• Nea88

Atypisk autism

Här är en till är 25 och fick min diagnos för 7 år sedan ca.

Jag har problem med ljud: folk som tuggar med öppen mun, klickar med pennan, tuggar överlag mm, klarar inte massa ljud på samma gång för jag kan inte "filtrera" dom utan det blir för mycket. Har problem med känseln: tandläkaren, hatar kläder och är känslig för värme/kyla. Äter inte viss mat pga smak eller konsistens.

Har aldrig kunnat umgås med flera tjejer för jag har aldrig riktigt känt mig bekväm eller vetat vad man ska göra. Säger ibland olämpliga saker, är för personlig.

Har svårt att läsa ansiktsuttryck och olika röstlägen.

Säker mer som jag inte tänker på nu

Men jag förstår ironi och skämt, har lärt mig att vara social.

Special intresse är att läsa, läser massor och snabbt!

Har annars även haft socialfobi, panikångest och depressioner pga detta. Vad har du, TS, problem med?

• Nea88
    Anonym (Atypisk -12) skrev 2013-10-15 21:17:08 följande:
    Jag tycker ju själv att jag är rätt normal, men familjen, chefen och psykologen håller inte med mig. Jag missar essensen i samtal för att jag hänger upp mig på detaljer, glömmer att hälsa (vad är poängen?), ger sällan komplimanger (men när jag gör det kommer de från hjärtat), har svårt för att "prata väder" (men föreläser gärna i timmar om det som intresserar mig), är lättdistraherad, rörig, opraktisk, förstår inte diskreta signaler som folk försöker att ge. Får inte ihop tillvaron på många sätt vilket förmodligen bidragit till depressioner, ångest och utbrändhet. Jag var 45 när jag fick min diagnos.

Får jag fråga hur det går med städ, disk, tvätt mm? Det tar en evighet för mig att ta tag i saker och ting :-/
Svar på tråden Atypisk autism