Anonym ($) skrev 2013-10-16 11:12:41 följande:
Jobbat i snitt 240 klocktimmar per månad detta året, både dagtid, nattetid, helgtider. Komptiden för detta ligger på hög och är omöjlig att ta ut pga schemat är tight. Jag jobbar gratis på mina luncher, fika är en utopi gemene dag och så även kissepauser under somliga jourer som för övrigt är 18 h långa pass där man helst ska vara på fyra ställen samtidigt. På fritiden förväntas jag läsa på, och förbereda mig inför div operationer. Därtill presenteras ens skrå i media som profithungriga egoistiska förrädare som äter upp landstingens ekonomi. Jag är trött och ledsen, så är flera kollegor. Min grundlön är 38500. Jag funderar varje dag på att jag borde ha läst något annat för att slippa magsår och att sitta och gråta av trötthet på läkarexpeditionen, och kunna använda studitiden och hjärnan på något som kan försörja en utan att samtidigt förtära en. Men det var inte min mening att sno tråden, i ett svagt ögonblick lät jag min bitterhet kräkas lite.
Säg upp dig då och börja stafettjobba, då bestämmer du själv vilka turer du känner för att ta även om det innebär att du jobbar på olika sjukhus. Så gör en släkting till mig, han var överläkare men ledsnade på trycket, samtidigt som han inte kom överens med chefen på sin arbetsplats och då sa upp sig och började frilansa. Nu jobbar han 3-5 dagars turer när han känner för det och tjänar antagligen detsamma som dig på halva tiden.