• Curlie

Hissen avstängd i 3 veckor. Kräva kompensation?

Min hyresvärd har gått ut med information om att hissen i huset kommer att vara avstängd i tre veckor under november, för "modernisering". Detta skapar en hel problem för mig/oss som får barn (kejsarsnitt) nästa vecka.

Jag får inte lyfta tungt efter ingreppet och det betyder att vi inte kan få ut barnvagnen under dessa veckor och jag kan inte heller bära tvätt till och från tvättstugan. En avgörande anledning varför vi bor där vi gör är just hissen.

Ni som har lite koll, borde man inte kunna kräva kompensation för detta? Jag menar, vi betalar för en tjänst som hyresvärden tillhandahåller men som vi inte kan nyttja.

Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Hissen avstängd i 3 veckor. Kräva kompensation?
  • Jimman
    Curlie skrev 2013-10-17 20:34:24 följande:

Absolut. men jag vill inte betala för en tjänst som är ur bruk.
    Kolla ditt kontrakt o se om det ingår en fullt fungerande hiss dygnet runt året om utan underhåll
  • Curlie
    Jimman skrev 2013-10-17 20:32:11 följande:
    Ok hur ska dom lösa det då ? Det finns lagar o regler vad dom måste göra med hissar som är nya nu

Jag vet inte varför detta blev en sån het potatis. Jag gör nog så att jag kontaktar min hyresvärd pch begär kompensation. Får jag ett nej, så får jag ett nej.
  • Tonårsmamman1
    Curlie skrev 2013-10-17 20:30:53 följande:

Frågan var ju nu hurvida man kan kräva kompensation eller ej. Tvätten kommer givetvis bli tvättad på ett eller annat sätt men jag känner mig inte helt nöjd med att man stänger av hissen för "modernisering" i tre veckor.
    http://www.hemhyra.se/riks/sa-mycket-kan-din-hyra-sankas

Detta hittade jag. 5% nedsättning av hyran verkar det som.
  • Lindsey Egot the only one
    EnAnonumius skrev 2013-10-17 20:31:51 följande:
    Nej..
    Hissen måste ha service. 
    Även i bland så måste de ha riktiga underhålls reparationer och "moderniseringar".
    Detta måste göras med jämna mellanrum för att förhindra otrevliga olyckor.  Det är lagfäst med dessa "servicar", "moderniseringar."

Nu skall hyresvärden uppdatera hissen, helt enligt lag, så då kan du inte begära kompensation för detta och använda förevändningen "att du betala hyran och hissen ingår i servicen som ingår i hyran".  

Du kommer inte att kunna begära kompensation för detta med sänkt hyr på c:a 5% då det inte är en "s.k" brist. Utan det är att "Modernisering/service i förebyggande syfte för att de inte skall uppkomma brister.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Det skulle ju betyda att om TS vill ha reducerad hyra för detta borde fastighetsägaren kunna höja hyran efter moderniseringen. Frågan är om TS är villig att betala en hyreshöjning pga detta sedan när det är klart?
  • EnAnonumius
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-17 22:35:09 följande:
    Det skulle ju betyda att om TS vill ha reducerad hyra för detta borde fastighetsägaren kunna höja hyran efter moderniseringen. Frågan är om TS är villig att betala en hyreshöjning pga detta sedan när det är klart?
    På pappret kan det ju bli så ja. Och jag ställer mig bakom frågan om TS skulle (hypotetiskt) vilja betala en hyreshöjning. Enlig vad Lindsey tar upp här.

Dock (om jag minns rätt) så får (ska) fastighetsägaren (privat/kommunalt) göra nödvändiga underhållningsreparationer/etc utan att man kan påverka hyran till förmån för antingen "hyresvärd" eller hyresgäst. 

• Stokke

Herregud.
    Tror du att du är den första i världen att i god tid innan bli förvarnad om att hissen kommer vara avstängd pga. underhåll?
    Jag blir så trött, vad är det för samhälle vi lever i? Finns det bara rättigheter?
    Ursäkta, men jag uppler din fråga son pinsam.
    Hyresvärden har en skyldighet att underhålla fastigheten och där ingår hissen.

• LillGris

Jag funderar mest på vad det är som tar tre veckor. Jag jobbar på byggen och där tar det hisskillarna en dag eller två att installera en ny hiss när hisschakten är klara, tre veckor är ju barockt.

• EnAnonumius
    LillGris skrev 2013-10-18 06:44:37 följande:
    Jag funderar mest på vad det är som tar tre veckor. Jag jobbar på byggen och där tar det hisskillarna en dag eller två att installera en ny hiss när hisschakten är klara, tre veckor är ju barockt.
    Den frågan ställde jag mig också när min hyresvärd stängde av hissen i en vecka vid två olika tillfällen med några års mellanrum.
    Nu bor ju jag på botten tack och lov så det påverkade ju mig inte så.

• Demmpa

Jag misstänker att hissen inte har någon innerdörr, om den har innerdörr så är den av gallertyp eller liknande.

Dessa typer av hissar håller på att bli förbjudna att använda.

Vilket är bäst, att hissen är avstängd några veckor för modernisering eller att det blir nyttjandeförbud? Om det blir nyttjandeförbud och huset har tre eller fler våningar så kan det bli nyttjandeförbud av hela trappuppgången.

På jobbet har vi haft flera hissar avstängda upp till två månader. Den transporthiss som vi har till vårt kontor/verkstad var avstängd sju arbetsdagar, vi flyttar tunga saker till/från verkstaden ofta.

• Demmpa

Två av dessa tre veckor kan fadern (partnern) vara hemma med hjälp av "pappadagarna", ni får tio dagar som ska tass ut inom 60 dagar. Sedan finns möjligheten för er att plocka dubbelt med föräldradagar.

Svar på tråden Hissen avstängd i 3 veckor. Kräva kompensation?