• Anonym (smärta)

Hur känns njursmärta

Hej. Jag undrar om någon här inne vet hur njursmärta känns? Och hur man kan veta att det är just njurarna/njuren som gör ont? 
    Kan man få ont i njurarna om man dricker alldeles för lite vatten?
    Jag har ont nere i svanken och ryggen på höger sida. När jag böjer mig kan jag knappt resa mig upp för det strålar i ryggen. Det ömmar längs ryggraden precis under revbenets slut bak i ryggen.
    Har fått ett tips att om man knackar lite på ryggen så om det gör ont är det njurarna. Men hur hårt ska man egentligen knacka? 

Jag dricker väldigt dåligt med vatten. Ibland bara 1 glas varannan dag. Men nu har jag druckit snart 3 stycken 1.5liters glas med vatten på kort tid. Har haft likadant innan men som försvunnit efter någon dag efter att jag druckit ordentligt. 

• Svar på tråden Hur känns njursmärta
  • Anonym (?)

Kära nån, drick mer vatten! Att dricka ett glas varannan dag är inget som kroppen klarar sig på. Du svettas ut mer än så per dygn!

• Anonym (smärta)
    Anonym (?) skrev 2013-10-15 00:09:20 följande:
    Kära nån, drick mer vatten! Att dricka ett glas varannan dag är inget som kroppen klarar sig på. Du svettas ut mer än så per dygn!
    Ja, jag ska dricka mycket mer vatten varje dag nu. 
    Vet du hur mycket man ska dricka varje dag ca?

Jag väger runt 55kg och är 1.60cm lång och är 19år gammal..
  • Anonym (?)
    Anonym (smärta) skrev 2013-10-15 00:20:57 följande:
    Ja, jag ska dricka mycket mer vatten varje dag nu. 
    Vet du hur mycket man ska dricka varje dag ca?

Jag väger runt 55kg och är 1.60cm lång och är 19år gammal..
    Jag har njurproblem sen barndomen och är ordinerad att dricka 3 liter vätska per dag. Så jag skulle säga minst 1.5 liter bör du få i dig, men gärna lite mer.
  • Anonym (smärta)

Om jag hade haft njursvikt, borde läkarna upptäckt det vid mitt urinprov för ca 4-5månader sedan då? Samt blodprov jag fått lämna av olika anledningar?
    Minns att läkaren sa att jag hade en liten mängd äggvita urinen, men minns inte om det var sist jag gjorde urinprov. Dock sa dom inget mer om det, bara att det inte var något farligt..

Jag är livrädd att jag ska ha njursvikt så kan inte somna.....

• Lena

Det låter som njursten. Det får man om man dricker för lite. Det är ofta ofarligt men väldigt smärtsamt

• Litet My

Du bör åka in och göra ett urinprov då det kan vara njurbäckeninflammation eller början till det vilket kan bli riktigt allvarligt, har själv legat inne för det 7 dygn. Säger inte att det måste vara det men det börjar ofta så.

• Anonym (Sarah)

Helt klart ska du till läkare och kolla upp för säkerhetsskull !
    Försök dock att inte oroa dig det måste ju inte vara nåt allvarligt utan kan lika gärna vara muskulärt. Har likande smärta ofta men för mig är det just muskulärt. Men som sagt kolla upp hos läkare!

Och du behöver dricka mer. Iaf 4 glas vatten om dagen.

• Anonym (smärta)
    Lena skrev 2013-10-15 07:57:24 följande:
    Det låter som njursten. Det får man om man dricker för lite. Det är ofta ofarligt men väldigt smärtsamt
    Nja, min svärmor lider av njursten och hon säger att det gör betydligt mer ont än såhär. Det gör ju inte så ont att jag inte står ut eller viker mig av smärta. 

Har haft likadant innan som gått över och kommit tillbaka. Mest på kvällarna, eller ja det är då jag brukar känna av det. 
  • Anonym (smärta)
    Litet My skrev 2013-10-15 08:03:03 följande:
    Du bör åka in och göra ett urinprov då det kan vara njurbäckeninflammation eller början till det vilket kan bli riktigt allvarligt, har själv legat inne för det 7 dygn. Säger inte att det måste vara det men det börjar ofta så.
    Okej, ja men det konstiga är att jag haft likadant innan som gått över när jag druckit. Har inga problem med att kissa och så heller..
  • Anonym (smärta)
    Anonym (Sarah) skrev 2013-10-15 08:28:12 följande:
    Helt klart ska du till läkare och kolla upp för säkerhetsskull !
    Försök dock att inte oroa dig det måste ju inte vara nåt allvarligt utan kan lika gärna vara muskulärt. Har likande smärta ofta men för mig är det just muskulärt. Men som sagt kolla upp hos läkare!

