• Anonym (nojig)

Hembesök av soc, vad ska jag tänka på`?

Förutom att leva som vanligt, vara mig själv, leva normalt och bla bla alltså.

Det är min mamma som anmält att jag ska ha så orenoverat och stökigt hemma (vi har varit osams länge). Nu har soc bestämt sig för att inte öppna utredning, men göra förhandsbedömning. Så på fredag kommer det hem två socare till mig och mina två barn. Vi bor trångt, har bara en 2,5:a på tre personer (jag är ensamstående). 

Tjejerna delar rum där även jag bäddar ut en bäddsoffa på nätterna. På dagarna är soffan "myssoffa/leksoffa". Kan de slå ner på att jag inte sover i vardagsrummet? vill helst inte göra det då det ser sumpigt ut tycker jag, och så vaknar tjejerna före mig och jag vill att de ska kunna bre ut sina leksaker, målarböcker mm i vardagsrummet och köket utan att behöva vara tysta för min skull. De är 6 och 9 år gamla, har aldrig klagat på att jag sover hos dem. På dagtid är det bara deras rum.

Jag har inte alls så stökigt som min mamma säger, är helt "normal". Däremot stämmer det att lägenheten är dålig. Det är hyres, och allt är från 70-talet. Tapeterna har fläckar som jag tjatat på värden att fixa, men de menar att även om den såg ut så när jag fltytade in så är det standard förslitning. Golv och tak är helt okej, det är ju inte så att det läcker in eller något annat allvarligt fel.

Jag har bara en liten 2-sitssoffa i skinn i vardagsrummet, när hela familjen kollar på tv släpar den största tjejen fram sin saccosäck att sitta i. Kan jag få nerslag på oskäliga möbler eller liknande pga detta?

jag är inte lika neurotisk som jag låter, jag är bara så orolig. Flickornas pappa har nyss kommit ut ut fängelse och idkat på att återuppta gemensam vårdnad medan jag motsätter mig det. De kommer att göra ett hembesök hos honom också, och han har skaffat sig en rik sambo med egen jättefin villa. Så materiellt sett ligger de mkt bättre till. Jag är så paranoid att jag ska mista mina flickor

Någon som är insatt? Jag kommer inte att göra mig till, men tar gärna emot tips!            

• Svar på tråden Hembesök av soc, vad ska jag tänka på`?
  • Anonym (cc)

Nej, dom kommer inte se ner på det.

Hade soc besök för ca 1 månad sedan, mannen är sjuk och ligger på sjukhus, jag mår psyksigt dåligt sedan innan och pga min mans sjukdom.
    Hade inte städat på typ 1 vecka. Det var inte bara leksaker överallt, det låg disk i halva köket, fläckar på borde och golv. Damm och smuts på golvet, luktade inte allt för fräscht.

Soc kunde inte bry sig mindre. Dom kanske tålde lite mer pga våran situation (har ff kontakt med dom) men om jag verkligen kan ha stökigt utan att dom bryr sig så lär dom knappast bry sig om att ni delar rum och bara har en 2 sist soffan.
    Lägenheten i sig kan du ju inte göra mer åt än att klaga hos värden ev. måla om själv. 

• Anonym (nojig)
    Anonym (cc) skrev 2013-10-18 19:05:36 följande:
    Nej, dom kommer inte se ner på det.

Hade soc besök för ca 1 månad sedan, mannen är sjuk och ligger på sjukhus, jag mår psyksigt dåligt sedan innan och pga min mans sjukdom.
    Hade inte städat på typ 1 vecka. Det var inte bara leksaker överallt, det låg disk i halva köket, fläckar på borde och golv. Damm och smuts på golvet, luktade inte allt för fräscht.

