Inlägg från: Elit |Visa alla inlägg
  • Elit

Därför är feminismen dömd att gå under.

Hypnotica skrev 2013-10-20 18:29:40 följande:
    Och i mer än hälften av de nordamerikanska stammarna tillämpade man ett matiarkat.

Hurvida det var endast män som jagade i de förhistoriska samhällena vet vi att så var det inte på gravfynd ect. Men då kvinnor faktiskt blir gravida är det inte svårtippat att tro att de inte jagade i samma utsträckning som männen.

Den enda slutsatsen vi kan dra är att båda könen gemensamt skötte om försörjningsfrågan.

Nu har jag bara läst på den sista sidan men det har ALDRIG funnits något matriarkat. Citera mig själv:

"Most modern anthropologists and sociologists assert that there are no known examples of human matriarchies from any point in history,[2][3][4][5][6][7] and Encyclopedia Britannica describes their views as "consensus", listing matriarchy as a "hypothetical social system.[8] Some examples of matrifocal societies, however, are known to exist. The Britannica article goes on to note, "The view of matriarchy as constituting a stage of cultural development is now generally discredited. Furthermore, the consensus among modern anthropologists and sociologists is that a strictly matriarchal society never existed."[9]

^ Steven Goldberg, The Inevitability of Patriarchy, (William Morrow & Company, 1973). ^ Joan Bamberger,'The Myth of Matriarchy: Why Men Rule in Primitive Society', in M Rosaldo and L Lamphere, Women, Culture, and Society, (Stanford, California: Stanford University Press, 1974), pp. 263-280. ^ Robert Brown, Human Universals, (Philadelphia: Temple University Press), 1991. ^ Steven Goldberg, Why Men Rule, (Chicago, Illinois: Open Court Publishing Company, 1993). ^ Cynthia Eller, The Myth of Matriarchal Prehistory: Why an Invented Past Won't Give Women a Future, (Boston: Beacon Press, 2001). ^ Jonathan Marks, 'Essay 8: Primate Behavior', in The Un-Textbook of Biological Anthropology, (Unpublished, 2007), p. 11. ^ 'Matriarchy' Encyclopædia Britannica, 2007." ^ 'Matriarchy', Encyclopædia Britannica, 2007.
  • Elit
    Hypnotica skrev 2013-10-20 18:12:09 följande:
    Från början var vi jägare och samlare (mer samlare än jägare) och levde i familjegupper och var INTE bosfasta. Inget hem att ta hand om. Det fanns inte denna uppdelning mellan könen som du talar om.
    Dock visar ju empirin att det i alla kulturer över hela jorden finns tydliga uppdelningar mellan könen, även bland de som lever som samlare och jägare. Detsamma gällare hos alla människoapor om jag inte missminner mig. Några utvalda:

Family or household Prestige inequalities Statuses and roles Gender roles Males dominate public/political realm Males more aggressive, more prone to lethal violence, more prone to theft Males engage in more coalitional violence Males on average travel greater distances over lifetime Marriage Husband older than wife on average Copulation normally conducted in privacy Sexual jealousy 
  • Elit
    Pentagram skrev 2013-10-18 11:20:48 följande:
    Sådana här trådar gör mig bara ledsen (och en smula fly förbannad, också, kan tilläggas). "Åh nej, det finns män som blir stötta när man ryter till om deras privilegium, det är bäst vi är knäpptysta". "Åh, varför lägger folk energi på att försöka förbättra någonting när det finns saker som är ännu sämre, någon annanstans, utom räckhåll? De borde göra ingenting i så fall." "Hjälp, jag tycker det är så jobbigt att behöva påminnas om orättvisor omkring mig, kan vi inte bara låtsas som att allt är bra..."

Feminism handlar om att uppnå jämlikhet i samhället. Det är en strävan som fokuserar på den extrema skevhet i samhällets maktbalans som råder till just mäns fördel. Naturligtvis innebär detta ett arbete att göra saker och ting bättre för kvinnor, på mäns bekostnad, eftersom det är en oundviklig effekt av att räta upp vågskålarna. Folk som säger sig arbeta för jämställdhet (ISTÄLLET för att vara feminister) tycks fokusera på att hitta de få områden där det till äventyrs kan råda en viss obalans till kvinnors fördel och lägga all ansträngning där. Sorgligt.

