"Hb" är det järnvärdet??
eller heter det nå annat? O vad är bra att ligga på. Mitt järnvärde brukar alltid "vara bra" har 136 . Är det ett bra Hb värde? Om det nu är det som är järnvärdet )
eller heter det nå annat? O vad är bra att ligga på. Mitt järnvärde brukar alltid "vara bra" har 136 . Är det ett bra Hb värde? Om det nu är det som är järnvärdet )
Hb är hemoglobinvärdet, hemoglobin transporterar syre till cellerna, det påverkas i väldigt hög grad av järn värdet, men också av hur mycket man rör sig. Kvinnor ska ha ett hb värde på 120-155, män ett hb på 130-170.
Jepp det är järnvärdet och 136 är riktigt bra. Vet inte riktigt var gränsen går, men hade en gång 108 och då var jag rejält trött och hängig.
....hb... (inte hg som jag skrev ovan)
Nej det är det inte men det påverkas av järnvärdet i kroppen. För att kolla järndepåer tas ett annat blodprov.
okej,fast det är det man i dagligt tal kallar "järnvärde" i alla fall........ då mindes jag rätt.
HB mäter koncentrationen av Hemoglobin (HB) i kroppen. Hemoglobin är ett protein som finns i röda blodkroppar. Det är alltså inte järnvärdet, det är något annat. Men de hänger dock ihop, järn är en del av strukturen i hemoglobinproteinet. Om man har järnbrist så leder det till att Hb-värdet går ner.
Däremot brukar HB-värde i slarvigt vardagligt uttryck betyda järnvärde.
Precis som att multipel personlighetsstörning bukar nämnas som schizofreni..
Hb har väl aldrig kallats järnvärde, vad gaggar ni om? Blodvärde kan man väl kalla det. Järnvärdet förkortas Fe.