• Saara86

Pco med avbruten behandling HJÄLP

Förra året gick vi hos gynekolog och tablettform hjälpte inte på mej så min sambo skulle lämna prov för att jag sedan skulle få börja med hormon sprutor!
    Det blev ingen provtagning för sambon för han råkade ut för två stycken dödsfall inom familjen inom väldigt kort tid och kände ingen lust eller ork till att gå iväg till nån klinik!
    Så nu sitter vi här ett år senare och är piggare och mer redo än någonsin och jag drar mej för att kontakta gynekolgen igen för att behöva börja om från början med pergotime m.m 
    Vi har under 5 veckor ätit LCHF kost och gått ner 5 respektive 8 kilo så vi är på rätt väg men vi är inte feta utan har bara lite övervikt som behövs bli av med tydligen!
    Jag behöver tips på olika "hjälpmedel" såsom t,ex rosenrot eller liknande .

Jag har vanligtvis mensen 1 gång varje sommar men har nu haft 4 månader på raken men oregelbundet.
    Bara att jag haft med än 1 månad är ett mirakel!

Skulle vara tacksam om det finns någon som kan ge mej lite tips som kan hjälpa oss på vägen, allt är värt ett försök.  Har aldrig under vårat 7 års förhållande haft skyddat sex      

• Svar på tråden Pco med avbruten behandling HJÄLP
  • slamkrypare

Om du redan vet att du har PCO, och dessutom varit oskyddad i 7 år redan, så skulle jag säga att det bara är slöseri med tid att hålla på med hemmakurer. Bättre att ta emot den hjälp som ni behöver och som ger större chans att lyckas.
    Har du gått ner i vikt och mensen funkar lite bättre än förut så kan det mycket väl vara så att Pergotime hjälper dig bättre den här gången. Det skadar inte att prova någon enstaka kur i alla fall innan ni tar ställning till vidare behandling, det där kan du säkert diskutera dig fram till med din läkare. Och självklart bör mannen också kollas snarast! Helt onödigt att ta läkemedel eller försöka trixa på egen hand utan att veta att hans delar funkar som de ska.

Men visst, har mensen blivit mer frekvent så är det sannolikt att du har fått igång din ägglossning också, och då ökar ju förstås chanserna stort att lyckas utan hjälp. Har du tagit äl-tester och/eller tempat för att se om det verkar funka? Det kan ju annars vara ett tips att börja med. Sen kan man ju inte veta om det tänker fortsätta hålla samma takt, men man kan ju hoppas i alla fall.
    Jag förstår givetvis att det är tungt att hålla på med undersökningar och behandlingar via vården, jag har ju också varit där, men tänk så här: Tabletter som tabletter, Pergotime eller Rosenrot, vad spelar det egentligen för roll? Skillnaden är att med Pergo får du förhoppningsvis lite kontroller som vul och blodprover, vilket ger dig mer koll på om och hur kroppen svarar på behandlingen och ungefär när du kan förvänta sig ägglossning för att kunna ligga i lite extra de dagarna. Med rosenrot eller andra naturläkemedel har du egentligen ingen koll alls.

• Majken33

Jag har också just (precis fem veckor) börjat äta LCHF i syfte att försöka få mens/ägglossning. Jag har ingen övervikt men min sambo (och även jag) tror att en kolhydratfri kost kan underlätta för oss och fertiliteten. 

Och... idag är en stor dag! Jag har just idag fått min första mens på ett år. Och min första egna mens efter p-piller i femton år. Så det känns spännande. Jag vill verkligen tro att det är med hjälp av kosten och jag hoppas så klart också att jag har ägglossning så att det kan bli barn av det här också...  

Just nu väntar jag att bli kallad till min gynekolog för jag vet inte om det är bäst att ändå prova Pergotime för att få mer kontroll och ännu större chans. Men visst finns det en lust att få kroppen att fungera på naturlig väg och slippa medicinera om det inte behövs. 

Sju år är dock väldigt lång tid. Men det är kanske beroende på om ni har bråttom eller kan tänka er att ge det lite mer tid...? Lycka till! 

Svar på tråden Pco med avbruten behandling HJÄLP