• Anonym (masken)

Ni som har erfarenheter av springmask...

Hur upptäcker man springmasken hos sig själv? Jag har klåda, men masken är ju ljusskygg. Borde man se maskar i avföringen...? Hur mycket i så fall? Vet att det går på dagis men mitt barn har inte springmask (vad jag vet).

• Svar på tråden Ni som har erfarenheter av springmask...
  • Anonym (hh)

Huka över en spegel, kan dock ta ett tag..
    Titta på din avföring. Eller på pappret när du torkat dig. 
    Sätt en tejpbit över anlaöppningen, som får sitta över natten. 

• Anonym (masken)
    Anonym (hh) skrev 2013-10-16 20:46:26 följande:
    Huka över en spegel, kan dock ta ett tag..
    Titta på din avföring. Eller på pappret när du torkat dig. 
    Sätt en tejpbit över anlaöppningen, som får sitta över natten. 
    Men ser man då att det krälar i avföringen, eller hur ska det se ut? När mitt barn har haft springmask har jag bara sett en enda mask i analöppningen, hon var inte blöjbarn då så jag har inte kunnat granska avföringen...
  • k ek84

Om du inte vet men det känns så, så ta medicinen. Det går rätt igenom kroppen och är ofarligt.

• Anonym (masken)
    k ek84 skrev 2013-10-17 21:58:52 följande:
    Om du inte vet men det känns så, så ta medicinen. Det går rätt igenom kroppen och är ofarligt.
    Redan fixat! Hittade en vuxendos som var kvar sedan förra gången barnet hade springmask. Har inte lyckats få syn på nån mask i alla fall, så jag tror att det var någon annan klåda...
  • Anonym (usch!)

Någon som vet hur lätt springmask smittas? Har varit med ett barn som har springmask och är livrädd att jag är smittad...

• petreekklee
    +1 Vermox - euhealth247.com/se/drug/vermox Kidsen hade springmask och skulle återbehandlas efter tio dagar om jag inte missminner mig. Vi gav lite mer än dosen föreskrev och redanefter sex dagar var de tillbaka så vi gjorde ombehandlingen redan då plus en gång till efter ytterligare sex dagar. Då var de borta! Vi sanerade sängar, sovrum, toalett, soffor och nästan alla kläder. På dagis rensade vi, och personal, ur och tvättade.Äggen sprids i luften och man kan andas in dem och vips är det igång igen. Alla vet inte om att de har mask då de får lindriga symtom eller inga symtom alls medan andra antagligen inte berättar om det. Det är ju lite pinsamt.
Svar på tråden Ni som har erfarenheter av springmask...