Och, ja, det är givet att många kommer att ryta, ropa, svära ve och förbannelse och på andra sätt uppmärksamma dessa skillnader på ett högljutt och svårignorerat sätt. Tack och lov för det eftersom det annars kommer att hända absolut ingenting! Det finns folk som föredrar att debattera sådana här saker på ett "vänligt" sätt. Good for you, men kom ihåg att era meningsmotståndare är beredda att lyssna på er enkom för att det finns andra på er sida som faktiskt ÄR villiga att ryta till.
    Kan inte du berätta var kvinnor är förfördelade i det Svenska samhället idag? Jag tror jag kan ha lite goda nyheter till dig.
  • Elit
    Pallas skrev 2013-10-23 17:10:37 följande:

Du kan alltid läsa några våltäktsdomar eller i relationsforumet här på fl.
    Ja, om du läser våldtäktsdomar så brukar de i regel vara korrekta. Här du information som pekar på något annat?

Tycker du att anonyma inlägg på ett relationsforum är representativt urval att bilda sig en uppfattning om hur det ser ut i verkligheten?
  • Elit
    Paulina P P skrev 2013-10-24 13:39:16 följande:
    Lägre lön för samma arbete. Om en man och en kvinna båda sökt ett högkvalificerat jobb får mannen det i 9 fall av 10. Inte för att rekryterarna är taskiga utan för att de har en känsla av att mannen skulle klarar det bättre (på grund av den syn på manlig och kvinnligt som finns och som gör att män kan ha svårare än en kvinna att få jobb på tex förskola). Män får dyrare och bättre mediciner. mm mm
    Då har jag lite goda nyheter till dig.

------------------------------------------------
    Vi börjar med lönen:
    Arbetsgivarverket, Landstingsförbundet, Medlingsinstitutet och Svenskt Näringsliv hittar inget som bekräftar denna lönediskriminering
    . Även JämOs s.k. ”Miljongranskning” där löneläget för en miljon arbetstagare i arbetsmarknadens alla sektorer granskades. Osakliga löneskillnader upptäcktes bara i 0,7 % av fallen och gällde både män och kvinnor. Sen har vi givetvis Eva M Meyersons forskning som är publicerad i Ekonomisk Debatt.

"Resultaten visar att kvinnor och män som arbetar på likartad befattning och samma arbetsplats har mycket liten skillnad i lön. Kvinnor och män har olika lön framförallt därför att de arbetar på olika befattningar. Kvinnor arbetar på låglönebefattningar och låglönearbetsplatser och män på höglönebefattningar och höglönearbetsplatser. De Svenska resultaten överensstämmer väl med resultaten från jämförbara amerikanska och norska studier.

--------------------------------------------------------------

När det gäller män på högre positioner i samhället skriver Sveriges främsta expert på området:

Eva Meyersson: "The obvious conclusion in that the scarcity of women in the higher ranks results in large part from the dearth of women with appropriate educational background, full-time status, age and experience. They were not necessarily selected out by men higher up, but in large measure selected themselvs out throuh educational choices and work adaptations made at earlier stage."

Har du någon information som stöder något annat?

--------------------------------------------

Får män dyrare och bättre mediciner jämfört med kvinnor?

Män får i regel dyrare medicin men inte bättre: "Socialstyrelsen kommenterar detta faktum med att skriva att det inte finns något som tyder på att tendensen att oftare ge män dyrare läkemedel skulle innebära bättre eller effektivare läkemedelsbehandling. Som exempel nämns att män med högt blodtryck oftare får nyare preparaten som ACE-hämmare och kalciumantagonister. Kvinnorna får istället betablockare och diuretika, äldre preparat som experterna dock fortfarande anser vara förstahandsval vid hypertoni."

