Inlägg från: Haskel |Visa alla inlägg
  • Haskel

Därför är feminismen dömd att gå under.

VictoriaJ02 skrev 2013-10-18 02:20:34 följande:
    Det är en ytterst liten del av alla feminister som av män upplevs som rabiata, men tyvärr är det detta fåtal människor som kommer att avgöra feminismens öde.

När kvinnor tar på sig stridsrustningen för att gå ut i krig med männen kan det aldrig sluta med vare sig jämställdhet eller samförstånd. Det ökar bara motsättningar mellan människor som vi redan har så det räcker och blir över i samhället pga bl.a. rasism och sådana företeelser. Vi blir bara fler och fler människor på jorden, och då är det sista vi behöver motsättningar och stridigheter av olika slag. Istället måste vi börja tänka mer holistiskt och mindre inskränkt.

De rabiata feministerna tror sig arbeta för en god sak, men deras eviga generaliseringar, smutskastning och nedvärderingar av mannen gör att det aldrig kan komma något gott eller bra ur det, mer än att dessa feminister får utlopp för sina aggressioner och frustrationer och besvikelser, vilket förstås ur rent psykologiskt perspektiv kan vara sunt på individnivå.

Jag hyser största respekt för alla, kvinnor som män, som jobbar för ökad jämställdhet.

Men att hata en viss grupp människor bara för att de råkar vara födda till det de är, vare sig det är afrikaner, japaner, homosexuella eller män, kan aldrig leda till något konstruktivt.

Dessutom borde de mest rabiata feministerna se sig om i världen och bekämpa det riktiga kvinnoförtrycket, som pågår i många länder som inte på långa vägar kommit lika långt i sitt demokrati- och jämställdhetstänkande som svenskar och europeer. När man som t.ex Gudrun Schyman eller Mona sahlin går ut och försvarar kvinnans "rätt" att bära slöja/ burqa/ niqab och leva i en kulturell miljö som förtrycker kvinnan, då kan man inte längre kalla sig feminist. Är det ingen mer än jag som ser inkonsekvensen i detta?

Dessutom tror jag att de flesta är sjukt trötta och utleda på genusfrågor och feminsternas idoga strävan och försök att göra mannen mer lik kvinnan och vice versa.

Feminismen är en ideologi på utdöende, och det är de mest rabiata som sänkt dess popularitet till bottennivå.
    "Rabiata feminister" uppfattar jag, söka en fiende som inte finns. De flesta män och kvinnor är numera FÖR jämställdhet och MOT kvinnoförtryck.

Men hur ska man bete sig för att verka för jämställdhet, när jag som man hör att jag bör utrotas, av den anledningen att jag är född med FEL kön?
    Är det enbart jag som anser att detta tankesätt INTE är att se jämställdhet mellan könen?

Jag personligen är för jämställdhet och mot all typ av kvinnoförtryck. Dock ger jag ingenting för feminismen överhuvudtaget. Då jag anser att feminismen nedvärderar kvinnor. Jag anser att kvinnor är lika intelligenta som män. Kvinnor kan söka jobb, de kan arbeta lika bra som någon annan. En kvinna behöver inte särbehandlas, eller ges särskilda rättigheter.
    Om man vill SÄRBEHANDLA en kvinna, så ger man henne ett jobb hon inte förtjänar eller har mest kompetens för, enbart för att hon är kvinna.

Om man särbehandlar, ger särskilda rättigheter till kvinnor, så är ju egentligen budskapet: "Kvinnor kan inte".
  • Haskel
    Paulina P P skrev 2013-10-18 11:34:12 följande:
    Feminism enligt SAOB: "åskådning som hävdar o. rörelse som arbetar för kvinnans fulla (ekonomiska, sociala o. politiska) likställighet med mannen, kvinnoemancipation(en), kvinnorörelse(n). SD 1896, nr 157, s. 5. Den svenska feminismen daterar sig från Fredrika Bremers verksamhet."

Alltså: kvinnan ska enligt feminismen likställas med mannen, inte utrota män. De som tror det har missuppfattat vad det gäller och om det finns kvinnor som vill utrota det manliga släktet är de de facto inte feminister"
    Jag vet att du har rätt. Tyvärr är inte "grundtanke" och "utövande" alltid överens. Säkert finns det många som idag utövar feminismens grundtanke och strävan.

