• Anonym (vabb?)

sjukdom

hej!

har en fråga om kommande vattkoppor som vi håller på att vänta in nu.

barnet har 39,7 i feber nu och jag är hemma och vabbar, men även jag har inte heller haft vattkoppor.  kan sambon vabba för pojken? om jag skulle bli så pass dålig så jag inte klarar av det ?

Hur funkar det med läkarintyg? Vi kommer ju behöva vara hemma längre än en vecka garanterat. först feber, sen vattkoppor.

måste vi först gå till bvc för att få läkarintyg åt pojken? sen måste jag gå dit för att få för att jag själv är sjuk för att vi ska få ut pengar av er och sen skicka in papper åt er el? eller hur funkar det?

vi är ALDRIG sjuka annars, så har noll koll på hur det funkar.

hoppas på svar snart! tack

• Svar på tråden sjukdom
  • Försäkringskassan

Hej!

Om även du blir så dålig så du inte kan ta hand om barnet så kan din sambo vabba.

Läkarintyg för barnet krävs om sjukperioden är längre än sju dagar. Även de dagar ni inte tar ut någon tillfällig föräldrapenning, t.ex. lördagar och söndagar räknas in i de sju dagarna. Om det blir aktuellt får ni vända er till vårdcentralen eller bvc för intyg.

När det gäller om du själv blir sjuk så ska du göra anmälan till din arbetsgivare. Reglerna kring läkarintyg gäller samma för dig som för barnet. Alltså sjuk mer än sju dagar krävs läkarintyg.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Anonym (vabb?)

tack för svar =) hoppas vi blir friska snabbt!

Svar på tråden sjukdom