.. Vad tjänar ni ekonomer/civilekonomer i månaden samt ålder och kön? Jag, kvinna, 32 år, 35 500kr/mån.

• Svar på tråden Ekonomer av olika slag, vad tjänar ni?
  • rosakille

denna tråd förklarar varför så många vill bli civilekonomer. 

men det är väl i dagsläget ganska hård kokurans om de kvalificerade jobben?

• Anonym (Bankir)
    Anonym (39 år) skrev 2014-01-02 23:16:08 följande:

Bra jobbat av någon som inte vet att det heter ek mag och inte mag ek smile1.gif
    Ja jag är hyfsat nöjd, men har utrymme för en del till. Mina manliga kollegor har garanterat mer än mig, tyvärr.

Märka ord är inte min grej, men tack för förtydligande.
  • Anonym (Abc)
    rosakille skrev 2014-01-03 06:32:44 följande:
    denna tråd förklarar varför så många vill bli civilekonomer.  men det är väl i dagsläget ganska hård kokurans om de kvalificerade jobben?

Ja det är det. Det utbildas mängder med ekonomer och var man läser har stor betydelse. För att få de välbetalda jobben så bör man läsa på något av de stora universiteten eller handelshögskolorna, få hyfsade betyg och ha sidoengagemang i sudentorganisationer, idrottsföreningar eller ideella föreningar. Jag gick på ett av de större universiteten och åtminstone hälften av de jag pluggade med jobbar som "vanliga" ekonomer på myndigheter eller ekonomiavdelningar. Mitt första jobb (traineetjänst) hade runt 100 sökande (ekonomer och ingenjörer) till 8 platser och vi var 2 ekonomer som blev anställda.
  • rosakille
    Anonym (Abc) skrev 2014-01-03 07:12:25 följande:

Ja det är det. Det utbildas mängder med ekonomer och var man läser har stor betydelse. För att få de välbetalda jobben så bör man läsa på något av de stora universiteten eller handelshögskolorna, få hyfsade betyg och ha sidoengagemang i sudentorganisationer, idrottsföreningar eller ideella föreningar. Jag gick på ett av de större universiteten och åtminstone hälften av de jag pluggade med jobbar som "vanliga" ekonomer på myndigheter eller ekonomiavdelningar. Mitt första jobb (traineetjänst) hade runt 100 sökande (ekonomer och ingenjörer) till 8 platser och vi var 2 ekonomer som blev anställda.
    Det sista du skrev låter bra för mig då jag läser en kandidat mot datavetenskap och en master mot företagsekonomi ;). men genuint intresse är nog a och o här.

marknaden idag sätter högre press på genuint intresse då det gör så att man gör det där extra som är meriterande.
  • Studentpappa
    Anonym ($) skrev 2013-10-16 11:12:41 följande:
    Jobbat i snitt 240 klocktimmar per månad detta året, både dagtid, nattetid, helgtider. Komptiden för detta ligger på hög och är omöjlig att ta ut pga schemat är tight. Jag jobbar gratis på mina luncher, fika är en utopi gemene dag och så även kissepauser under somliga jourer som för övrigt är 18 h långa pass där man helst ska vara på fyra ställen samtidigt. På fritiden förväntas jag läsa på, och förbereda mig inför div operationer. Därtill presenteras ens skrå i media som profithungriga egoistiska förrädare som äter upp landstingens ekonomi. Jag är trött och ledsen, så är flera kollegor. Min grundlön är 38500. Jag funderar varje dag på att jag borde ha läst något annat för att slippa magsår och att sitta och gråta av trötthet på läkarexpeditionen, och kunna använda studitiden och hjärnan på något som kan försörja en utan att samtidigt förtära en. Men det var inte min mening att sno tråden, i ett svagt ögonblick lät jag min bitterhet kräkas lite.
    Säg upp dig då och börja stafettjobba, då bestämmer du själv vilka turer du känner för att ta även om det innebär att du jobbar på olika sjukhus. Så gör en släkting till mig, han var överläkare men ledsnade på trycket, samtidigt som han inte kom överens med chefen på sin arbetsplats och då sa upp sig och började frilansa. Nu jobbar han 3-5 dagars turer när han känner för det och tjänar antagligen detsamma som dig på halva tiden. 
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Anonym (Abc)
    rosakille skrev 2014-01-03 07:16:12 följande:
    Det sista du skrev låter bra för mig då jag läser en kandidat mot datavetenskap och en master mot företagsekonomi ;). men genuint intresse är nog a och o här. marknaden idag sätter högre press på genuint intresse då det gör så att man gör det där extra som är meriterande.

Ja det är verkligen en eftertraktad kombination att kunna både it och ekonomi.
  • Anonym (sick)

Det är som vanligt alltså att jobba med andras pengar är det som premieras högst, då tjänar man mest pengar.
    Att ta hand om andra människor när dom behöver det, som gamla, sjuka och barn, värderas däremot lågt, knappt så man klarar sig på den lönen.
    Kan det bero på att det är mest män inom ekonomi och mest kvinnor inom vården.
    Kvinnoyrken har aldrig varit bra betalda.
    Sjukt.

• Anonym (Abc)
    Anonym (sick) skrev 2014-01-03 09:18:46 följande:
    Det är som vanligt alltså att jobba med andras pengar är det som premieras högst, då tjänar man mest pengar. Att ta hand om andra människor när dom behöver det, som gamla, sjuka och barn, värderas däremot lågt, knappt så man klarar sig på den lönen. Kan det bero på att det är mest män inom ekonomi och mest kvinnor inom vården. Kvinnoyrken har aldrig varit bra betalda. Sjukt.

Fast det är ju mest kvinnor inom ekonomi också.
  • Anonym (Bankir)
    Anonym (sick) skrev 2014-01-03 09:18:46 följande:

Det är som vanligt alltså att jobba med andras pengar är det som premieras högst, då tjänar man mest pengar.
    Att ta hand om andra människor när dom behöver det, som gamla, sjuka och barn, värderas däremot lågt, knappt så man klarar sig på den lönen.
    Kan det bero på att det är mest män inom ekonomi och mest kvinnor inom vården.
    Kvinnoyrken har aldrig varit bra betalda.
    Sjukt.

Nja, vi är 40% män och 60% kvinnor på mitt företag så det är inte riktigt sant. Tyvärr är det så att männen överlag tjänar mer än kvinnorna här dock.
  • Anonym (Ekonomichef)

Kvinna, 36 år och tjänar 43 000. Dock fick jag ingen lönehöjning förra året pga förlust-år. Min chef har lovat mig en rejäl höjning iår, så jag borde hamna på 46 000 - 48 000 iår.

Jag har helhetsansvaret för bolagets ekonomi, med allt från fakturering och betalningar till moms, skatt och klart bokslut. Jag är även ansvarig för ekonomiprogrammet och processerna. Sitter i ledningsgruppen och är delaktig i de flesta beslut som rör företaget. 

Svar på tråden Ekonomer av olika slag, vad tjänar ni?