• Anonym (orolig)

Kan man få sammandragningar i livmodern utan att vara gravid!??

jag har de senaste 4 dagarna känt små sammandragningar i livmodern, så som man känner i början på en graviditet när livmodern växer. (har en 9-månaders så jag vet hur det känns) livmodern blir hård och sen släpper det efter några sekunder.
    men kan man få det utan att vara gravid!?? jag kan inte testa än för det är 6 dagar till förväntad mens...
    vi planerar inte barn nu men är jag gravid är det välkommet. 

• Svar på tråden Kan man få sammandragningar i livmodern utan att vara gravid!??
  • ninjabebbe

Ja, alltså du har ju sammandragningar varje månad när du stöter ut den däringa hinnan eller vad det är som bildas, dvs då du blöder. Jag kände nog viss skillnad mellan graviditetskänningarna och menskänningar, men det är ju inte jättestor skillnad egentligen, inte för mig iaf. Är säkerligen olika för alla som i allt annat. Det blir nog bara till att vänta.. :/

• Anonym (orolig)

ok men har endast känt detta när jag varit gravid aldrig annars i cykeln så det är därför jag reagerade, känns ju ganska tydligt när det sker, blir ju stenhårt på buken om man håller handflatan på och känns lika tydligt när det släpper och blir mjukt igen, så därför undrar jag om någon mer varit med om samma trots de inte varit gravida..?

• jeje01

Men hur kan du känna det med handen om det är livmodern? När du inte är gravid är den ju under blygbenet.

• Anonym (orolig)
    jeje01 skrev 2013-10-17 20:25:11 följande:
    Men hur kan du känna det med handen om det är livmodern? När du inte är gravid är den ju under blygbenet.
    inte när man fått barn så nyligen väl? det är alltså långt ner i buken jag känt detta 
  • 2013
    Anonym (orolig) skrev 2013-10-17 20:32:14 följande:
    inte när man fått barn så nyligen väl? det är alltså långt ner i buken jag känt detta 
    Livmodern är tillbaka till sin vanliga storlek ca 6-8 veckor efter förlossningen.
  • Anonym (orolig)

ok oavsett så känns det som sammandragningar som man brukar få när livmodern växer mycket i början av en graviditet, kändes precis så här veckan före jag plussade med sonen.. skumt om jag inte skulle va gravid då..

• Anonym (orolig)
    jeje01 skrev 2013-10-22 19:17:09 följande:
    Hur har det gått? Är du gravid?
    vet ej, 2 dagar till beräknad mens så vi får se
  • emsapemsa

Jag fick precis som du sammandragningar när min son var runt året, trodde jag var gravid men det var jag inte. Efter ett par dagar gick det över, men jag upplevde som du skriver att nedre delen av magen blev stenhård när det drog ihop sig sen släppte det.. (Och det var inte tarmarna) Har funderat över det där flera gånger och undrat vad det var egentligen? Nu ca ett år senare är jag gravid och upplever ungefär samma sammandragningar då och då (gjorde inte det under min första graviditet). Kan det vara så att kroppen har förändrats så mycket? Hoppas det går bra för dig!

Svar på tråden Kan man få sammandragningar i livmodern utan att vara gravid!??