• Anonym (Slösarn)

Ungefär hur mycket kan en liter vatten kosta när man bor i villa?

Vet att det varierar på avtal men på ett cirkum? Nån som vet? Min sambo som har koll på det där o törs inte fråga innan jag vet ungefär hur mycket jag slösar varje månad ;) hahaha.

Snubblade över en artikel om hur mycket vatten man slösar som ger dyra vattenräkningar och började fundera på hur mycket jag själv förbrukar på en dag.

Vi har en toalettstol med ca 10år på nacken & 2 spolalternativ. Standard för dessa två är tydligen ungefär 2liter för liten spolning och 4liter för en stor.

Insåg att jag ALLTID använder den stora knappen, och då jag är gravid o går hemma hela dagarna blir det säkert minst en 15ggr per dygn som jag går på toaletten iom att det springs en hel del på nätterna..

Detta innebär att jag gör av med säkert minst 60l vatten per dygn i enbart toalettspolning. För att inte tala om att jag diskar under rinnande vatten.

60l per dygn - 1800l i månaden på enbart min toalettspolning. Sen tillkommer ju som sagt diskning, tvättning, duschning, handtvätt m.m. Blir ju galet mycket eller?

• Svar på tråden Ungefär hur mycket kan en liter vatten kosta när man bor i villa?
  • Anonym (kjh)

I min kommun betalar vi 14,08 kr per kubikmeter levererat vatten. Sedan tillkommer en del fasta avgifter också.

• Anonym (Slösarn)
    Anonym (kjh) skrev 2013-10-15 11:03:36 följande:
    I min kommun betalar vi 14,08 kr per kubikmeter levererat vatten. Sedan tillkommer en del fasta avgifter också.

En kubikmeter är 1000l eller? Då är ju inte ca 30kr/månaden på toalettspolning sååå illa väl? Haha
  • Anonym (olika)

Det beror på vilken kommun du bor i skulle jag tro.

Börja med att sluta diska under rinnande vatten. Fyll båda hoarna om du har två, skaffa en balja annars. Eller gör som jag. Skölj snabbt av allt, fyll ena hon, diska i den, ställ det i den andra hon/på vänkten och sen tömmer du och fyller nytt i ho 1 och sköljer av det där, man kan ju börja skölja det första medan man fyller så tar det inte så lång tid och det sista använder man vattnet i hon till.   

Stäng av när du har sköljt av dig i duchen, tvåla in dig och duscha sen av.

Vatten kan man spara mycket pengar på om man använder det förnuftigt.    

• Anonym (2barnsmamma)

Vi betalar ungefär 22kr/kubik. När vi bodde i lägenhet tog man ju gärna långa duschar och diskade under rinnande vatten. Det slutar man med ganska lätt när man bor i hus och vet att man måste betala för allt vatten. 

Vi har två barn så vi kör tvättmaskinen OFTA, allihop ska ju spola i toan, duscha, ha rena sängkläder osv... Våran vattenräkning brukar ligga på i snitt 2200kr/kvartal.. Då är det inräknat sophämtning i den summan också. Tycker inte alls det är fasligt mycket egentligen.  

• jannej
    Anonym (Slösarn) skrev 2013-10-15 11:00:15 följande:
    Vet att det varierar på avtal men på ett cirkum? Nån som vet? Min sambo som har koll på det där o törs inte fråga innan jag vet ungefär hur mycket jag slösar varje månad ;) hahaha. Snubblade över en artikel om hur mycket vatten man slösar som ger dyra vattenräkningar och började fundera på hur mycket jag själv förbrukar på en dag. Vi har en toalettstol med ca 10år på nacken & 2 spolalternativ. Standard för dessa två är tydligen ungefär 2liter för liten spolning och 4liter för en stor. Insåg att jag ALLTID använder den stora knappen, och då jag är gravid o går hemma hela dagarna blir det säkert minst en 15ggr per dygn som jag går på toaletten iom att det springs en hel del på nätterna.. Detta innebär att jag gör av med säkert minst 60l vatten per dygn i enbart toalettspolning. För att inte tala om att jag diskar under rinnande vatten. 60l per dygn - 1800l i månaden på enbart min toalettspolning. Sen tillkommer ju som sagt diskning, tvättning, duschning, handtvätt m.m. Blir ju galet mycket eller?
    Ca 20 öre litern är ett vanligt pris + fast avgift.
    Däremot kostar uppvärmt vatten en hel del , diska under varmvattenkranen.
  • Anonym (kjh)
    jannej skrev 2013-10-15 11:10:33 följande:
    Jag måste säga att jag är väldigt tacksam att jag inte bor i en kommun som tar 20 öre litern! Jäklar vilken vatten räkning vi skulle få då
  • Anonym (2barnsmamma)

Blev tvungen att kolla senaste vattenräkningen.. Vi betalar 25,50kr/kubik, det är den rörliga avgiften.

• Monchichier
    jannej skrev 2013-10-15 11:10:33 följande:
    200kr per kubikmeter? Plus fast avgift?
    Skulle inte tro det va?
    2öre däremot... 
  • Monchichier
    Anonym (2barnsmamma) skrev 2013-10-15 11:26:04 följande:
    Blev tvungen att kolla senaste vattenräkningen.. Vi betalar 25,50kr/kubik, det är den rörliga avgiften.
    En kubik är 1000 liter.
  • Monchichier
    Monchichier skrev 2013-10-15 11:29:48 följande:
    En kubik är 1000 liter.
    Kubik_meter_ såklart...
  • Anonym (Slösarn)

27kr/kubikmetern tror jag det kostar för oss om jag förstått det rätt på leverantörens hemsida. Så det skulle ju innebära 50kr månaden ungefär som jag gör av med på enbart toalettspolning förutsatt att jag spolar 60l om dagen :)

• hymafr

I ärlighetens namn så ska man bara spara kallvatten pga miljön.
    Varmvatten däremot kostar. 

• Anonym (Slösarn)

Eller vadå? Är inte en kubikmeter 1000l?

• Anonym (Slösarn)

Vi värmer upp vattnet själv med eldning kan ju tilläggas

• Monchichier
    Anonym (2barnsmamma) skrev 2013-10-15 11:26:04 följande:
    Sorry, vet inte varför jag citerade dig. Fick för mig att du var TS :-S
Svar på tråden Ungefär hur mycket kan en liter vatten kosta när man bor i villa?