• Ss85

1 vecka gammal, gulsot?

Hej! För en vecka sen fick jag en liten flicka. Nu oroar jag mig lite för att hon har gulsot. Sen igår tycker jag att hon e lite gul, hon sover väldigt mycket, men de har mina tidigare barn oxå gjort! Hon äter bra, sover inte över målen utan väcker mig på natten o vill äta, skriker vid blöjbytena så hon e liksom inte apatiskt. Hon e vaken mer o mer för varje dag o ligger o kikar. Men.. Som sagt tycker hon e lite gul o lite gul i ögonvitorna. Behöver jag oroa mig?! Min första dotter behövde sola på bb, min andra dotter låg på gränsen men de räckte me att jag ammade mycke o lät henne ligga vid fönstret.

• Svar på tråden 1 vecka gammal, gulsot?
  • eDantes

Vår son hade gulsot och fick sola och sola och varje dag sa läkarna att nu vänder det, men det gjorde det inte så vi blev såklart oroliga. Men en dag blev det helt plötsligt mycket bättre . Tror inte du behöver oroa dig även om det skulle vara så att hon har gulsot.

• Ss85

Tack för ditt svar! Fler som har erfarenhet av gulsot?

• pigglet

Två av mina barn har haft gulsot, det är jättevanligt. En av dem fick sola, då han hade någon infektion också.
    Det andra barnet var fortfarande väldigt gul efter 1 månad, det blev värsta ståhejet och jag skulle sluta amma under en helg, prover hit och dit under lång tid. Till slut var i alla fall värdena ok och hon blev "friskskriven". Senare har jag förstått att inte heller detta är så värst ovanligt och att det brukar ordna till sig av sig självt så småningom.
    Fråga bvc vid nästa vägning.  

• Ss85

Ok. Ja, jag får fråga på måndag när hon ska vägas. Hoppas att de gula e borta tills dess..

• Lindsey Egot the only one

Alla mina barn har haft det och läkaren har sagt att de ska ligga mycket vid ett fönster så de får mycket dagsljus.

• Flickan och kråkan

Min äldsta hade gulsot. Som sagt jättevanligt, men det kan vara bra att kolla om värdena är så höga att solning behövs. Vår äldsta fick sola ett dygn när han var 4 dagar. Lite gula = släng av gulsot får nästa alla nyfödda. 

• Ellie

Vår dotter var också väldigt gul, men låg precis under gränsen för solning. Hennes gulhet satt i ca 8 veckor, och man tog nytt prov då för att se att det gav med sig. Det kan väl vara bra om du ber dem kolla med ett blodprov ifall det behövs behandling, men du behöver inte oroa dig eftersom hon verkar må så bra i övrigt.

• Lilla Fjun

Åk in till BB och be dem titta på henne och ev ta ett prov.gulsot är vanligt och i de flesta fall ofarligt men kan ge mycket svåra hjärnskador om bilirubinet ligger högt och lämnas obehandlat. Vill inte skrämmas och det är säkert ingen fara men du skulle ju aldrig förlåta dig själv om ditt friska barn blev sjukt av detta.

• Ss85

Ok men tror ni de behöver kollas upp nu direkt eller kan vi avvakta till måndag då sköterskan kommer på hembesök? De där me hjärnskador lät ju fruktansvärt! Vågar man avvakta till måndag?

• Ss85

Alltså hon e väldigt lite gul o lite gul i ögonvitorna. Jämnför jag me bilder på min första dotter som fick sola så e de jätte skillnad för hon va betydligt mycke gulare!

• Flickan och kråkan
    Ss85 skrev 2013-10-19 23:59:59 följande:
    Alltså hon e väldigt lite gul o lite gul i ögonvitorna. Jämnför jag me bilder på min första dotter som fick sola så e de jätte skillnad för hon va betydligt mycke gulare!

Kan du inte ringa och prata med dem på bb ?
Svar på tråden 1 vecka gammal, gulsot?