Många gånger syns de dock inte i mediadrevet kring de mer "rabiata"/extrema feministerna. Flera vill inte heller längre kalla sig feminister, med rädsla/oro för att bli beblandad med andra så kallade feminister. 
  • Haskel
    PumpkinQueen skrev 2013-10-29 17:34:01 följande:
    TS åsikt verkar vara att feminismen kommer att gå under därför att det finns män som inte gillar den. Det låter märkligt för mig. Det faktum att det finns män som ogillar tanken på att kvinnor ska få ha samma rättigheter som män är snarare något som driver feminismen framåt.

Den dag då alla människor tycker att det är självklart att män och kvinnor ska få ha samma möjligheter och rättigheter kommer feminismen att självdö, för då finns inte längre något behov att slåss för dessa saker. Men så länge det finns människor som Elit, Faber och PGA, som tjafsar om att tjejer faktiskt inte alls är lika (/bra som/) män, så kommer det att finnas andra som kämpar för feminismen.
    Ytterst få människor hävdar att att kvinnor ska ha mindre möjligheter och rättigheter än män. Många hävdar dock att alla människor har olika möjligheter. Vissa män är bättre på några saker, medans många kvinnor är bättre på andra saker. Att män generellt är bättre på en sak, medans kvinnor generellt är bättre på andra saker, innebär INTE att någon är bättre än den andra. Det innebär enbart att kvinnor och män generellt är ANNORLUNDA. Inom vissa jobb och branscher har kvinnor och män olika stora möjligheter. Inom vissa har har män större möjligheter, och inom vissa områden har kvinnor större möjligheter. Men nu pratar vi generellt, individuellt är det ju faktiskt annorlunda. Innerst inne tror jag även du vill ha ett jobb för att DU är bäst lämpad för det, inte enbart för det faktum att du är kvinna.
  • Haskel
    PumpkinQueen skrev 2013-11-01 17:09:46 följande:

Precis, jag vill ha ett jobb för att jag är lämpad för det, inte på grund av mitt kön. Därför suger det att mina möjligheter att lyckas ökar om jag väljer ett kvinnodominerat yrke.

Folk borde sluta tänka så mycket på vad andra har mellan benen, och fokusera mer på vad de har i huvudet.
    Då förstår jag faktiskt inte vad du vill uppnå, handlar feminismen om att ändra på naturens skapande av kön. Du vill ha ett jobb som du är bäst lämpad för, men det är fel att du som kvinna passar bäst inom kvinnodominerande yrken. Om du istället får jobb inom ett mansdominerat yrke, så är det ju sannolikt inte för att du är bäst lämpad för det (enligt dig).

Anledningen till att vissa yrken är kvinnodominerade, är kanske för att den kvinnliga kroppen/psyket passar bättre för det. Det samma gäller säkert även mansdominerade yrken.

Förhållningssättet till män och kvinnor går att ändra på, och på så sätt göra samhället så jämlikt som möjligt. Dock är vi män och kvinnor, som ser lite olika ut, och är lite olika skapta av naturen, inte mycket att göra åt.   
  • Haskel
    PumpkinQueen skrev 2013-11-01 18:58:49 följande:

Jag förstår inte vad DU vill uppnå. Ska vi göra det svårare för individer att själva välja vilja jobb de vill söka sig till?

Jag har aldrig träffat någon som har problem med att det finns olika BIOLOGISKA kön. Det är inte detta som debatten handlar om. Vad som diskuteras är huruvida människor ska bli bemötta som individer eller om de ska bli bemötta enligt en mall som säger att "alla kvinnor är si och alla män är så (och passar du inte in är det fel på dig)". 
    Nu tror jag mig förstå vad du menar, du tycker det är tråkigt att du inte får chansen att prova på ett mansdominerat yrket, som du eventuellt vill ha? Jag tror du menar att du blir ratad redan vid din ansökan, just för att du är kvinna.

Om så är fallet, håller jag med dig, det är inte så det ska gå till. Anställningar ska inte göras på generell nivå, utan individuell.

Dock tycker jag också att det är fel att sänka krav på vissa yrken för att fler kvinnor eller män, ska kunna få dem. Brandman var ett exempel på sådant yrke, för några år sedan. 
  • Haskel
    PumpkinQueen skrev 2013-11-01 19:31:33 följande:

Att brandmännen sänkte krav för att kvinnor skulle kunna få bli brandmän är en gammal myt. Det stämmer helt enkelt inte att kvinnor har enklare antagningsprov än männen. Det är ett och samma prov.

Nej, jag hävdar inte att kvinnor har enklare/andra antagningsprov än män. Men så vitt jag vet sänktes kraven för att bli brandman (för alla), för att fler kvinnor skulle ha möjlighet att bli brandman.
Svar på tråden Därför är feminismen dömd att gå under.