• lillakicka

Hjälp mig med min USA-resa!

Hej! Jag har vad som känns som tusen frågor och kan inte hitta svaret någonstans.. Fråga nummer ett; jag har ett godkänt ESTA. Behöver jag skriva ut det och ha med det på resan eller räcker det med att jag har ansökningsnumret och/eller mitt passnummer? Fråga nummer två; behöver jag ha ett kontoutdrag med mig? Jag ska vara där i 10 dagar. Om så, hur mycket pengar är en "okej" summa? Fråga nummer tre; jag är väldigt nervös över att få frågor ställda till mig eftersom jag reser själv för första gången.. Är det jobbiga frågor? Fråga nummer fyra; jag har en tungpiercing. Ger det utslag i metalldetektorerna?

• Svar på tråden Hjälp mig med min USA-resa!
  • TillFlorida

Om de frågar vad du skall göra i USA, säg att du skall dit på semester.
    Om de frågar var du skall bo, säg hos en vän.
    Om de frågar om det är en pojkvän, svara sanningenligt.

Det är inte bra att ge dom mer information än de ber om. Ibland kan de bli lite nojjiga om någon skall hälsa på en pojk eller flickvän. De kan få för sig att man försöker invandra illegalt (Inte har för avsikt att resa hem igen).

• Plainsongs

Yes! Alla mediciner ska ha ditt namn på, även om de läggs i incheckat. Tagga ditt bagage också! :)

• älskarlivet81

P-piller har jag aldrig haft med mitt namn på. Och huvudvärkstabletter har man ju inget namn på..

Plainsongs skrev 2013-10-20 01:27:34 följande:
    Yes! Alla mediciner ska ha ditt namn på, även om de läggs i incheckat. Tagga ditt bagage också! :)

• evaoregon
    lillakicka skrev 2013-10-19 21:32:46 följande:
    Och; p-piller i handbagaget? I originalförpackning och med mitt namn på?
    Lägg alla mediciner inklusive p-piller i handbagaget.  Det incheckade bagaget kan ju komma bort och då står man där utan sina mediciner.  Rynkar på näsan
  • evaoregon
    älskarlivet81 skrev 2013-10-20 07:16:22 följande:
    P-piller har jag aldrig haft med mitt namn på. Och huvudvärkstabletter har man ju inget namn på..
    Nej, det är nog viktigast för speciellt utskrivna mediciner.
  • evaoregon

Det här är vad som gäller enligt Apoteket:

Du får ta med dig de mediciner du använder till vardags, men olika länder har olika krav och regler kring hur medicinerna ska redovisas för tullen.

Flytande läkemedel behöver inte läggas i plastpåsar som övriga vätskor. Men kom ihåg att packa så att du lätt kan visa upp dem vid säkerhetskontrollen på flygplatsen.

Tänk på att alltid packa dina läkemedel i handbagaget och inte i resväskan. Resväskor kan lätt komma bort och då står du där utan dina livsviktiga läkemedel. I de fall de gäller köldkänsliga läkemedel som insulin finns det risk att dessa skadas under resan när väskor ligger i bagageutrymmen.

Receptfria läkemedel

Receptfri medicin (linsvätska, hostmedicin, näsdroppar osv) får du ta med så mycket du behöver under själva flygresan. Men du kan ta med dig receptfri medicin för hela din bortavaro om du är osäker på om du kan köpa produkten på resmålet eller om den bara finns i större förpackningar.

Receptbelagda läkemedel

Du får i ditt handbagage ta med dig så mycket receptbelagd medicin som du behöver under din bortavaro.

Regler gällande införsel av läkemedel skiljer sig åt mellan olika länder. Om du ska resa utanför EU bör du därför kolla med landets ambassad vad som krävs. Det gäller särskilda regler för narkotikaklassade läkemedel. EU och EU:s passunion Schengen har gemensamma regler. På eu-upplysningen.se finner du listan med alla Schengenländerna.

