• Mims01

HJÄLP, hur skapar man kvällsrutiner?!

Har försökt skapa kvälls rutiner för min lilla som snart är 6 månader men hur mycket jag än försöker så funkar det inteRynkar på näsan
    Hur gjorde ni för att skapa rutin för nattning? Några bra tips?

Nu somnar hon mellan midnatt och ett varje natt fastän jag börjar natta henne vid 20.00 och jag är helt slut. Varken hon eller jag mår bra av detta..
    Jätte tacksam för svar!

• Svar på tråden HJÄLP, hur skapar man kvällsrutiner?!
  • Cornellia

När sonen var sex månader så var rutinen att låta honom sova när han var trött och själv försöka sova då oxå.

• Masken84

Att skapa rutin gör man då man gör samma sak dag ut och dag in. Så här såg sonens rutin ut när han var 6 månader:

Han har alltid vaknat runt 6-7 tiden då åt han välling.
    Runt 8-9 gröt. Sen sova tills han vaknade då vart det lunch. Lek ligga på mage kanske sitta bl.a. Sen sova igen sen mat/mellis. Aktivitet. Kvälls mat gröt eller puré. Sen sätta på pyjamas runt 18 tiden sen sova. Vaknade runt 22 välling sov till 6-7 morgonen där på!

• lövet2

Sömnrutiner är överskattade. Har aldrig ägnat mig åt att aktivt natta en baby. Jag har gett mat på beställning, och då ungarna behövt sova så har de somnat i famnen. Sedan har jag lagt dem - tills de ev vaknat igen.

• Natulcien

Menar du att du håller på och nattar henne i 4-5 timmar!? Hur gör du då?
    Sover hon mycket på dagen? Du kanske successivt kan minska lite på dagsömnen för att sakta tidigarelägga nattningen?

• mammalovis

För att kunna hjälpa dig behöver vi nog få veta hur helheten ser ut med mat, sömn och lek över en dag på ett ungefär. Har hon sovit bra på nätterna innan?

För vår del lägger vi först storasyster på snart 3 år vid ca 20. I den vevan byter vi blöja och tar på pyjamas på lillasyster också. Sedan får lillasyster på 4,5 månader äta så hon blir mätt för natten. Oftast somnar hon till vid bröstet och då försöker jag lägga ner henne i sängen. Många gånger vaknar hon till då, men vi försöker få henne att ta nappen en stund, hon får sin gosefilt och filten om sig. Vi sätter på speldosan, säger god natt, sov gott och släcker lampan. Blir hon bara lite ledsen, väntar jag en stund innan jag tar upp henne då hon ofta kan bli ledsen precis innan hon somnar eller av att tappa nappen. Blir gråten annorlunda går vi självklart in direkt och försöker med nappen igen, då hon oftast har spottat ut den. Går det lägga henne på sidan som hon helst somnar på försöker vi med det, är hon klarvaken får hon vara uppe och vi nattar senare. En del handlar om att se bebisens sömnsignaler som gnuggar sig i ögonen, minskad aktivitetsnivå mm och fånga stunden. Tröttheten kommer ju i cykler.

Som tröst kan jag säga att storasyster som är mitt första barn var helt annorlunda. Henne gick jag och lade mig med runt 20 för att amma henne till sömns och sedan var det inte ens säkert att jag fick gå upp igen. Hon ammade med några timmars mellanrum hela nätterna igenom medan lillasyster oftast sover mellan ca 22 och 5-6-7 någonting. Så barn är väldigt OLIKA. Jag tror inte det hade hjälpt jättemycket om jag gjort annorlunda med första då jag tror det kan finnas en skillnad i storlek på magsäcken, då det skiljde 1 kg vid födseln och därmed hur ofta de blir hungriga. Sedan är jag nog tryggare som mamma nu och får inte panik om bebisen gråter minsta lilla.

Det du kan göra är väl att leka mycket med bebisen på kvällen så hon blir trött. Ett bad funkar på vissa och sedan på med pyjamas, amning/ersättning/välling eller liknande i ett mörkare och lugnare rum så bebisen förstår att det är natt. Sedan kan det komma perioder då bebisarna ska lära sig nya saker som vända sig, krypa mm och allt blir totalt upp och ner. Har du bara ett barn så försök vila när bebisen sover på dagen så du får orken åter. En hel del av hushållsarbetet går skjuta på då sömnen är prior ett för att må bra.   

• Mims01
    Natulcien skrev 2013-10-19 09:19:10 följande:
    Menar du att du håller på och nattar henne i 4-5 timmar!? Hur gör du då?
    Sover hon mycket på dagen? Du kanske successivt kan minska lite på dagsömnen för att sakta tidigarelägga nattningen?
    Ja, jag ger henne kvälls gröt vid sju, ibland badar hon efter det och så tar vi på pyjamas och gosar. 
    Oftast brukar hon somna och då efter en stund lägger jag ned henne i sängen men hon vaknar alltid när jag lägger ned henne och ligger och jollrar och leker. Brukar då sitta bredvid henne så att hon ser att jag är där och hoppas på att hon somnar om. Blir hon orolig så brukar jag sjunga och stryka henne över magen. 

