Inlägg från: Anonym (kaos) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kaos)

Missbruk-återfall- moment 22

Hej
    Börjar bli trött på detta och är rädd för att jag är fast för gott. Har jobb, går i öppenvården och inga ekonomiska problem. Det problem jag har är mitt bland missbruk..
    Vad ska man göra? 

• Svar på tråden Missbruk-återfall- moment 22
  • Anonym (kaos)
    Anonym (kl) skrev 2013-10-16 22:01:26 följande:
    Då kanske inte öppenvården räcker för dig helt enkelt? Eller så är deras metod fel för just dig. Vad är det för blandmissbruk du har? Hur ser behandlingen ut i öppenvården?
    Metoden är väl att jag går dit och pratar och lämnar prover ett par ggr i veckan. Jag höll mig ren i ca 6månader men har återfallit det senaste 2v. Får antidepp och är utredd för adhd. Har missbrukat det mesta men främst amfetamin och piller 
  • Anonym (kaos)
    Anonym (kl) skrev 2013-10-16 22:31:20 följande:
    Med metod menade jag vilken inriktning terapin har, miljöterapeutisk, 12-stegs osv osv, det finns många metoder.

Återfall är snarare en regel än ett undantag så det behöver du inte känna dig värdelös och misslyckad för(ganska vanligt). Det är inte många som klarar att sluta bara sådär och inte få några återfall. Det gäller bara att ta tag i det igen och inte förgås av ångest över att man inte klarade det. men som sagt, det kanske inte räcker med öppenvård utan du kanske behöver någon form av institutiionsbehandling? 
    Ok. Miljöterapeutisk? Vi pratade om inläggning förra vintern men jag gav mig fan på det och klarade mig utan. Problemet är att hela världen har rasat sen jag la ner. Overklighetskänslor, ångest osv. Sitta och prata inför grupp, om mig själv, har jag svårt för. 12-steg känns också lite fel. Dock har jag möte med psykiatrikern om ca  2 veckor och då börjar han väl med ritalin el liknande. Problemet är att jag kommer ingenstans utan droger.
    Känner mig sämst på allt hela tiden 
  • Anonym (kaos)
    Anonym (All lycka) skrev 2013-10-16 22:49:22 följande:
    Tror du inte dina känslor är vanliga, att känna sig värdelös?
    Du har ju tagit bort din trygghet och personlighet som skadar dig, jag kan tänka mig att hitta den person man är   " frisk" kommer ta lång tid.
    Alla går igenom flera faser innan dom hittar sig själva, och när vi hittat det kommer allt som händer i våra liv forma den personligheten. 
    Jag tvivlar inte en sekund att du kommer fixa detta, du måste bara hitta dig själv.
    Kram på dig och all lycka.
    ps. Återfall är nästan ett måste för att kunna lägga det bakom sig helt och släppa suget ds. 
    Det tror jag absolut. Har insett att jag var mer beroende av amfetamin än jag trodde. Tack för din uppmuntran
  • Anonym (kaos)
    Anonym (All lycka) skrev 2013-10-16 23:00:20 följande:
    Hur länge var du ren innan återfallet?

Förutom mindre snedsteg som att ta droger som jag normalt inte håller på med. Sen i mars
  • Anonym (kaos)

Det har nämnts men då via mitt jobb. Jag ville inte få den stämpeln på jobbet då. Dock så inser jag nu att jag kommer få kämpa med detta med just Intravenösa biten. Jag är så såld på "kicken" så det liknar ingenting 

• Anonym (kaos)
    Anonym (All lycka) skrev 2013-10-17 00:09:20 följande:
    Tror du verkligen att dom skulle dömma dig om du tog emot den hjälpen. Jag själv har stor respekt för dom som tar sitt missbruk på allvar och tar emot all hjälp dom får. Hade du jobbat hos mig hade jag både kört och hämtat dig när tiden var inne. Va inte så hård emot dig själv.
    Å är det inte så att droger intravenöst är den tuffaste delen?
    Nej dömma kanske var fel uttryck men det skvallras givetvis mycket. Det tas på stort allvar på jobbet men steget att söka den hjälpen sitter långt inne för mig. Jag känner mig som en svag person som inte kan leva utan när andra kan. Patetiskt för mig.
  • Anonym (kaos)
    Anonym (All lycka) skrev 2013-10-17 00:17:30 följande:
    Vilka andra menar du? Missbrukare?
    Dem som inte missbrukar syftar jag på. Jag önskar jag vore en helt vanlig person med några ambitioner och drömmar. Det blev mycket självömkan nu och det är i mitt fall oacceptabelt
  • Anonym (kaos)

Jag minns inte exakt(började i tonåren och är nu 30+) men en stor del är väl att få stopp på surret i huvudet. Med det menar jag tankeverksamhet, ältande och en känsla av allt ska alltid verka bra utåt. Jo det erbjudandet är nog snart ett nödvändigt ont

• Anonym (kaos)
    Anonym (All lycka) skrev 2013-10-17 00:39:30 följande:
    Kan surret bero på någon slags diagnos?
    Se du är ju skit duktig och vet precis vad du skall göra. Nu blev jag allt lite stolt:)
    Jag är själv i din ålder och har haft många runt mig som fastnat. Vissa tog sig ur det och andra är tyvärr kvar.
    Mycket av surret är enligt utredning ADHD av den kombinerade sorten. Den diagnosen får jag om ca 2v. Dock är ju sådana diagnoser svåra att greppa
  • Anonym (kaos)

Jo det är ju bra men iom att jag fick den nu och inte när jag var yngre känns skumt. Fast det hörde man aldrig om då. Faktum är att rätt många bekanta och vänner har fått diagnosen på senare år

• Anonym (kaos)
    Anonym (All lycka) skrev 2013-10-17 00:50:06 följande:
    Jag och en kompis pratade om det igår, å som du säger så fanns inte den diagnosen. Det var Damp alla hade förr och det var ju inte bra, jobbiga ungar var dom ju. Ingen fattade ju. Har också kompisar som fått diagnosen som vuxna.
    Jag var nog mer en clown som kom undan med det mesta :) En reko kille med ett jävla humör när det gällde.
  • Anonym (kaos)
    Anonym (All lycka) skrev 2013-10-17 01:02:17 följande:
    Sån var min kompis med:)
    Jag tror att det är väldigt vanligt att man skapar ett missbruk för att hjärnan måste koppla bort eller av.
    Jag tror dock att du är rätt så färdig i vad du måste göra nu. Men tänk på att när du tackar ja till behandlingshem som jag är rätt så övertygad att du kommer göra, så kan det gå väldigt snabbt, ett par dagar så är du bortkopplad ifrån ditt gamla liv. Så håll i hatten och bara låt någon annan ta över.
    Det kommer gå skit bra...
    Yes man bita i det sura helt enkelt. Tack dina fina ord med uppmuntran. Det betyder massor. Kram på dig(skiter i om du är man)
  • Anonym (kaos)
    Anonym (All lycka) skrev 2013-10-17 01:11:29 följande:
    Glad att jag kunnat stötta dig lite iallafall.
    Puss O kram ifrån en tjej....????
    Det har du utan tvekan och hälsa din pojkvän/blivande att jag säger att sådana damer växer inte på träd. Sköt om dig . Tack ännu en gång=) Puss och kram
Svar på tråden Missbruk-återfall- moment 22