Och du behöver dricka mer. Iaf 4 glas vatten om dagen.
    Ja, jag ska göra det. 

Ja, för när jag känner lite under höger revben (på ryggen då) i muskeln intill ryggraden så strålar det ner i svanken/sidan.  
  • Anonym (smärta)

Nu för en stund sedan var jag lite öm under höger revben. När jag kände där så strålade det bak i ryggen. Nu känns det bara i ryggen. Kan inte riktigt förklara hur det känns, fast det gör ju inte så ont så jag vrider mig av smärta men det är ju kännbart och ganska irriterande.. Börjar bli orolig för levern..

Och kan inte ringa läkare förrens klockan 2. Får hoppas jag får en tid idag..  

• Anonym (njursvikt)

Njursvikt syns inte på enbart urinprov - det måste tas blodprover också för att kolla njurvärdet osv. Visar proverna nåt får man även göra fler undersökningar tex biopsi, ultraljud, kontraströntgen för att få reda på orsak och hur stor njurfunktion man har kvar. Jag har själv njursvikt och kontrolleras minst var sjätte månad och har även gjort UL, biopsi samt kontraströntgen.
    Men kolla upp så det inte är en njurbäckeninflammation på gång - det är den troliga orsaken till min njursvikt enl läkaren. Man kan tydligen ha det utan att märka av det... 

Har man ont i njurarna har man ont ungefär i midjehöjd på ryggen då njurarna sitter bak. 

• Anonym (Sarah)
    Anonym (njursvikt) skrev 2013-10-15 11:52:04 följande:
    Njursvikt syns inte på enbart urinprov - det måste tas blodprover också för att kolla njurvärdet osv. Visar proverna nåt får man även göra fler undersökningar tex biopsi, ultraljud, kontraströntgen för att få reda på orsak och hur stor njurfunktion man har kvar. Jag har själv njursvikt och kontrolleras minst var sjätte månad och har även gjort UL, biopsi samt kontraströntgen.
    Men kolla upp så det inte är en njurbäckeninflammation på gång - det är den troliga orsaken till min njursvikt enl läkaren. Man kan tydligen ha det utan att märka av det... 

Har man ont i njurarna har man ont ungefär i midjehöjd på ryggen då njurarna sitter bak. 

Inflikar bara angående din sista mening så stämmer inte smärta i rygg alltid. När mina njurar krånglade fick jag akut vidrigt ont i nedre delen av magen. Två läkare antog blindtarmen och det var först när de öppnat mig som de såg eh hoppsan blindtarmen var ju frisk. Rynkar på näsan
  • riboflavin
    Anonym (smärta) skrev 2013-10-15 10:07:54 följande:
    Nja, min svärmor lider av njursten och hon säger att det gör betydligt mer ont än såhär. Det gör ju inte så ont att jag inte står ut eller viker mig av smärta. 

Har haft likadant innan som gått över och kommit tillbaka. Mest på kvällarna, eller ja det är då jag brukar känna av det. 
    Precis så upplevde jag veckan före mitt första njurstensanfall. Molande smärta som var svårplacerad som kom och gick, enligt läkarna vara detta mindre grus som jag kände av innan den riktiga stenen fastnade.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (smärta)
    riboflavin skrev 2013-10-15 12:35:59 följande:
    Precis så upplevde jag veckan före mitt första njurstensanfall. Molande smärta som var svårplacerad som kom och gick, enligt läkarna vara detta mindre grus som jag kände av innan den riktiga stenen fastnade.
    Okej. Men det har inte blivit värre utan det blir bättre. Så fort jag dricker. Det känns mest på kvällarna. 

Ringde läkare och hon trodde mer på muskulärt. Sa bara att jag skulle dricka mycket och höra av mig igen om jag fick mer ont, det inte gick över eller fick feber.  
  • riboflavin
    Anonym (smärta) skrev 2013-10-15 14:01:25 följande:
    Okej. Men det har inte blivit värre utan det blir bättre. Så fort jag dricker. Det känns mest på kvällarna. 

Ringde läkare och hon trodde mer på muskulärt. Sa bara att jag skulle dricka mycket och höra av mig igen om jag fick mer ont, det inte gick över eller fick feber.  
    Det är ju inte säkert att du faktiskt får ett fullskaligt njurstensanfall, jag fick emellanåt problem med mindre grus, vilket gör ont men inte täpper till helt. Däremot så behöver du ju dricka mer, jag har också varit en sån där som dricker varannan dag. Sen jag började se till att få i mig minst ett glas vatten varje gång jag varit på toaletten har mina besvär försvunnit. 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Lena

Jag hade småont i några månader innan jag fick de riktiga anfallen. Det gjorde ondare och ondare. Det var njursten.

Svar på tråden Hur känns njursmärta