Soc kunde inte bry sig mindre. Dom kanske tålde lite mer pga våran situation (har ff kontakt med dom) men om jag verkligen kan ha stökigt utan att dom bryr sig så lär dom knappast bry sig om att ni delar rum och bara har en 2 sist soffan.
    Lägenheten i sig kan du ju inte göra mer åt än att klaga hos värden ev. måla om själv. 
    Okej, det var ju skönt att höra! Själv kan jag visst ha lite stökigt men såklart jag städar innan de kommer, vet ju när det sker. Så stökigt kan det vara ja, men inte ingrott med skit och annat. 

Ligger på som en tok hos värden och har gjort det sen jag flyttade in för snart ett år sen men som du säger så är det ju svårt att skynda på. har du fått något minsta lilla klagomål på något? Jag har ingen förmildrande omständighet som en sjuk man, beklagar förstås din situation men min fd man anses inte per automatik vara en dålig pappa bara för att han suttit inne. Hans straff är på ett halvår, vi gjorde slut långt innan han åkte  in. När han blev inburad fick jag vårdnaden då han hade missbruksproblem så tingsrätten ansåg att han var olämplig. Nu är han ren och vill ha tillbaka vårdaden. Han har inte misskött sig på något vis så jag är jätterädd att flickorna ska kunna hamna hos honom på deltid. 
  • Anonym (cc)
    Anonym (nojig) skrev 2013-10-18 19:12:35 följande:
    Okej, det var ju skönt att höra! Själv kan jag visst ha lite stökigt men såklart jag städar innan de kommer, vet ju när det sker. Så stökigt kan det vara ja, men inte ingrott med skit och annat. 

Ligger på som en tok hos värden och har gjort det sen jag flyttade in för snart ett år sen men som du säger så är det ju svårt att skynda på. har du fått något minsta lilla klagomål på något? Jag har ingen förmildrande omständighet som en sjuk man, beklagar förstås din situation men min fd man anses inte per automatik vara en dålig pappa bara för att han suttit inne. Hans straff är på ett halvår, vi gjorde slut långt innan han åkte  in. När han blev inburad fick jag vårdnaden då han hade missbruksproblem så tingsrätten ansåg att han var olämplig. Nu är han ren och vill ha tillbaka vårdaden. Han har inte misskött sig på något vis så jag är jätterädd att flickorna ska kunna hamna hos honom på deltid. 
    Nej inga klagomål alls.
    Det ända dom är rädda för är att jag ska gå in i väggen, därför vill dom ha extra koll på barnen ett tag till eftersom mannen inte är hemma och kan ta barnen om det sker. 
  • Queenie70

Nu har du nog missförstått nåt. Man kan inte bestämma att ej inleda utredning innan en förhandsbedömningen. Förhandsbedömningens hela syfte är att vid den bestämma om man SKA inleda utredning eller ej.

• Anonym (cc)
    Queenie70 skrev 2013-10-18 19:19:17 följande:
    Nu har du nog missförstått nåt. Man kan inte bestämma att ej inleda utredning innan en förhandsbedömningen. Förhandsbedömningens hela syfte är att vid den bestämma om man SKA inleda utredning eller ej.
    Kan ju vara så att Soc inte ser att en utredning behövs av det dom hört. Men dom måste göra en bedömning iaf och är den bra så blir det ingen utredning.

Men det är sant som du säger. Dom kan inte bestämma hur en utredning ska bli av eller ej utan en bedömning,. 
  • Anonym (nojig)
    Queenie70 skrev 2013-10-18 19:19:17 följande:
    Okej?? De säger att de inte har någon oro för mina barn men har frågat mig om jag samtycker till hembesök. Jag sa ja, för jag tänkte att det verkade mer misstänksamt om jag sa att de inte fick komma. Kan det inte vara så att de besöker mig bara för att de ska besöka pappan då?? att det ska vara lika för båda`??
  • Queenie70
    Anonym (nojig) skrev 2013-10-18 19:34:15 följande:
    Okej?? De säger att de inte har någon oro för mina barn men har frågat mig om jag samtycker till hembesök. Jag sa ja, för jag tänkte att det verkade mer misstänksamt om jag sa att de inte fick komma. Kan det inte vara så att de besöker mig bara för att de ska besöka pappan då?? att det ska vara lika för båda`??

