Hembesök av soc, vad ska jag tänka på`?
Förutom att leva som vanligt, vara mig själv, leva normalt och bla bla alltså.
Det är min mamma som anmält att jag ska ha så orenoverat och stökigt hemma (vi har varit osams länge). Nu har soc bestämt sig för att inte öppna utredning, men göra förhandsbedömning. Så på fredag kommer det hem två socare till mig och mina två barn. Vi bor trångt, har bara en 2,5:a på tre personer (jag är ensamstående).
Tjejerna delar rum där även jag bäddar ut en bäddsoffa på nätterna. På dagarna är soffan "myssoffa/leksoffa". Kan de slå ner på att jag inte sover i vardagsrummet? vill helst inte göra det då det ser sumpigt ut tycker jag, och så vaknar tjejerna före mig och jag vill att de ska kunna bre ut sina leksaker, målarböcker mm i vardagsrummet och köket utan att behöva vara tysta för min skull. De är 6 och 9 år gamla, har aldrig klagat på att jag sover hos dem. På dagtid är det bara deras rum.
Jag har inte alls så stökigt som min mamma säger, är helt "normal". Däremot stämmer det att lägenheten är dålig. Det är hyres, och allt är från 70-talet. Tapeterna har fläckar som jag tjatat på värden att fixa, men de menar att även om den såg ut så när jag fltytade in så är det standard förslitning. Golv och tak är helt okej, det är ju inte så att det läcker in eller något annat allvarligt fel.
Jag har bara en liten 2-sitssoffa i skinn i vardagsrummet, när hela familjen kollar på tv släpar den största tjejen fram sin saccosäck att sitta i. Kan jag få nerslag på oskäliga möbler eller liknande pga detta?
jag är inte lika neurotisk som jag låter, jag är bara så orolig. Flickornas pappa har nyss kommit ut ut fängelse och idkat på att återuppta gemensam vårdnad medan jag motsätter mig det. De kommer att göra ett hembesök hos honom också, och han har skaffat sig en rik sambo med egen jättefin villa. Så materiellt sett ligger de mkt bättre till. Jag är så paranoid att jag ska mista mina flickor
Någon som är insatt? Jag kommer inte att göra mig till, men tar gärna emot tips!