• Anonym (extra allt)

Orättvisa?

Min man har 2 barn (10 och 11år) sedan en tidigare relation vi har sen 1 barn (2.5år) gemensamt.

Det händer ibland att mitt barn får följa sin, morfar/mormor/moster eller annan släkting på min sida på saker, ex badhus/ leklandet osv sen har vi turen att fått ärva mycket kläder till den yngsta och ni som har små barn vet att dom växer mycket å snabbt!

Problemet är att hen som är 10år blir så fruktansvärt avundsjuk och kläcker ur sig diverse kommentarer om att vi är orättvisa, att lillasyster får göra saker hon får massa saker och att vi aldrig gör något med dom. Vi har förklarat 1000 gånger hur läget är och att hen får göra saker med sin mormor/morfar som inte lillasyster får.. Samt förklarat att om vi får en påse kläder till lillasyster så ska vi ju inte behöva tacka nej för att göra hen till lags. Men det går inte in! Någon som känner igen sig och har några råd på hur man kan göra?

Älskar mina bonusar och vill inte att dom ska känna att det är orättvist, samtidigt kan/vill jag inte tacka nej när någon släkting vill ta med lillasyster på någonting!

Vill bara skriva att vi gör saker hela familjen rätt ofta och ibland delar vi på barnen så en av de större får "pappatid" men det är som bortglömt! Men även att jag och min dotter på våra "lediga" veckor kan åka på badhuset bara vi, det kanske är fel?! Men jag tycker inte lillasyster ska få gå miste om saker för att just då inte storasyskonen är här.

Vart långt å rörigt hoppas de går att förstå!

• Svar på tråden Orättvisa?
  • Anonym (,-,)

Men det är ju inte ovanligt att syskon är avundsjuka på varann. Tror inte detta är något bonusproblem, utan syskonproblem. 
    Jag tar förgivet att de stora barnen får göra saker bara med sin pappa.

• Anonym (extra allt)

Ja de var det jag försökte skriva men det vart lite rörigt i skrivandets stund...

Hur bemöter man situationen när ett barn känner att det är orättvist?

• Anonym (,-,)
    Anonym (extra allt) skrev 2013-10-15 19:40:38 följande:
    Ja de var det jag försökte skriva men det vart lite rörigt i skrivandets stund...

Prata, visa på att alla barn får göra saker, får saker osv.

Och så kanske man ska vara extra noga med att  de andra barnen verkligen får hitta på saker.
  • Anonym (?)

Om du tycker om dem, och de tycker om dig, så kan det handla om att de inte får egen tid med just dig längre. Kanske skulle en tjejdag vara något som lättar på stämningen? Fika på stan, måla naglarna, hyra en film, något gott att äta till filmen. Hur mysigt som helst!

• Ramborg
    Anonym (extra allt) skrev 2013-10-15 19:40:38 följande:

Jag är uppvuxen i kärnfamilj med två syskon, varav en "sladdis". Vi storasyskon tyckte alltid att minstingen fick ALLT. Så orättvist! Fuskigt! Bara för att hon är minst! Vi fick minsann aldrig någon kanin/resa till Kanarieöarna/gå på ridläger!

"-Nä, men när ni var små hade vi inte råd med resor och ridläger, men det har vi nu. Ni vill ju inte rida nu, och ni var ju med till Kanarieöarna. Skulle vi lämnat henne hemma kanske? Och sluta tjata om kaninen, ni fick ju guppyfiskar som ni inte skötte, hur skulle ni klarat en kanin. Sluta tjata."

Det jag vill säga, TS, är att större syskon inte alltid är så logiska, oavsett om de är bonusar eller ej. Och det är inte hela världen. Alltid hittar man något att muttra över. Livet är orättvist, föräldrarna gör sitt bästa, det är så det funkar.
    42.
Svar på tråden Orättvisa?