• traveler

Löper kristna mindre risk att bli deprimerade än ateister?

Är man kristen/troende så antar jag att man har en liten annan syn på saker och ting i livet. Om man pratar om kristna i Sverige så får jag någon slags känsla av att man inte är lika intresserad av materiella ting (eller är det inte så?) eller prestige i samhället som vanligtvis kan få människor att känna att de inte duger o.s.v.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Löper kristna mindre risk att bli deprimerade än ateister?
  • mycketsaft

Det är väl bevisat att religiösa mår sämre psykiskt än ateister?

• Tess1990
    fridlyst skrev 2013-10-19 15:32:59 följande:

Jag tror att det är så. Gud förlåter allt så det är upp till Anders.
    Fyfan vilken hemsk gud! :O
    så glad att jag inte tror på bullshitet! :D
  • fridlyst
    mycketsaft skrev 2013-10-19 16:09:47 följande:
    Det är väl bevisat att religiösa mår sämre psykiskt än ateister?

nej
  • fridlyst
    Tess1990 skrev 2013-10-19 16:12:55 följande:
    Fyfan vilken hemsk gud! :O
    så glad att jag inte tror på bullshitet! :D

ja, hemskt med en förlåtande gud som låter oss göra vad vi vill. Nån borde stoppas oss!!! :o :0 :D
  • Selfish Geene

Hemskt med en orättvis Gud som erbjuder ett kryphål till onda människor men inte åt goda människor som tror "fel"

• mycketsaft
    fridlyst skrev 2013-10-19 16:15:41 följande:

nej

Jag vet att jag läst det i illustrerad vetenskap, men jag minns inte när och vilka som gjort undersökningen. Men eftersom kristna aldrig kan leva rätt, de syndar och är rädda för helvetet osv. Om de bara mår sämre psykiskt eller om de även har lättare att bli deprimerade minns jag inte.
  • mycketsaft
    Selfish Geene skrev 2013-10-19 16:18:23 följande:
    Hemskt med en orättvis Gud som erbjuder ett kryphål till onda människor men inte åt goda människor som tror "fel"
  • Tess1990
    fridlyst skrev 2013-10-19 16:16:47 följande:

ja, hemskt med en förlåtande gud som låter oss göra vad vi vill. Nån borde stoppas oss!!! :o :0 :D
    Ja, men då kan ju jag gå och ut mörda någon idag då och sen bara tro på gud och ångra mig lite så är allt löst
    varför ska man då vara snäll och god? det är ju så enkelt att bara tro och ångra sig lite sen ju! finns ingen mening med att tänka på andra och vara snäll då ju 
  • fridlyst
    Selfish Geene skrev 2013-10-19 16:18:23 följande:

Jo, Gud förlåter även "goda" människor.
  • mycketsaft
    fridlyst skrev 2013-10-19 16:23:48 följande:

Jo, Gud förlåter även "goda" människor.

Nej, inte om de tror på en annan gud.
Svar på tråden Löper kristna mindre risk att bli deprimerade än ateister?