Tillslut vill hon inte ligga kvar och börjar hon skrika tar jag upp henne, gosar en stund så hon lugnar sig och sätter henne sedan i sin baby sitter och gungar henne, det är det bästa hon vet..
    Oftast somnar hon då med och då brukar jag låta henne sova en stund i den så hon går djupare ned i sömn och sedan lyfter jag upp henne, och lägger ned henne i sängen.. Det brukar ta max tio min innan hon somnar och då börjar jag om samma procedur igen..
    Har det gått många timmar sedan gröten så brukar hon få en nappflaska med ersättning (ammar inte) och oftast då brukar hon somna men då har det gått några timmar.
    Jag  har även försökt ge henne nappflaskan tidigare men då vägrar hon ta den..

Förr sov hon jättebra, minst 10h per natt men sedan hon blev 4 månader har hon blivit orolig och svår att lägga.. Hon har fått tänder så förstår ju att det kan ha med det att göra men någon natt måste hon väl ändå lyckas sova...?
    Och på BVC tjatar dom om kvällsrutiner och höjer på ögonbrynet när jag helt ärligt  säger att vi inte lyckats få till dem än. Det kan iof vara jag som är lite överkänslig då jag är rätt trött...
  • mammalovis

Jag tycker det låter som ni har påbörjat en kvällsrutin, men att hon som många andra barn vaknar vid förflyttning. Samover ni eller har hon egen säng? Finns det något som luktar mamma i sängen? För en del barn kan det ju kännas kallt när de hamnar på ett nytt ställe efter mammas varma goa famn. Har hon napp, snutte eller något annat hon gillar?

Går det lägga henne i sängen direkt när hon är trött så ni slipper förflyttningen och hon somnar på rätt ställe?  Det går ju sitta/ligga bredvid och stryka henne på ryggen och sjunga och prata bredvid också.

Med Wilda ligger jag ibland bredvid henne också och en period somnade jag också och vaknade först några timmar senare och då sov hon så djupt att hon gick att flytta. Oftast ligger hon då i en helt sjuk ställning med huvudet långt tillbakalutad.

• Queenie70

Varför ska ni ha massa rutiner? Av princip? Känns det som det funkar tycker du? Låt ungen somna när hon somnar, och sov när du kan.

• Queenie70
    Mims01 skrev 2013-10-19 10:08:00 följande:
    Ja, jag ger henne kvälls gröt vid sju, ibland badar hon efter det och så tar vi på pyjamas och gosar. 

Oftast brukar hon somna och då efter en stund lägger jag ned henne i sängen men hon vaknar alltid när jag lägger ned henne och ligger och jollrar och leker. Brukar då sitta bredvid henne så att hon ser att jag är där och hoppas på att hon somnar om. Blir hon orolig så brukar jag sjunga och stryka henne över magen. 

Tillslut vill hon inte ligga kvar och börjar hon skrika tar jag upp henne, gosar en stund så hon lugnar sig och sätter henne sedan i sin baby sitter och gungar henne, det är det bästa hon vet..

Oftast somnar hon då med och då brukar jag låta henne sova en stund i den så hon går djupare ned i sömn och sedan lyfter jag upp henne, och lägger ned henne i sängen.. Det brukar ta max tio min innan hon somnar och då börjar jag om samma procedur igen..

Har det gått många timmar sedan gröten så brukar hon få en nappflaska med ersättning (ammar inte) och oftast då brukar hon somna men då har det gått några timmar.

Jag  har även försökt ge henne nappflaskan tidigare men då vägrar hon ta den..

Förr sov hon jättebra, minst 10h per natt men sedan hon blev 4 månader har hon blivit orolig och svår att lägga.. Hon har fått tänder så förstår ju att det kan ha med det att göra men någon natt måste hon väl ändå lyckas sova...?

Och på BVC tjatar dom om kvällsrutiner och höjer på ögonbrynet när jag helt ärligt  säger att vi inte lyckats få till dem än. Det kan iof vara jag som är lite överkänslig då jag är rätt trött...

Låter asjobbigt. Skit i bvc och låt henne somna brevid er i tv-soffan eller nåt. Lite mer "rutiner" kan ni börja försöka få in några månader före dagisdags, då det blir mer nödvändigt.
  • Mims01
    Queenie70 skrev 2013-10-19 10:33:59 följande:

Låter asjobbigt. Skit i bvc och låt henne somna brevid er i tv-soffan eller nåt. Lite mer "rutiner" kan ni börja försöka få in några månader före dagisdags, då det blir mer nödvändigt.
    Jo det kanske är det bästa, hon måste ju känna av min frustration när det inte funkar.. Kanske är bättre att släppa det och låta det ha sin gång..
Svar på tråden HJÄLP, hur skapar man kvällsrutiner?!