• sprallan88

hjälp med en fråga ang. kött!!!!!!!

hejsan. håller på o göra fläskytterfile i ugn o potatis o sås. hrr inte tillaga lättrimmad fläskytterfile innan.. har haft den inne väldigt länre i ugnen ( delat i bitar) men tycker köttet ser rosa ut, ska lättrimmat kött se rosa ut?? ha ju stekt på köttet innan ugen o den va varit inne i evigheter:)

• Svar på tråden hjälp med en fråga ang. kött!!!!!!!
  • puman0507

Fläskkött ska ha en innertemperatur av minst 68 grader, du har ingen köttermometer du kan kolla med...ska placeras mitt  i den tjockaste delen ....

• JoBa

Är det nitritsaltat (vilket rimmat fläsk ofta är) kan det nog vara rosa som tillagat. Bacon är ju det.

Om det rinner rosa vätska ur när du skär i det är det däremot inte klart.

Sen lite OT: "ytterfilé" är ett nyord för att påskina att kotlettraden (kasslern) är mer exklusiv än den är. Jag använder aldrig ordet, och vägrar konsekvent köpa kött med den etiketten.

• tinis77

Jag tycker att fläskytterfilé alltid ser lite rosa ut, även när den är uppe i rätt temp.

• Aniiee

Den är säkert rimmad med samma sak som julskinkan, som ju ofta är just rosa.

JoBa skrev 2013-10-18 13:09:04 följande:
    Är det nitritsaltat (vilket rimmat fläsk ofta är) kan det nog vara rosa som tillagat. Bacon är ju det.
    Om det rinner rosa vätska ur när du skär i det är det däremot inte klart.
    Sen lite OT: "ytterfilé" är ett nyord för att påskina att kotlettraden (kasslern) är mer exklusiv än den är. Jag använder aldrig ordet, och vägrar konsekvent köpa kött med den etiketten.
    THANK YOU! Jag trodde jag var helt ensam om det.
     Dyrare brukar det vara också... (Visst, mer jobb, men ändå.....)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • JoBa
    Aniiee skrev 2013-10-18 13:52:59 följande:
    Den är säkert rimmad med samma sak som julskinkan, som ju ofta är just rosa.THANK YOU! Jag trodde jag var helt ensam om det. Dyrare brukar det vara också... (Visst, mer jobb, men ändå.....)

Jo, har man inte nitrit (salpeter) i saltblandningen till skinkan blir den grå. Ibland ser man att julskinkan inte är genomsaltad på att den är grå i mitten. Den går bra att äta ändå.

Angående kotlettraden är du inte ensam. Alla någorlunda styckningskunniga jag känner är lika irriterade på den nylanserade förskönande benämningen. Jag köper gärna både kotletter och kassler, men inte om den kallas filé.
Svar på tråden hjälp med en fråga ang. kött!!!!!!!