• avil

"Hb" är det järnvärdet??

eller heter det nå annat? O vad är bra att ligga på. Mitt järnvärde brukar alltid "vara bra" har 136 . Är det ett bra Hb värde? Om det nu är det som är järnvärdet )

• Svar på tråden "Hb" är det järnvärdet??
  • Omogen citron

Hb är hemoglobinvärdet, hemoglobin transporterar syre till cellerna, det påverkas i väldigt hög grad av järn värdet, men också av hur mycket man rör sig. Kvinnor ska ha ett hb värde på 120-155, män ett hb på 130-170.

• Fia 28

Jepp det är järnvärdet och 136 är riktigt bra. Vet inte riktigt var gränsen går, men hade en gång 108 och då var jag rejält trött och hängig.

• Birgitta2
    Fia 28 skrev 2013-10-16 13:26:13 följande:
    Jepp det är järnvärdet och 136 är riktigt bra. Vet inte riktigt var gränsen går, men hade en gång 108 och då var jag rejält trött och hängig.
    Nej, det är inte järnvärdet.Här kan du läsa på om hg:

sv.wikipedia.org/wiki/Hemoglobin

• Birgitta2

....hb... (inte hg som jag skrev ovan)

• MrsC74

Nej det är det inte men det påverkas av järnvärdet i kroppen. För att kolla järndepåer tas ett annat blodprov.

• avil

okej,fast det är det man i dagligt tal kallar "järnvärde" i alla fall........ då mindes jag rätt.

• Monchichier

HB mäter koncentrationen av Hemoglobin (HB) i kroppen. Hemoglobin är  ett protein som finns i röda blodkroppar. Det är alltså inte järnvärdet, det är något annat. Men de hänger dock ihop, järn är en del av strukturen i hemoglobinproteinet. Om man har järnbrist så leder det till att Hb-värdet går ner.

Däremot brukar HB-värde i slarvigt vardagligt uttryck betyda järnvärde.
    Precis som att multipel personlighetsstörning bukar nämnas som schizofreni..

• Birgitta2
    avil skrev 2013-10-16 13:34:43 följande:
    okej,fast det är det man i dagligt tal kallar "järnvärde" i alla fall........ då mindes jag rätt.
    Har aldrig nånsin hört talas om att man "i dagligt tal" kallar hb för järnvärde.  MEN - som nån sa ovan, järnvärdet KAN påverka. Ofta får man järntabletter och skall äta blodrik mat. Men i många andra fall är det annat som spökar. Trots att man ha en bra nivå på järn, så kan man ha lågt hb.
  • Harvester

Hb har väl aldrig kallats järnvärde, vad gaggar ni om? Blodvärde kan man väl kalla det. Järnvärdet förkortas Fe.

Svar på tråden "Hb" är det järnvärdet??