Natulcien skrev 2013-10-19 09:19:10 följande:
Menar du att du håller på och nattar henne i 4-5 timmar!? Hur gör du då?
Sover hon mycket på dagen? Du kanske successivt kan minska lite på dagsömnen för att sakta tidigarelägga nattningen?
Ja, jag ger henne kvälls gröt vid sju, ibland badar hon efter det och så tar vi på pyjamas och gosar.
Oftast brukar hon somna och då efter en stund lägger jag ned henne i sängen men hon vaknar alltid när jag lägger ned henne och ligger och jollrar och leker. Brukar då sitta bredvid henne så att hon ser att jag är där och hoppas på att hon somnar om. Blir hon orolig så brukar jag sjunga och stryka henne över magen.
Tillslut vill hon inte ligga kvar och börjar hon skrika tar jag upp henne, gosar en stund så hon lugnar sig och sätter henne sedan i sin baby sitter och gungar henne, det är det bästa hon vet..
Oftast somnar hon då med och då brukar jag låta henne sova en stund i den så hon går djupare ned i sömn och sedan lyfter jag upp henne, och lägger ned henne i sängen.. Det brukar ta max tio min innan hon somnar och då börjar jag om samma procedur igen..
Har det gått många timmar sedan gröten så brukar hon få en nappflaska med ersättning (ammar inte) och oftast då brukar hon somna men då har det gått några timmar.
Jag har även försökt ge henne nappflaskan tidigare men då vägrar hon ta den..
Förr sov hon jättebra, minst 10h per natt men sedan hon blev 4 månader har hon blivit orolig och svår att lägga.. Hon har fått tänder så förstår ju att det kan ha med det att göra men någon natt måste hon väl ändå lyckas sova...?
Och på BVC tjatar dom om kvällsrutiner och höjer på ögonbrynet när jag helt ärligt säger att vi inte lyckats få till dem än. Det kan iof vara jag som är lite överkänslig då jag är rätt trött...