• Jessica84

Hjälp! Våra fiskar (i akvariet) äter upp varandra!

Jag & min man skaffade nyligen akvarium. Vi köpte tre Svärdbärare (två honor & en hane), & så skaffade vi också åtta palettciklider. Men imorse när jag tände lyset i akvariet så såg jag bara sex stycken palettciklider & när jag (senare under dagen) tittade lite närmare så såg jag att dom två (som jag trodde hade gömt sig) låg på botten, döda, med fenorna avbitna! Och nu har jag även sett att svärdbärarna e på & äter av dom döda fiskarna. Varför dödar dom mina fiskar? Va ska jag göra?? Tänk om dom äter upp dom andra cikliderna också! Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Hjälp! Våra fiskar (i akvariet) äter upp varandra!
  • Whitetrash86

Vissa fisksorter ska inte vara tillsammans eftersom dom kan äta upp varandra. Kollade ni med djuraffären om vilka fiskar som gick bra att ha med varandra?
    Annars kanske dom behöver matas oftare? 

• Jessica84

Vi bad om råd när i köpte fiskarna & vi antog att om några arter inte skulle passa ihop så borde väl dom som jobbar i djuraffären säga till om det. Jag matar redan fiskarna två gånger om dagen (detta trots att hon i djuraffären sa att de räcker att jag matar dom en gång om dagen eller varannan dag). Sen menade hon också på att om jag & min man åker iväg över en helg så klarar sig våra fiskar utan mat! Jag tror inte på de. Skulle vi åka bort så skulle vi nog bara ha svärdbärarna kvar när vi kommer hem :(

• Harvester

Tror nog att de dött av sig själva och att de bara äter på de döda fiskarna. Ni måste ta upp de föda ur akvariet så vattnet inte blir äckligt.
    Inte så ovanligt att några fuskar dör i början, de är så "hårt" avlade att de inte tål flytten. Var ni noga med att vänja in dem med att blanda vatten osv?

• Jessica84

Okej, ja jag var väldigt noga med att vänja in dom i akvariet d.v.s blanda vatten

• Skogis

Fiskar blir lätt stressade och dör av det. Har du sett till att det finns grottor för alla fiskar, särskilt cikliderna vill ha grottor, där de dels kan leka men också gömma sig. 

Mata inte för ofta, varken vattnet i akvariet eller fiskarna mår bra av det. Fiskar äter sällan till de blir mätta, utan de äter så länge det finns mat, så de kan i princip äta ihjäl sig.

När akvariet är nystartat så kolla vattenvärdena. Det finns enkla tester att köpa på akvarieaffärer. Man ska heller inte sätta i för mycket fisk till att börja med, då det inte finns några "snälla bakterier" bryter ner de "dumma". De snälla bakterierna tar exempelvis bort amonium och nitrit som är skadligt för fiskar - och som de faktiskt kan dö av.

Har ni pump och cirkulation till vattnet? Filter?

Gå till biblioteket och låna en bok om akvarier. Eller så kan jag tipsa om sidan zoopet.

Lycka till 

• Jessica84

Tack för dina tips. Ja vi har pump & tre olika grottor som fiskarna kan gömma sig i.

Svar på tråden Hjälp! Våra fiskar (i akvariet) äter upp varandra!