• Anonym (30 kg övervikt)

Bästa dieten?

Hej, nu vill jag ha svar på vilken diet jag ska välja att gå på, jag vill ha snabba resultat, vill äta mat, måste bli av med mitt sötsug, vill kunna äta samma mat som min sambo när han kommer hem på helgerna, han är ( diabetiker ) GI? LCHF? 5:2? De viktigaste är att jag inte ska tröttna på dieten!! Har VÄLDIGT lätt att tröttna så det får inte bli enformig mat. Hoppas det är någon som kan ge mig lite tips!

• Svar på tråden Bästa dieten?
  • Anonym (tips)

För att gå ner snabbt sägs LCHF kunna va bäst. För att inte tröttna sägs medelhavskost va bäst. Lågkalorikost kan vara lika bra. Du behöver kanske läsa på om dom olika dieterna och se vilken som passar dej/er bäst?

• Thotis90

Det bästa är att äta små portioner, regelbundet. Jag gick ner precis lika mycket när jag åt var tredje timme som när jag gick på LCHF (5 veckor). Enda skillnaden var att jag mådde skit av LCHF, men bra av de regelbundna måltiderna. 

Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Kjell2

Om du kan släppa på kravet snabbt så kan ett bra försöka vara att du skippar allt godis, läsk, jos, fiskabröd, efterätter, snacks och junkfood.

Ät en rejäl frukost, t ex gröt eller omlette, två lagade mål mat om dagen med ta inga berg med ris, pasta, potatis, bröd, sås och fyll upp med grönsaker.

Som mellanmål kan du ta t ex ett ägg, en frukt eller lite keso.

• Anonym (LCHF)

Tycker det låter som att LCHF skulle passa dig. Man brukar gå ner snabbt särskilt i början, man äter riktig mat, det allra bästa mot sötsug och är också en superbra kost för diabetiker! Vet att vissa påstår att LCHF är enformigt men det förstår inte jag, har aldrig ätit så gott och varierat som nu. Vilken typ av mat gillar du? Vad gillar du att äta till frukost? Gillar du att laga mat själv? 

• Thotis90
    Anonym (LCHF) skrev 2013-10-16 11:48:08 följande:
    Tycker det låter som att LCHF skulle passa dig. Man brukar gå ner snabbt särskilt i början
    Det beror på att man förlorar mycket vatten i början...
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Anonym (LCHF)
    Anonym (LCHF) skrev 2013-10-16 11:48:08 följande:
    Tycker det låter som att LCHF skulle passa dig. Man brukar gå ner snabbt särskilt i början, man äter riktig mat, det allra bästa mot sötsug och är också en superbra kost för diabetiker! Vet att vissa påstår att LCHF är enformigt men det förstår inte jag, har aldrig ätit så gott och varierat som nu. Vilken typ av mat gillar du? Vad gillar du att äta till frukost? Gillar du att laga mat själv? 
    Och om man tycker att viktnedgången går för långsamt så funkar det superbra att kombinera LCHF med periodisk fasta, som tex 5:2 eller 16:8. Jag är också övertygad om att man gör sin kropp och hälsa en STOR tjänst, alltså inte bara för att man går ner i vikt... :)
  • Anonym (LCHF)
    Thotis90 skrev 2013-10-16 11:50:01 följande:
    Det beror på att man förlorar mycket vatten i början...
    Ja? Det gäller dom första dagarna det. Sen kom SBU-rapporten fram till att LCHF är mest effektivt under de första 6 månaderna också. O det kan ju var bra för motivationen om inte annat. :)
  • Bedelia

Äta mindre portioner (väg/måtta maten konsekvent) och äta ofta, 5-6 mål om dagen.

• Petrol

Förlåt att jag säger det, men TS, dont go there. du vet inte vad du ger dig in på när du ställer den frågan här.

Ett råd i all välmening.

Svar på tråden Bästa dieten?