Inlägg från: Nöjd man |Visa alla inlägg
  • Nöjd man

Min vän missbrukar.

Jag har ingen aning, känns så tråkigt och hopplöst för dig förstår jag. Vad du som vän kan göra är ju att pressa och uppmuntra henne till att sluta.

En fundering jag har är att i och med att hon började så tidigt med droger att hon har haft ett trauma eller liknande när hon var yngre. Om det gick att få upp det till ytan och kunna bearbeta så skulle kanske missbruket vara lättare att behandla.

• Nöjd man

Jag är ingen expert i området. Vad du behöver är professionell hjälp. Kolla med AA, länkarna eller liknande organisation för att se om de kan hjälpa dig.

Håller med att hon måste först bli nykter så att det går att få kontakt med henne. Om hon inte vill själv är ju tvångsmatning på något sett det ända som funkar. Bäst är att få henne själv att vilja men jag har ingen aning om hur man ska nå henne. Hur är det med hennes föräldrar eller syskon, kan de hjälpa till? 

• Nöjd man

Har inte varit i din situation själv. Jag har ingen aning om vad som kan göras....om hon inte själv vill så är det svårt. Det du kan försöka är att se vad som skulle få henne att hålla upp drickandet så att du kan få kontakt med henne och då hoppas att du kan få henne och förstå att hon är sjuk. Funderade på om du kunde ta med henne till en enskild stuga en vecka men ser att det finns massor av risker i det så jag vill inte föreslå det. Jag är uppriktigt lessen men jag vet inte.......om du kunde få någon tidning att skriva om bristerna i vården och använda henne som exempel kanske det kunde få in henne på någon klinik eller liknande. Vad som ändå måste till för att hon ska bli frisk är att hon accepterar att hon är sjuk och vill bli frisk.

Svar på tråden Min vän missbrukar.