Inlägg från: En bebis i magen |Visa alla inlägg
  • En bebis i magen

Ni som blivit igångsatta, se hit!

Jag blev igångsatt med trean på BF+15. Var öppen 1,5cm med lite sammandragningar som ej var smärtsamma. De satte en bardkateter vid 16:15 (blåste upp en liten ballong ovanför tappen, som ska stimulera kroppens egna igångsättningshormoner samt trycka lite). Vid 19 var jag fyra centimeter öppen och då trillade ballongen ut. Då blev vi flyttade till ett förlossningsrum och man tog hinnorna. Jag fick en timme på mig och om det inte hände något under den timmen skulle de sätta dropp. Vi promenerade i korridoren och ganska snart så kom starkare värkar. Stannade på rummet och stod halvnäck vid ett vidöppet fönster på första våningen och stånkade mig igenom värkar som var riktigt smärtsamma. Vid 21:30 hade jag svinont. Skiftbyte och kontroll, 6cm. Höll på att baxna, bara 6?! BM satte en skalpelektrod, jag vältrade mig över på sidan och sedan fick jag panik. Kände hur barnet åkte ner och tryckte isär mitt bäcken, trodde att jag skulle gå sönder i bäckenet. De fick upp mig på knä i sängen och 21:41 var han ute. Tror att jag hade tre krystvärkar, varav jag tryckte på lite på andra och tredje. I smyg, trodde jag, försökte jag andas mig igenom första då jag tyckte att det gick för snabbt.
    Sammanfattningsvis var det en bra förlossning, förutom de sista tio minuterna då jag tappade fokus och kontrollen totalt då det var så fruktansvärt smärtsamt. Fick sy ett fåtal stygn bara.

Ettan gick snabbt för att vara en första gång. Tvåan var lurig och riktigt snabb, han ramlade mer eller mindre ut.    

Svar på tråden Ni som blivit igångsatta, se hit!