• Anonym (Gurra)

När och hur anmäler pappan de "10 dagarna"?

Hej!

Väntar första barnet om några månader.
    Jag som pappa ska ju på ngt sätt anmäla att barnet är fött för att få ersättning under de första 10 dagarna.
    Detta ska man kunna göra på olika sätt, sms, mobilapp m.m.

Men jag läser även att om man skickas ett sms från förlossningen så skickas det hem papper på posten.
    Det känns lite omständligt och krångligt kan jag tycka.
    Vad är det för papper som man får hem och som man sedan måste skicka in?

Borde man inte kunna göra så att man fyller i alla dessa papper innan, sedan när man väl sitter på förlossningen och barnet tittar ut så tar man snabbt fram mobilen, loggar in på appen och trycker på en knapp, allt klart?

Jag läste någonstans att man kunde anmäla de 10 dagarna även innan barnet är fött (man anger beräknat förlossningsdatum då). Men hur blir det dom barnet kommer några dagar tidigare eller senare vilket ju ofta händer?

• Svar på tråden När och hur anmäler pappan de "10 dagarna"?
  • Försäkringskassan

Hej,

Anmäl tillfällig föräldrapenning vid barns födelse senast samma dag som du vill ha ersättning för.
    Som du beskriver finns det flera olika sätt att göra en anmälan på.
    Har du laddat ner appen så är det superenkelt att göra anmälan sen när det är dags.

När du börjar arbeta igen ansöker du om ersättning för de dagar du avstått från att arbeta. Det enklaste och snabbaste sättet är att ansöka om ersättningen på Mina sidor. Det kan du göra oavsett om du anmält via webben, telefonen eller sms.

Ansökan kan du göra både på blankett eller elektroniskt. Har du fått hem en blankett kan du använda den, men det enklaste och snabbaste sättet är att ansöka med e-legitimation på Mina sidor.

Så först gör du alltså en anmälan, ansökan fyller du i när du vet vilka tio arbetspass du avstått från jobbet. 

Hälsningar
    Jane, handläggare 

• Anonym (Gurra)

Okej, då blir det appen för min del.

Men när jag anmäler via appen direkt från förlossningen, vad händer då?

Innebär det att ni skickar hem papper?

Är dessa papper isf till för att fylla i vilka 10 arbetspass man stått över och vill ha ersättning för?

Eller, kommer det inga papper alls när man kör via appen.

En annan fråga.

Har man rätt att vara hemma tex 15 dgr istället för 10 om man vill, och då ta ersättning kanske för 10 halvdagar och 5 heldagar?

• Försäkringskassan

Hej!

När du anmäler via appen får du välja om du vill ha hem en blankett eller om du vill ansöka via nätet, väljer du att ansöka via nätet behöver du en e-legitimation.
    E-legiiimation/Bank-id laddar du hem från din banks sida.

På blanketten får du plats med 10 datum, men naturligtvis kan du göra som du säger att att du fördelar dina 10 dagar som du önskar, hela dagar och del av dag.
    Du får i så fall fylla i på blanketten att du vill ha hem en ny ansökningsblankett för att fylla i de datum som saknas eftersom du behöver 15 rader.

Använder du e-legitimationen kan du fylla i samtliga datum på en gång

Hälsningar
    Carl, handläggare

• Anonym (Gurra)

Jag har sett att man behöver BankID till appen ja, det har jag redan ordnat med.

Så, när barnet föds så gäller det alltså att via BankID logga in på appen och anmäla att barnet kommit.

Sedan så behöver jag inte göra någonting alls på 10dgr?

Sedan först när jag börjar jobba igen så fyller jag i vilka dagar jag varit hemma, även detta via appen. Korrekt?

• Försäkringskassan

Hej igen!

Du kan ändå anmäla tillfällig föräldrapenning i samband med barns födsel via appen med eller utan mobilt bankID. Detta gör du helst när barnet kommer.

Om du har e-legitimation/bankID kan du sen, när ni kommit hem från sjukhuset, ansöka om vilka 10 dagar du ska vara hemma direkt via nätet utan att hantera några papper. Om du vill ha 10 heldagar eller 5 heldagar och 10 halvdagar, det väljer du lätt själv via nätet. Du väljer även själv om du vill fylla i ansökan före eller efter perioden du varit hemma.

Du kan alltså inte ansöka om dagarna via appen utan detta gör du via nätet med e-legitimation/bankID. Om du inte har tillgång till de kan du begära hem en blankett när du gör anmälan via appen (det första steget som görs när barnet kommer). 

Hälsningar
    Agda, handläggare 

Svar på tråden När och hur anmäler pappan de "10 dagarna"?