Medicinskt ändamål och personligt bruk

Du ska alltid kunna styrka att du har fått tag i medicinen lagligt och ska användas för personligt bruk. För receptbelagda läkemedel, be apotekspersonalen att klistra apoteksetiketten på asken eller på flaskan. Etiketten ska visa ditt namn. Annars kan du ta med dig ett recept eller ett läkarintyg.

Intyg för narkotikaklassade läkemedel

Vissa smärtstillande mediciner, lugnande medel och sömnmedel är narkotikaklassade. Du ser på Läkemedelsverkets webbplats om din medicin är narkotikaklassad i Sverige. Vid resa inom Schengen får du föra in mediciner för 30 dagars bruk och behöver ett så kallat Schengenintyg, som Apotek Hjärtat kan utfärda. Om du reser utanför Schengen är det landets ambassad som vet besked.

• lillakicka

Jag får iallafall alltid den lilla klisterlappen med mitt namn på paketet och barnmorskas namn osv så den delen är inget problem isåfall. Puh!

• Plainsongs

Då borde allting gå super, lillakicka! Ett tips: ta med en kudde, skönt att ha på planet, på flygplatsen etc, och åker som gratis extra handbagage ;)

• lillakicka

Och nu lagom till när jag börjar få pre-resepanik, det är alltså OK med stor handväska och handbagage? Eller?

• TillFlorida

Jag letade upp information om lite olia flygplanstyper. Det minsta utrymmet jag hittat var 24cm högt och 48cm brett. Det kan hända att du hamnar på en flygplanstyp med ännu mindre utrymme, men det ger dig en ide om hur mycket utrymme du har.

• älskarlivet81
    lillakicka skrev 2013-10-22 19:26:37 följande:
    Och nu lagom till när jag börjar få pre-resepanik, det är alltså OK med stor handväska och handbagage? Eller?
    Vad är en stor handväska? Och vad är det för väska du har som handbagage?
  • lillakicka

"Vid resa med Air France och KLM inom Europa kan det tillkomma en avgift för incheckat bagage. Avgift tillkommer när angiven vikt är 0 x 20kg på din bekräftelse ovan. Se respektive flygbolags hemsida för aktuella priser och betalningssätt. Handbagage om 12 kilo och 55 ' 35' 25 cm får medtagas utan kostnad" står det på mitt kvitto, och mitt handbagage är ca 52x30x23. Min handväska är en svart sak med två rätt stora fack men jag har inte fyllt den. I ett fack har jag ett par platta converse och en liten sminkväska och i det andra facket har jag en plastficka med ESTA och biljett samt pass. Så den är ju iallafall lätt att "trycka ihop".

• jlhm
    lillakicka skrev 2013-10-23 20:08:46 följande:
    "Vid resa med Air France och KLM inom Europa kan det tillkomma en avgift för incheckat bagage. Avgift tillkommer när angiven vikt är 0 x 20kg på din bekräftelse ovan. Se respektive flygbolags hemsida för aktuella priser och betalningssätt. Handbagage om 12 kilo och 55 ' 35' 25 cm får medtagas utan kostnad" står det på mitt kvitto, och mitt handbagage är ca 52x30x23. Min handväska är en svart sak med två rätt stora fack men jag har inte fyllt den. I ett fack har jag ett par platta converse och en liten sminkväska och i det andra facket har jag en plastficka med ESTA och biljett samt pass. Så den är ju iallafall lätt att "trycka ihop".
    Du behöver inte oroa dig. De stora flybolagen kollar ytterst sällan storleken på handbagaget. Så länge som du kan bära det utan problem och "navigera" mellan stolarna i flygplanet så bryr sig ingen. Om det inte kan få plats under stolen framför dig så kan flygvärdinnan antingen tillfälligt ta hand om det eller flytta det till facket ovanför stolarna.
    Både jag och min fru har haft stora handbagage och aldrig haft några problem även om de inte har fått plats under stolen.

Ha en trevlig resa!

• TillFlorida

Min fru brukar ha en "handväska" fylld med bärbar dator, läsplatta, tidningar och annat. Man kan komma undan med ganska mycket som en hanväska eller personal item. Själv brukar jag ha med mig en datorväska utöver mitt carry on.

Svar på tråden Hjälp mig med min USA-resa!