Kvinnor får dock betydligt mer medicin än män (ca 60 % av alla medicin) och kvinnor söker oftare vård och kostar sjukvården mer pengar än män.

• Elit
    PumpkinQueen skrev 2013-10-29 17:34:01 följande:
    TS åsikt verkar vara att feminismen kommer att gå under därför att det finns män som inte gillar den. Det låter märkligt för mig. Det faktum att det finns män som ogillar tanken på att kvinnor ska få ha samma rättigheter som män är snarare något som driver feminismen framåt.

Den dag då alla människor tycker att det är självklart att män och kvinnor ska få ha samma möjligheter och rättigheter kommer feminismen att självdö, för då finns inte längre något behov att slåss för dessa saker. Men så länge det finns människor som Elit, Faber och PGA, som tjafsar om att tjejer faktiskt inte alls är lika (/bra som/) män, så kommer det att finnas andra som kämpar för feminismen.
    Nej, den kommer gå under för att den går på kollisionskurs med den naturvetenskapliga forskningen. Det håller inte i längden.

Sen är det fullkomligt befängt att du hävdar att jag skulle påstå att kvinnor inte är lika bra som män. Om vi bara får säga vad som helst utan förankring i verkligheten så kan jag lika gärna hävda att PumpkinQueen torterar små djur på fritiden. Detta leder ju knappast till något konstruktivt.

• Elit
    PumpkinQueen skrev 2013-11-01 17:09:46 följande:

Precis, jag vill ha ett jobb för att jag är lämpad för det, inte på grund av mitt kön. Därför suger det att mina möjligheter att lyckas ökar om jag väljer ett kvinnodominerat yrke.

Folk borde sluta tänka så mycket på vad andra har mellan benen, och fokusera mer på vad de har i huvudet.
    Det tror jag inte, det finns förmodligen inte något område där du inte tjänar på att vara kvinna idag. De flesta mansdominerade arbeten ropar efter kvinnor och ledningsgrupper etc. letar med ljus och lyckta efter kompetenta kvinnor. Jag behöver inte gå längre än till mig själv för att se att vi anställt kvinnor till vår styrelse bara för att vi måste ha fler kvinnor.
  • Elit
    PumpkinQueen skrev 2013-11-01 17:44:15 följande:

...och det är helt omöjligt att kvinnor är lika kompetenta som män, menar du? Om de får plats i styrelsen så är de där enbart på grund av sina kön? Ja, den åsikten får ju stå för dig. Personligen är jag övertygad om att kompetensen inte sitter i könsorganet (om man nu inte jobbar med porr eller prostitution, men det är väl en annan fråga).
    Nej, det var föga förvånande inte heller det jag skrev. Jag är helt övertygad om att kvinnor kan vara lika kompetenta som män. Orsakerna att fördelningen inte är 50/50 har vi ju ältat till leda och eftersom du fortfarande verkar oförmögen att ta till dig information så kommer vi inte längre. Då frågar ju fortfarande "vad vi skall göra med informationen att män och kvinnor inte är lika dana"...

• Elit
    PumpkinQueen skrev 2013-11-01 17:59:51 följande:

Ja, jag frågar fortfarande vad vi ska göra med den informationen, eftersom jag inte fått något bra svar av dig. Är det så att du vill att vi ska sluta kämpa för att kvinnor ska få ha samma möjligheter som män, eftersom de inte behöver dessa möjligheter eftersom de är fullständigt olika män och därför har helt andra behov?
    Det är svårbegripligt hur obegåvad du faktiskt är. Könsskillnader (som är på gruppnivå) kan vara en del av förklaringen till att utfallen grupperna emellan är olika (på gruppnivå). Enklare uttryckt, skillnader på gruppnivå kan förklara skillnader i utfall på gruppnivå.

