Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

Atypisk autism

Jag fick diagnosen atypisk autism i juni i år. Min utredare gick igenom och förklarade diagnosen för mig, känns konstigt att de inte gjorde så med dig. Läs gärna din utredning där står det vad som gäller specifikt för dig.

Det stämmer att vid atypisk autism så har man många men inte alla diagnoskriterier som krävs vid en Asperger eller autismdiagnos. I mitt fall saknar jag specialintressen och jag har inte tillräckligt med rutiner för att uppfylla det kriteriet heller. Därför fick jag en atypisk autism diagnos.

Jag har däremot sociala problem, ingen tidsuppfattning och perceptionsstörning.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (TS) skrev 2013-10-15 17:34:03 följande:
    Skulle ni båda vilja berätta lite mer om era problem? På viket sätt har ni problem med det sociala osv?

Jag kan inte sociala regler, ett exempel är om en kompis ska prova en tröja så säger jag om den är ful eller sitter dåligt rakt ut, jag förstår inte att man inte kan prata om vad som helst vart som helst.

Jag kan inte läsa av ansiktsuttryck hos människor eller visa känslor själv. Jag tolkar därför saker väldigt bokstavligt.

Många skulle nog uppfatta mig som rättfram, socialt klumpig och att jag inte alltid bryr mig om andra människor. (Det kan jag inte göra om jag inte vet vad de vill.) Jag kommunicerar med ord istället för blickar och kroppsspråk.

Vill du veta mer får du fråga mer specifikt!
  • Anonym (Mimmi)

Intressant att så många här i tråden har problem att städa, det har inte jag. Varken att städa eller betala räkningar. Vad är det som gör att det blir problem?

TS: Varför utreddes du från början?

Svar på tråden Atypisk autism