• Garbo

    Hur lång tid tar obotlig cancer?

    Hej!
    Jag skulle bara vilja fråga rent konkret hur lång tid det tar från att obotlig cancer upptäckts tills personen väntas gå bort. Jag känner två personer som nyligen fått besked om att de har obotlig cancer. Den ena är min moster, som jag aldrig stått särskilt nära själv så jag tänker främst på hennes barn, min mormor, mamma och hennes andra syskon och hur de kommer att fixa det hela, och så är det ju självklart fruktansvärt när en familjemedlem är döende, oberoende av relationen till denne.

    Dessutom har min svärfar just fått veta att hans cancer har kommit tillbaka och att en nu har spritt sig på ett mycket aggressivt sätt. Jag och min kille har bara varit tillsammans i knappt 2 år och jag har bara träffat hans familj några gånger men jag lider så otroligt med hans mamma som vi besökte i helgen och honom och hans syskon också såklart. Nu undrar jag om det är troligt att dessa personer överlever julen eller om det kan tänkas gå ännu fortare. Jag beskriver de båda fallen:

    * Moster: Hade magvärk  i flera år med ville inte gå och undersöka sig av olika anledningar och när hon äntligen gjorde det pga något annat så upptäckte man elakartad cancer i bukspotkörteln. Hon ser ännu "frisk" ut och jobbar fortfarande men de kommer inte ens att försöka operera eftersom det tydligen är kört och hon vill själv inte operera eftersom det i så fall bara förlänger livet några månader och hon hellre vill vara kry så länge hon kan. 
    Vad kommer ske när hon inte opererar, kommer hon snart att bli svagare och svagare tills hon blir sängliggande eller hur funkar det med en person som inte behandlas?

    * Svärfar: Har haft cancer i magen och bihålorna för flera år sedan, detta opererades och han friskförklarades och behövde aldrig ta cellgifter. Han är lite över 70 år. Han har åkt på kontroll årligen och inget nytt hittades. Nyligen fick han influensasymptom som inte ville gå över och efter några dagar bar inte benen längre och han kunde inte gå. Han blev svagare och svagare tills han fick tas in akut på sjukhuset och få två blodtransfusioner. Nya prover har nu gjorts och även om alla provsvar inte kommit ännu så har hans cancer spridit sig väldigt aggressivt och de tror att han har cancer i bla. benmärgen. Han är just nu för svag for att påbörja cellgiftsbehandling men om hans hälsa blir bättre ska de börja snarast. Ingen vill såklart säga vad alla inners inne vet; att det denna gång spridit sig så mycket att han inte kommer kunna botas.

    På båda dessa personer hade det gått väldigt långt när det upptäcktes, den ena personen är ännu kry men har obotlig cancer, den andra personen är mycket svag och ska påbörja behandling.

    Jag mår så dåligt över detta, inte för att jag själv står dessa personer särskilt nära men för att de är nära släkt till andra personer jag älskar och jag tycker det är så hemskt! Jag och killen bor utomlands och jag ska åka hem till Sverige i en månad över jul. Nu är jag livrädd att hans pappa ska dö när jag inte är där så att jag inte kan finnas där för honom och hans familj när det händer, jag kanske inte borde åka iväg en hel månad... Är det troligt att han kommer leva flera månader till eller kan det gå mycket fort? Samma fråga gäller min moster. Kommer hon insjukna väldigt fort nu när hon fått diagnosen eller kan hon leva 1-2 år till? Vad är era erfarenheter.

    Jag får panik av den här jävla cancern!!! 

  • Svar på tråden Hur lång tid tar obotlig cancer?
  • Farmor52

    Det finns enkelt svar, tyvärr. Prognosen är olika från cancer till cancer, från person till person. Det beror också på hur de svarar på olika behandlingar. Bästa svaret kan man få från respektive läkare, de bör kunna ge den mest tillförlitliga prognosen. Om du känner att den som är drabbad orkar så fråga konkret vad läkarna har för prognos.


    Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
  • Anna74a

    Fem månader överlevde min mamma iaf från det att hon fick beskedet till dödsögonblicket.
    Där gällde det cancer i tarmen som spred sig till levern och lungorna.

  • Garbo

    Tack för era svar. Jag antar att det är svårt att förutsäga hur lång tid det tar, men skulle vara skönt att höra mer om era erfarenheter iallafall så att man förstår lite mer. Min killes familj är väldigt tystlåtna utav sig, och det är inget man bara kan fråga sådär rakt ut, särskilt med tanke på att jag inte ens fått följa med till sjukhuset än så länge eftersom de anser att det är för privat. 

    Svärfar har nu fått en sån där ingång inopererad (kateter eller vad heter det?) men han är ännu mycket svag så jag fruktar att det kan gå fort... De vill liksom inte använda "D-ordet" utan pratar bara om när han kan påbörja behandling etc. Och det är ju fullt förståeligt att man vill klamra sig fast vid varje glimmer av hopp, men själv känns det som om jag är den enda som ens vågar nämna vad alla andra innerst inne tänker, men då anses jag vara spridare av 'negativ' energi. Jag ska göra mitt bästa för att visa deltagande i fortsättningen utan att säga eller fråga för mycket...

    Det är därför jag skriver här, eftersom jag inte har någon doktor att fråga utan enbart får höra vad som filtreras till mig genom min kille via hans mamma, och då vill de inte riktigt prata om hur illa det egentligen är, om ni förstår vad jag menar?

    :( 

  • Sanjos

    Har en farbror som har levercancer. Han fick de diagnosisterad i början av året. De man både har läst och hört om levercancer är att man oftast inte överlever ens ett halvår. Men det har han gjort och tydligen så är de pga att han dessutom har en annan sjukdom från början. Hade han däremot vart helt frisk i grunden så hade han nog sannolikt inte funnits i livet idag.

  • Kjell2

    Först - spelar det någon roll igentligen. De dör när de dör. Precis som alla andra Det gäller fram till dess att göra livet smärtfrit, drägligt och värt att leva, både för den sjuka och anhöriga.

    Sen beror det helt på vilken cancerform det gäller. Vissa tar så pass lång tid på sig att patienten oftast dör av annat. Andra går fort, några månader.

    En del som har det svårt kan en behandling plötslig funka bra, cancern trycks ner, och de kan leva flera år. Andra hjälper inte någon behandling och sen går det fort.

  • Mrs Moneybags

    Det är nog oerhört olika. Min väninnas mamma gick bort i obotlig cancer för några veckor sedan. Hon blev diagnosticerad för 7 år sedan och då uppskattade läkaren att cancern ändå hade vuxit i 8 år. Så det beror nog väldigt mycket på vilken sorts cancer det är.

  • Garbo

    Tack än en gång för svar. Jag förstår hur olika det kan vara och att det inte är tidsperioden i sig utan att göra livet drägligt för den sjuka och dennes anhöriga som är det viktigaste. Jag ska göra allt jag kan för att stötta så mycket det går.

    Skönt också att höra att personer som har obotlig cancer även kan leva förhållandevis länge. Jag hoppas så är fallet här också och att min killes pappa kan få komma hem så småningom. Det värsta är ju om de har mycket ont osv. Då vill man ju nästan hellre att de får vara krya så länge som möjligt och att sen att själva slutskedet går fort istället. Men usch, jag vill knappt tänka på det, så oerhört sorgligt käns det..

    Tack. 

  • stinastearin
    Garbo skrev 2013-10-16 16:50:07 följande:
    Hej!
    Jag skulle bara vilja fråga rent konkret hur lång tid det tar från att obotlig cancer upptäckts tills personen väntas gå bort. Jag känner två personer som nyligen fått besked om att de har obotlig cancer. Den ena är min moster, som jag aldrig stått särskilt nära själv så jag tänker främst på hennes barn, min mormor, mamma och hennes andra syskon och hur de kommer att fixa det hela, och så är det ju självklart fruktansvärt när en familjemedlem är döende, oberoende av relationen till denne.