Så genom att känna till skillnaderna på gruppnivå, ex att fler män är riktigt intelligenta gör att vi kan förklara varför mer män lyckas på områden som kräver att man är riktigt intelligent på samma sätt som att det finns mer korkade män vilket gör att fler män finns bland de som misslyckas med saker och ting. För de flesta människor är överlappningen stor.
  • Elit
    PumpkinQueen skrev 2013-11-01 18:17:37 följande:
    Ja, och det är svårbegripligt att någon som är så klent utrustad i underbyxorna kan ha en hjärna som uppenbarligen är ännu mindre än hans penis. Men jag antar att det är därför som du inte klarar av att argumentera, utan bara kommer med påhopp, länkar som du inte läst och påståenden som inte går att styrka. Gärna med ett "jag har rätt, så det så, du har fel" som avslutning.

Så, vad vi ska göra med informationen är att säga "åååh, män är smarta". Eller vad vill du att vi ska ändra på? Varför vågar du inte förklara? Blir det för uppenbart hur kvinnofientlig du är då? 
    Med skribenter som du behöver genusfeminismen inga fiender. Tack för att du gör detta så enkelt = )
  • Elit
    PumpkinQueen skrev 2013-11-01 18:58:49 följande:

Jag förstår inte vad DU vill uppnå. Ska vi göra det svårare för individer att själva välja vilja jobb de vill söka sig till?

Jag har aldrig träffat någon som har problem med att det finns olika BIOLOGISKA kön. Det är inte detta som debatten handlar om. Vad som diskuteras är huruvida människor ska bli bemötta som individer eller om de ska bli bemötta enligt en mall som säger att "alla kvinnor är si och alla män är så (och passar du inte in är det fel på dig)". 
    Det skulle vara intressant att veta om det var någon över huvud taget här som påstår att vi inte skall bemöta kvinnor och män som individer utan att bemöta dem efter en mall. Någon som känner till någon?
  • Elit
    PumpkinQueen skrev 2013-11-01 19:22:34 följande:

Vad du anser är det ju ingen som vet, eftersom du inte vill berätta det.
    Jag har redan berättat vad jag anser vi åtskilliga tillfällen. Frågan var om du eller någon annan känner till någon som är av motsatt åsikt, nämligen den du skrev att vi inte skall möta människor som individer. Jag misstänker att du förstod att det var det jag åsyftade - jag skrev det nämligen i klartext - men att du inte hade något exempel så då var det lättare att spela dum och slippa.
  • Elit
    Pallas skrev 2013-11-01 21:05:46 följande:
    Se, jag har strykit under och fetstilat.
    Ja, vi borde göra samma sak inom en rad områden, sluta ta de bästa och sikta in oss på medelmåttorna. Börja med kirurger. Varför bara ta det som är absolut bäst lämpade, stadigast på hand och har högst precision. Vi sänker kraven och breddar urvalet. Sen om det blir lite allvarligare hjärnskador, några extra som stryker med så är det väl värt för jämnare könsfördelning enligt den ideologi som vill att kön skall vara oväsentligt ; )

Finns det ett stort antal sökande så tar man de som är bäst på alla test. Det finns nämligen inte brist på dessa kandidater. Jag kan inte se något egenvärde att ta in medelmåttor bara för att de skall se bättre ut i statistiken. I så fall skulle jag gärna vilja veta vilka det fördelarna är som gör att man i förläningen är beredda att offra liv för att uppnå dem.
  • Elit
    Pallas skrev 2013-11-02 09:47:31 följande:
    I sak håller jag med dig, däremot har jag inte sett någon fakta som styrker att så är fallet i just brandförsvarssammanhang. Om du kan ta fram något som styrker din invändning här är jag beredd att omvärdera mitt ställningstagande att det är bra med ett heterogent brandförsvar.
    Roligt att vi "nästan" håller med varandra inom något område.

När jag tittade närmare på den här frågan för ett tag sedan hittade jag en
    "> intressant debatt
    mellan Ekeroth och Karin Enström. Nu lägger jag ingen värdering i vilket parti det kommer ifrån utan lyssnade bara på argumenten. Ekeroth ger en hel del källor till sina påståenden så får du själv värdera dem. Sen är debatten ganska rolig också. Du kan ju lyssna på när du ex. går en promenad, lagar mat etc.
Svar på tråden Därför är feminismen dömd att gå under.