Inlägg från: Gumsegumsan |Visa alla inlägg
  • Gumsegumsan

Liggdel nödvändigt?

Jag har två barn och har också haft två Emmaljungavagnar till dem som nyfödda. Jag skulle nog våga påstå att jag hade klarat mig utan liggdel/lift om jag fått bebis mellan okt-feb då man ändå kan ha åkpåse som gör det ombonat.

Vi hade liftar båda gångerna. Det har känts smidigast och gjort det möjligt att kunna ta med sig liften om man går in någonstans där vagn inte går att ta med sig. (Vi har även använt liften som resesäng den första tiden.) Väljer man separat liggdel så går det ju inte lika smidigt att ta med sig den och då ser jag ingen skillnad mot en sittdel med en mysig åkpåse.

Båda mina barn har ganska tidigt tappat intresset för att ligga ner och redan från 3-4 månader har de velat halvsitta upp i vagnen för att se lite. Liftarna åkte ur redan vid fyra månader med andra ord. Det har inte varit någon som helst skillnad för vare sig mig eller bebis att ha lift eller åkpåse. 

• Gumsegumsan
    Alexi skrev 2013-10-19 20:31:49 följande:
    Emmaljungas sittdel är jättebra men inte ombonad och stabil på det vis jag vill ha en bebis i. Liggdelen är ju så otroligt gosig och bra och man är helt trygg att bebis inte kan trilla ur på något vis även när de blir något mer rörliga.

Jag skulle snarare vilja säga tvärtom. Jag hade aldrig vågat ha en rörlig bebis i en liggdel där man inte kan spänna fast dem, som man ju kan i sittdelen. Fullt liggläge finns ju även på sittdelen! 
  • Gumsegumsan
    Alexi skrev 2013-10-19 22:16:52 följande:

Vi har bytt till sittdel vid 5-6 månader och mina barn har inte varit i närheten av att kunna klättra då men däremot rulla. Därför menar jag att rejäla kanter är viktigt.

Har man en så rörlig bebis så hävdar jag fortfarande att bälte är enormt viktigt! 

Ni som hävdar att man behöver en separat liggdel, vad menar ni att liggdelen/liften kan erbjuda som en sittdel med fullt liggläge och en mysig åkpåse inte kan ge? 
  • Gumsegumsan
    broglo skrev 2013-10-20 14:28:25 följande:
    Nej, men man har ju en mjuklift eller en hårdlift i (i alla fall har vi haft det). Jag kan inte se hur det skulle vara mindre säkert eller mindre ombonat. När de börjar sitta "fritt" i sittdelen är den ju däremot ganska stor och lite öde till en början, men det är en helt annan femma.
     Jag tror du fått diskussionen lite om bakfoten. TS undrar om man kan skippa liggdel eller lift och bara köra på sittdel (med fullt liggläge då givetvis) och åkpåse.

Alexi skrev 2013-10-20 14:36:30 följande:
    Jaha, har man det är det ju lugnt, det förstod inte jag att det var självklart. Jag har aldrig haft mjuklift eller hårdlift men ska man ändå köpa det kan man väl lika gärna köpa liggdelen som väl barnet ryms i mycket bättre?

Jag har aktivt valt bort en separat liggdel just för att jag tyckt lift verkat betydligt smidigare, vilket det också har varit.
     Man kan enkelt plocka med sig sitt sovande barn in på caféer eller liknande där vagn inte är tillåtet. På samma sätt har vi också kunnat använda liften som resesäng den första tiden. Jag har även kunnat nyttja sittdelens smidiga sol- och vindskydd samt insektsnät, (något som i alla fall inte Emmaljunga har haft på sina liggdelar)
    Mjukliften kunde sen göras om till åkpåse när liggdel inte längre var aktuellt, dvs det blev två användningsområden i ett köp.

Ja, där har du några argument till varför man kan anse att lift är bättre, det är därför man inte "lika gärna" köper en vanlig liggdel.    
  • Gumsegumsan
    sextiotalist skrev 2013-10-20 15:48:44 följande:
    vi hade en lift också, den användes ungefär en eller två gånger

Det kan jag förstå, man behöver ju sällan BÅDE lift och liggdel
Svar på tråden Liggdel nödvändigt?