    Dessutom har min svärfar just fått veta att hans cancer har kommit tillbaka och att en nu har spritt sig på ett mycket aggressivt sätt. Jag och min kille har bara varit tillsammans i knappt 2 år och jag har bara träffat hans familj några gånger men jag lider så otroligt med hans mamma som vi besökte i helgen och honom och hans syskon också såklart. Nu undrar jag om det är troligt att dessa personer överlever julen eller om det kan tänkas gå ännu fortare. Jag beskriver de båda fallen:

    * Moster: Hade magvärk  i flera år med ville inte gå och undersöka sig av olika anledningar och när hon äntligen gjorde det pga något annat så upptäckte man elakartad cancer i bukspotkörteln. Hon ser ännu "frisk" ut och jobbar fortfarande men de kommer inte ens att försöka operera eftersom det tydligen är kört och hon vill själv inte operera eftersom det i så fall bara förlänger livet några månader och hon hellre vill vara kry så länge hon kan. 
    Vad kommer ske när hon inte opererar, kommer hon snart att bli svagare och svagare tills hon blir sängliggande eller hur funkar det med en person som inte behandlas?

    * Svärfar: Har haft cancer i magen och bihålorna för flera år sedan, detta opererades och han friskförklarades och behövde aldrig ta cellgifter. Han är lite över 70 år. Han har åkt på kontroll årligen och inget nytt hittades. Nyligen fick han influensasymptom som inte ville gå över och efter några dagar bar inte benen längre och han kunde inte gå. Han blev svagare och svagare tills han fick tas in akut på sjukhuset och få två blodtransfusioner. Nya prover har nu gjorts och även om alla provsvar inte kommit ännu så har hans cancer spridit sig väldigt aggressivt och de tror att han har cancer i bla. benmärgen. Han är just nu för svag for att påbörja cellgiftsbehandling men om hans hälsa blir bättre ska de börja snarast. Ingen vill såklart säga vad alla inners inne vet; att det denna gång spridit sig så mycket att han inte kommer kunna botas.

    På båda dessa personer hade det gått väldigt långt när det upptäcktes, den ena personen är ännu kry men har obotlig cancer, den andra personen är mycket svag och ska påbörja behandling.

    Jag mår så dåligt över detta, inte för att jag själv står dessa personer särskilt nära men för att de är nära släkt till andra personer jag älskar och jag tycker det är så hemskt! Jag och killen bor utomlands och jag ska åka hem till Sverige i en månad över jul. Nu är jag livrädd att hans pappa ska dö när jag inte är där så att jag inte kan finnas där för honom och hans familj när det händer, jag kanske inte borde åka iväg en hel månad... Är det troligt att han kommer leva flera månader till eller kan det gå mycket fort? Samma fråga gäller min moster. Kommer hon insjukna väldigt fort nu när hon fått diagnosen eller kan hon leva 1-2 år till? Vad är era erfarenheter.

    Jag får panik av den här jävla cancern!!! 
    Det går inte att svara på. Inte ens läkare brukar kunna säga det utom när det är väldigt kort tid kvar. Generellt så har dock just cancer i bukspottkörteln ofta extremt kort överlevnadstid från diagnos. Kan handla om veckor - några månader. Andra cancerformer så kan det variera, det kan handla om år.
  • stinastearin

    stinastearin skrev 2013-11-12 23:01:41 följande:
    Det går inte att svara på. Inte ens läkare brukar kunna säga det utom när det är väldigt kort tid kvar. Generellt så har dock just cancer i bukspottkörteln ofta extremt kort överlevnadstid från diagnos. Kan handla om veckor - några månader. Andra cancerformer så kan det variera, det kan handla om år.

    Tillägg: ring cancerupplysningen! De kan nog ge dig mycket bättre svar.
  • stinastearin

    Har du frågor om cancer?


    Ring Cancerupplysningen. Tel: 08-517 766 00 


    Telefontider Måndag - fredag 09.30-12.00 och 13.00-15.00


Svar på tråden Hur lång tid tar obotlig cancer?