Självklart ska du samarbeta och låta dem komma hem till dig. Det kan ju vara så att anmälan inte verkar så allvarligt att det troligaste är att det inte resulterar i en uttedning. Men antingen har du missförstått el så har de gett felaktig information om de säger att de redan nu bestämt att de inte ska inleda utredning utan nöja sig med en förhandsbedömning. Gången är sådan att en anmälan inkommer, en förhandsbedömning görs, och utifrån den förhandsbedömningen avgörs OM man ska inleda en utredning eller ej.
  • Anonym (Madame X)

Trist att du har sådan taskig mamma och barn med en man i fängelse...tycker du ska ha all cred för att du orkar. Hur är det egentligen med din mamma- är hon möjligen på väg att bli senil? Dags för flytt till senilboende eller?

Förstår också din oro när det gäller det här med umgänget med pappan- vi lever ju tyvärr i ett land där man t.o.m. satt barnen i händerna på peddisar- men jag tror och hoppas att saker och ting förändrats. Det kan bli jobbigt med en tvist i rätten- där den nya kvinnan säkert vill släta över mannens fängelsetid- han var väl helt oskyldig enligt henne, eller?

Nu vet jag inte vad han dömdes för. Det kan vi diskutera mer om ifall det blir aktuellt. 

Hoppas jag inte skrämmer upp dig- men jag antar att det här är saker du tänker på, förutom soffor.

Har barnen haft kontakt med pappan under hans fängelsetid? Hur länge satt han inne? Finns det andra trygga vuxna i er bekantskapskrets? Bor ni nära varandra- du och pappan?  

• Anonym (m)
    Anonym (Madame X) skrev 2013-10-19 11:29:28 följande:
    Trist att du har sådan taskig mamma och barn med en man i fängelse...tycker du ska ha all cred för att du orkar. Hur är det egentligen med din mamma- är hon möjligen på väg att bli senil? Dags för flytt till senilboende eller?

Förstår också din oro när det gäller det här med umgänget med pappan- vi lever ju tyvärr i ett land där man t.o.m. satt barnen i händerna på peddisar- men jag tror och hoppas att saker och ting förändrats. Det kan bli jobbigt med en tvist i rätten- där den nya kvinnan säkert vill släta över mannens fängelsetid- han var väl helt oskyldig enligt henne, eller?

Nu vet jag inte vad han dömdes för. Det kan vi diskutera mer om ifall det blir aktuellt. 

Hoppas jag inte skrämmer upp dig- men jag antar att det här är saker du tänker på, förutom soffor.

Har barnen haft kontakt med pappan under hans fängelsetid? Hur länge satt han inne? Finns det andra trygga vuxna i er bekantskapskrets? Bor ni nära varandra- du och pappan?  
    Ts mamma är kanske genuint orolig för hur Ts och barnen har det? Varför skulle hon vara på väg att bli senil?

• Sjöstuga

Du är inte sämre mamma för att ni har 2-sitsoffa, inte heller för att ni bor trångt. Så länge ni inte bor i total missär kan du vara helt lugn! Socialen är ju trots allt till för barnens bästa, och barnens bästa är att ha tillgång till båda sina föräldrar, en flott kåk med hörnsoffa är inget som förbättrar livskvalitén för ett barn, mamman gör det däremot!

Jag var själv med i en utredning av samma karaktär. Fast jag var barnet, dock lite äldre än dina barn. De var trevliga, såg att vi hade det bra och det var allt. De var tvungen att träffa mig en gång till ett år senare per protokoll. Men samma sak där.

Ni verkar ju ha det bra, och då är det ingen fara.

Svar på tråden Hembesök av soc, vad ska jag tänka på`?