• Hedwig H

Fertility Friend vänner

Här är en till ! Jag trodde också att jag var typ ensam. :-P

Hur länge har du tempat och hur länge har ni försökt?

Jag och min man har precis gjort vårt första försök (första barnet) och jag är nu på äl +9, däremot vet jag inte om det kommer att ta sig denna månad. När jag inte fick några indikationer på äl var på väg började jag vänta på mens istället, men helt plötsligt steg tempen och jag fick ett positivt äl test. Blev väldigt överraskad. Hoppas gör jag men vågar inte hoppas för mycket...

• Hedwig H

Välkommen Iskristall! Vilken spännande resa du gör.

Man fick ju en vip prova på månad när man gick med och jag förlängde med vip en månad. Den här cykeln blev så lång så jag tyckte det kunde vara kul att följa en hel cykel med vip och se hur det är. Vet inte om jag kommer att fortsätta. All extra info på charten skriver jag upp på andra ställen och beräkningen av äl får man ju även som basic medlem. Det som är kul med vip är ju alla tolkningar man får. Som sagt vet inte om jag kommer förlänga.

Jag har endometriosis och går just nu obehandlad för den för att försöka få barn. Däremot får jag bara gå obehandlad fram till jul, annars finns det risk att endon blir värre. Om det inte tar sig blir det remiss till ivf... Ingen press inte

• Hedwig H

Det här känns ju som ett bra första intryck - när jag blandar ihop er två i tråden, haha!

Jag menade att Xaxxas historia lät spännande, men allas historier är intressanta. Hoppas ni inte tar illa upp för en virrhöna som mig!

• Hedwig H

Kul att ni hittade hit nassu, L1ber och Wishbebis!

När ni ändå håller på att prata om droppar nedanför coverline. Det här är ju första månaden jag tempar, första gången jag har en naturlig cykel sen augusti 2010 så jag känner inte alls min kropp. Jag är på äl+11 och idag föll tempen nedanför coverline.

Xaxxa, hur länge kan tempen falla/ligga lågt innan mensen kommer för dig? Eller är det så att mensen kommer typ dagen efter?

• Hedwig H
    Xaxxa skrev 2013-10-20 16:29:08 följande:

Väldigt bra fråga, det har sett lika olika ut men det vanligaste för mig är att det brukar gå åt helskotta runt 4 dagar innan BIM och den sjunker mer och mer neråt och när den är precis vid gränsen vid coverline så vet jag att om den inte hoppar upp nästkommande dag så kommer mens dagen efter och det har alltid stämt för mig. Ibland så hoppar den faktiskt upp ett snäpp och då gör det extra ont när mens fan ändå kommer. Har aldrig hänt att den tagit ett jättekliv upp vid BIM för mig alla dom 40+ cyklarna jag tempat inte. Denna cykel hade jag tempar 0.1-0.2 grader från ÄL+8 fram till dagen för mens då den droppade 0.1 grad under och mycket riktigt FBN ( fat BIg Negative) och mens i torsdags.
    Tack så mycket för ditt svar. Tiden får utvisa helt enkelt om mensen kommer snart...
  • Hedwig H

Om man räknar på en lutealfas på 14 dagar så är det bim 24/10. Men eftersom vi inte var beredda på att äl kom så sent hade vi liksom lagt ner "verkstaden", men vi lyckades pricka själva äl-dagen. Så jag vet inte hur mycket man vågar hoppas

• Hedwig H
    Xaxxa skrev 2013-10-20 17:42:52 följande:
    ÄL skedde senare ni hade lagt ner men lyckades pricka in ÄL-dagen. Jag hänger inte med nu.

Det är jag som är otydlig. Sorry. Jag hade äl cykeldag 34. Jag brukar ha en cykel på ca 30 dagar. Så när ingen äl syntes när den borde tänkte jag att det inte skulle bli äl alls, så vi la ner verkstaden. Kring de här dagarna började jag få väldiga smärtor, vilket jag tolkade som endo smärtor inför mens. Men helt plötsligt steg tempen, jag tog ett test som bekräftade äl. Det visade sig att jag har kraftiga endo smärtor vid äl också, utöver min vanliga kroniska endo värk. I alla fall lyckades vi pricka in mys på äl (inte heller helt lättt pga all värk). Men jag vet inte om jag vågar inte hoppas på att det tog sig på den enda gången.
  • Hedwig H
    tovemaja skrev 2013-10-20 17:19:56 följande:
    Hej!

Jag hoppar också gärna in här, har tempat ungefär ett år och försökt få barn sedan i juli. Jag ville bara säga att tempen måste inte droppa innan mens... för mig är den ungefär lika hög som vanigt, kanske 0,1 mindre... och sedan svajar den hejvilt under hela mensperioden för att sjunka sista blod-dagen och lägga sig på "innan ÄL-temp". Vet inte om detta är ovanligt eller vanligt... men man lär ju verkligen känna sin egen kropp och dess mönster med FF. Kul!

Tack för att du delar dina erfarenheter. Hoppas jag själv blir lite klokare för hur jag fungerar snart.
  • Hedwig H

Jag har fler indikatorer på att mensen är på väg än bara sjunkande temp... värk, värk, värk.

• Hedwig H
    nassu skrev 2013-10-21 16:41:01 följande:
    Knäpp var ordet! idag sjönk tempen 36,4.. ÄL+9.. sjunker nog mer imårån ännu. finns nog inget hopp kvar längre :(

Så tråkigt... håller tummarna i alla fall. :) Måste fråga om du brukar ha så kort lutealfas? Mitt i allt så är det intressant att följa andas charts.

Det här har du säkert sagt förut men hur länge har ni försökt?
Svar på tråden Fertility Friend vänner