• Anonym (Orolig mamma)

varför misstänkte ni Asperger/autism trots t ex bra ögonkontakt?

Hej,
    Jag är intresserad av att veta lite av er som har barn med diagnos Asperger eller någon form av autism.
    Några frågor:
    Har era barn varit väldigt stökiga och ensidiga med kosten? Var de kollektiva på förskolan? Hur var deras fantasi?
    Vilka symptom visade de som gjorde er misstänksamma?

Jag är oerhört tacksam för er input!

• Svar på tråden varför misstänkte ni Asperger/autism trots t ex bra ögonkontakt?
  • Mamori

Har en son med autism. Den stora indikatorn var att talet inte utvecklades som det skulle, vilket gjorde oss misstänksamma.

• Anonym (Svar)

Ja, ensidighet med kosten är ett av mitt barns största svårigheter.

Men mitt barn hade svårt med ögonkontakt så jag märkte väldigt tidigt att det var något som var annorlunda.

• Mamori

Min hade fin ögonkontakt från början och har alltid haft, så i början var det bara språkproblemen.

• Anonym (Orolig mamma)

Tack för er input! Har en son som har väldigt bra språk, fin ögonkontakt och livlig fantasi. Men kosten har varit ett problem från start när han började med mat. Han vägrar smaka. Äter sällan på dagis och inget vidare hemma heller förutom en eller två rätter. Vägrar smaka och säger "det där är inte det bästa för min mage" om t ex korv som han ätit tidigare utan problem. Dagis går bra men ofta väljer han att inte leka i storgrupp.

BVC misstänker att det kan vara något. Vad tror ni?

• Litet My

Problem med samspelet, det upptäckte förskolan. Annars har det inte varit några problem med mat, kläder och sådant. Han har också svårt att ta in tex om man sett på film att den andre sett samma film. Ang ditt barn är det ju svårt att tänka så mycket av bara matproblemen om det skulle vara Autism eller bara matproblem. Bra om de kollar upp det oavsett.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Svar) skrev 2013-10-17 14:14:57 följande:

Ja, ensidighet med kosten är ett av mitt barns största svårigheter.

Men mitt barn hade svårt med ögonkontakt så jag märkte väldigt tidigt att det var något som var annorlunda.

Skulle du kunna utveckla ensidighet med kosten?

Sonen har aldrig varit intresserad av mat - inte sedan vi slutade amma vid nio månader. Viftade bort skeden, skrek och höll på. Nu är han snart fyra och styr ju själv nu på ett annat sätt.

Ibland äter han med god aptit men oftast är det som om det inte är viktigt alls. Smaka på nya saker sker aldrig...

Han har en handfull rätter han oftast äter men inte ens de är 100 procentiga...
  • Anonym (Orolig mamma)
    Litet My skrev 2013-10-17 19:18:33 följande:

Problem med samspelet, det upptäckte förskolan. Annars har det inte varit några problem med mat, kläder och sådant. Han har också svårt att ta in tex om man sett på film att den andre sett samma film. Ang ditt barn är det ju svårt att tänka så mycket av bara matproblemen om det skulle vara Autism eller bara matproblem. Bra om de kollar upp det oavsett.

Hur yttrade sig problem med samspelet? Lekte han alls med några? Kollektiv?
  • Anonym (M)
    Mamori skrev 2013-10-17 14:11:39 följande:
    Har en son med autism. Den stora indikatorn var att talet inte utvecklades som det skulle, vilket gjorde oss misstänksamma.
    På vilket vis utvecklades det inte som det skulle? 
  • Anonym (aspiekille)

Han klarade inte av att leka med andra om det inte var extremt tydliga regler.

Han äter extremt ensidigt och lite.

Han tecknar fantastiskt bra, men enbart sånt han redan har sett. Han har inte förmågan att hitta på själv.

Han blir väldigt stressad av förändringar eller om nån säger en sak och det sen inte blir så.

Han kan tycka att kläder som vi tycker är jättemjuka och sköna är stickiga och han klarar inte av att ha riktiga vinterskor, utan går i lätta skor året om.

Hans motorik är annorlunda och lite stel.

Han har svårt att förstå vissa saker, som att när han slår någon så gör det ont på den personen fast det inte gör ont i hans hand. Hans logik säger honom att slaget var ju lika hårt mot hans hand som mot den andre personen.

Han tar saker väldigt bokstavligt. Om nån frågar "Är det en gammal vän?" så svarar han att "Nej, han är inte gammal."

Det finns en massa andra saker som gör honom lite annorlunda, men han har lärt sig se folk i ögonen när han hälsar. När han var mindre klarade han inte det.

• Arbetsmyran76

Tidigt tal, specialintressen, kan inte tolka sin kropps signaler på tex hunger, trötthet, intensiv blick - flackade inte med blicken, lekte parallellek, sen med kontinensen, utbrott vid förändringar - ögonkontakten var det inget fel på

• Litet My

TS: Han var sen med att leka med andra, förstod inte de sociala koderna, kunde tex knuffa någon gör att "han stod i vägen för mig". Han var med de andra med deltog efter egna regler dvs att im lekens regler inte var som han föreställt sig så kunde han bli jättearg, han gick också ofta ifrån och lekte ensam. Kunde fastna i saker eller titta rätt ut utan att verka medveten om det som fanns runt honom.

• Anonym (Orolig mamma)

Tack för er input!!!

Svar på tråden varför misstänkte ni Asperger/autism trots t ex bra ögonkontakt?