• Anonym (ankan)

Snälla, inte en enda kommentar till om att "Slappna av"!

Folk är så korkade ibland med sina kommentarer. Man kan inte göra något åt det. De kommer att komma i allafall. Det enda man kan påverka är om man tänker lyssna på dem eller inte. För mig är det ungefär såhär: Om jag är glad, i balans och mår hyfsat ok - då kan jag ignorera dem superlätt. Till o med le lite åt dumheten och tänka "jaja, du vet inte bättre". MEN - om jag är i minsta obalans så blir jag också arg, ledsen och irriterad som fan. Genom åren har jag utvecklat ett tankeknep som ibland kan hjälpa mig. Jag föreställer mig, för mitt inre, att jag har en bubbla omkring mig, som en glasklocka. Om jag står i den så kan inte några idiotkommentarer komma åt mig, de studsar på glaset. Som sagt - ibland funkar den, ibland inte. Men det är så - folk kommer aldrig att sluta fälla idiotkommentarer. Och som någon skrev - ibland är det man själv som råkar säga en av de där dumma ogenomtänkta grodorna som typiskt "man ska bara slappna av...."

• Anonym (ankan)

En annan skön kommentar/situation: När man förlorat ett barn halvvägs i graviditeten och andra säger - "Tur att det hände just dig, du som är så stark. Du kommer att klara detta"....... Eeeh - jotack - himla tur......... I såna lägen har jag lust att lägga undan all god uppfostran, förståelse för andra människors okunskap och vetskapen om att de bara vill väl. I såna lägen har jag bara lust att slå dem och skrika högt att de kan fara åt helvete. I mitt inre gör jag det.

• Anonym (ankan)
    Selfish Geene skrev 2013-10-21 15:41:59 följande:
    Vänta tills du har spenderat 30 minuter på att förklara kromosomer, celldelning, kromosomrubbningar och sannolikhetslära för någon och får tillbaka:

"Jaja, men nu när ni har fått till det en gång har din kropp nog lärt sig (??) vara gravid så det blir säkert lättare nästa gång!"

Oh boy....
    Haha - ja jösses =)......... jovisst... så funkar det säkert..... kroppen tar liksom en graviditetskurs, försöker några gånger, misslyckas - men lär sig givetvis av sina misstag och producerar hädanefter enbart prima barn av högsta kvalitet??? Haha. Ojoj - folk är verkligen lite för snabba när de pratar. De glömmer liksom att tänka efter....före de pratar....
  • Anonym (ankan)
    Jag är bara jag skrev 2013-10-21 16:18:23 följande:
    Men herreminje vad ni fått höra av folk! Inte bara jag då alltså... Frågan är varför folk prompt måste kläcka ur sig dumheter och rena elakheterna? Är man dåligt uppfostrad ovanpå okunnig eller vad beror det på? Jag har då lärt mig att inte tvärsäkert yttra mig om sånt jag inte begriper,det är normalt anser jag.

Sen är det nästan komiskt att absolut ingen av alla dessa som säger "slappna av" och "sluta tänk" kan förklara hur det skulle kunna hjälpa! Jag har äl,maken har bra spermier,jag får inte barn ändå-och blir jag mellan varven (sällan dock!) gravid slutar det alltid i missfall. Ska jag kanske sövas ner 9 månader? Eller vara medvetslös under själva akten? Och hur skulle det i så fall hjälpa?
    Jag tror faktiskt att de flesta helt har missförstått hela den där "slappna-av-grejen".

Min teori är lite så här:
    Jag får nog erkänna att jag också varit en av dem som tänkt den tanken någon gång. Att stress osv kan påverka så att kroppen liksom låser sig. Precis som när mensen blir fucked up när man är för stressad. Så då är det bra att "slappna av".

MEN - med det sagt, så är det ju inte så att man på ett medveten plan liksom bara kan "slappna av" så faller allt på plats och man blir gravid. Folk verkar tro att man kan styra det med sin medvetenhet. Det tror inte jag alls på. Det kan man inte så klart. Däremot kanske det ligger något i teorin "slappna av" rent kroppsligt. Att om kroppen är mindre stressad och om kroppen "slappnar av" liksom. Men det kan man inte styra själv. Det vore lika dumt att be någon styra sin egna matsmältning, eller ändra takten på sina hjärtslag....

Lite så tänker jag. Ursäkta om det blev fel nu, eller lite vid sidan om diskussionen - och jag vill verkligen inte vara en sån som la en dum kommentar.... Jag bara funderade vidare på VARFÖR så många säger att man "bara ska slappna av". Jag tror de missuppfattar och blandar ihop medvetet och omedvetet, sånt man kan styra och sånt man inte kan styra (hur gärna man än skulle vilja). Nåja - oavsett så är det en dum kommentar som de kunde behålla för sig själva. Sådeså...
  • Anonym (ankan)
    Jag är bara jag skrev 2013-10-21 20:35:09 följande:
    Ankan: finns ingen infertilitetsdiagnos som heter "låsning". Tungan ute Fysisk stress som undervikt,bantning,fetma,sjukdom,extrem fysisk aktivitet,hårdträning och liknande kan ge utebliven äl och därmed utebliven mens,men det märks ju! Problemet blir ju uppenbart s.a.s! Men när folk säger "slappna av" menar de inget sånt utan att man ska "sluta tänka","inte vilja så mycket","inte längta så mycket" eller dumkommentaren "inte ens försöka" eller bottennappet "ge upp" (vilket faktiskt i praktiken innebär att börja använda p-medel!) Garanterat inget av det orsakar infertilitet! Och det är ju det som vi reagerar på vi som blir så arga på denna myt! Har man äl och bra spermier kan man längta ihjäl sig efter barn och ändå bli gravid,man blir definitivt inte infertil. De allra flesta som försöker,planerar och längtar blir ju faktiskt gravida-och resten har nåt fel. Och det felet avhjälps ALDRIG genom att försöka ändra på sitt psyke.
    Du har helt rätt. Förstår verkligen frustrationen över kommentarerna! Det är ju fysiskt och psykiskt omöjligt att "inte vilja så mycket" eller "sluta tänka"..... =) Jag tror inte folk riktigt tänker,de bara slänger ur sig någon som passar. Eller som de TROR passar rättare sagt. Tråkigt.
  • Anonym (ankan)
    Anonym (jäpp) skrev 2013-10-21 15:28:48 följande:

Det var verkligen en hemsk kommentar. Fy fan, jag lider med dig
    Tack. Ja, den typen av kommentarer är märkliga. Jag tror inte vederbörande riktigt fattade vad h*n sa. Jag la kommentaren direkt i mitt inre fack för "korkad skit som jag inte behöver tänka på".... Men visst, den är dum som bara attan.
Svar på tråden Snälla, inte en enda kommentar till om att "Slappna av"!